“Romania este complet diferita fata de celelalte piete din regiune pentru ca avem aproape 90-95% cota din piata de instant messaging. Romanii iubesc Yahoo Instant Messenger! Parte din ceea ce va face Bobby va fi sa cladeasca pe asta”, a declarat, pentru Wall-Street, Darren Patterson. Din acest punct de vedere, “claditul” inseamna cresterea in ritm cu cresterea pietei de Internet si mentinerea cotei de piata, ajunsa intr-un punct maxim, aproape imposibil de depasit.

Yahoo numara in prezent 7 milioane de conturi pentru serviciul de instant messaging si peste 8 milioane de conturi active pentru serviciul de e-mail. Ceea ce trebuie facut mai departe este ca romanii sa afle mai multe despre celelalte servicii Yahoo si sa contribuie la dezvoltarea de noi aplicatii localizate.

“Unul din elementele-cheie ale Yahoo in Romania este construirea unei retele de dezvoltare Yahoo, unde comunitatea locala sa construiasca aplicatii cu ajutorul arhitecturii noastre deschise. In loc sa facem noi foarte multe aplicatii, ii oferim comunitatii posibilitatea sa construiasca aplicatiile pe platforma noastra”, spune Patterson.

Implicarea consumatorilor in crearea produselor Yahoo este o provocare a companiei si la nivel mondial. Dintre cei 500 de milioane de utilizatori ai Yahoo din intreaga lume, cei mai multi folosesc doar front page-ul, serviciul de e-mail sau cel de instant messaging, spune Darren Patterson. Toti acesti utilizatori formeaza o “retea sociala latenta”, pe care Yahoo vrea sa o puna in miscare si sa o determine sa-i foloseasca si celelalte servicii.

Pentru ca produsele Yahoo sa fie imbratisate de cat mai multi utilizatori, ele ar trebui sa aiba principala functie a Instant Messengerului: sa creeze cu usurinta comunitati. In aceasta directie, Yahoo a anuntat recent crearea unei platforme de telefonie mobila. Aplicatia centrala va fi cartea de contacte, alaturi de instant messaging, chat, e-mail, conectarea la retele sociale, Hi5, Facebook, AOL, MSN. “Asta este, deci, oportunitatea pe care o vedem. Provocarea noastra pentru piata din Romania este ca toate aceste aplicatii sa se interconecteze”, a spus Patterson.

Zimbra – acul pentru cojocul lui Gmail

Daca Instant Messenger pare de neoprit in Romania, Yahoo pierde insa tot mai mult teren in fata Google pentru serviciul de e-mail. Patterson stie ca Gmail “a intrat in oras” si recunoaste ca abordarea Google este bine focalizata la nivel global prin oferte de e-mail pentru universitati si intreprinderi mici si mijlocii. Pentru a contraataca, Yahoo a cumparat anul trecut compania Zimbra, care ofera servicii similare pentru companii. Pe langa e-mail, Zimbra le permite utilizatorilor sa-si monetizeze site-urile, printr-un serviciu de vanzare a spatiului publicitar.

“Standardul pe care il ofera Zimbra acum este unul foarte bun si il folosim pe pietele in curs de dezvoltare, ca o modalitate de a concura cu Google. Peste un timp probabil ca platformele Zimbra si Yahoo se vor uni”, a spus Patterson.

Faptul ca romanii trec pe Gmail ar putea fi un trend care sa dispara cu timpul, crede Bobby Voicu. Oricum, jobul lui este sa se concentreze pe imbunatatirea exeperientei utilizatorului cu mailul pe Yahoo. “Nu vrem sa ne pierdem utilizatorii, bineinteles, dar ne dam seama ca in masura in care ei nu gasesc la noi ce le trebuie, vor pleca. Si atunci rolul meu este sa aflu ce vor ei de la un serviciu de e-mail”, a spus Voicu.

Cu armele indreptate spre Europa de Est

“Avem armele indreptate spre afacerile noastre din pietele in curs de dezvoltare – Asia de Sud-Est, America Latina si Europa de Est”, spune Patterson, precizand ca Rusia, Turcia, Romania si Polonia sunt pietele-cheie pentru Yahoo, in Europa de Est. Cele patru tari au intrat in vizorul Yahoo datorita numarului mare de locuitori, a cotei de piata pe care Yahoo o avea de dinainte sa-si faca intrarea oficiala, dar si datorita potentialului de monetizare pe care il promit. “Asta nu inseamna ca nu ne intereseaza Cehia, Bulgaria, Slovacia, Slovenia, Estonia, Letonia, Lituania. Dar aceste piete sunt mai mici, nu vedem atata crestere”.

Citeste si:

In Romania, Yahoo vinde publicitate prin resellerul Mediacafe, iar bugetele vorcreste simtitor in urmatorii ani, potrivit estimarilor Yahoo. In functie de aceasta crestere, strategia de vanzare a publicitatii ar putea sa se modifice.

Un birou, poate. Deocamdata, un om
.

Dincolo de vanzarea de publicitate, Yahoo ia in considerare extinderea echipei de management din Romania, prin infiintarea unui birou in tara. Cat de multi sau cat de repede se vor aduna viitorii colegi ai lui Bobby Voicu depinde tot de ritmul de crestere a pietei. In prezent, Yahoo isi muta sediile la nivel central. Compania a anuntat deja ca isi va muta sediul pentru Europa de Vest din Anglia in Elvetia si cauta o locatie pentru sediul pentru Europa de Est, aflat in prezent la Paris.

Dupa ce marile mutari se vor fi incheiat, se va lua in discutie si deschiderea unui birou in Romania. “Avem un top manager roman care se afla in prezent la Paris si care s-ar putea sau nu sa se mute la Bucuresti in viitor”, a spus Patterson.

“In momentul in care se creaza o comunitate care are 2 milioane de utilizatori, pe langa cei 5 milioane, s-ar putea ca eu sa nu fac fata sa ma ocup de ambele comunitati si atunci sa mai vina cineva”, explica Bobby Voicu. “Deci totul dictat de ceea ce se intampla cu piata. Daca deodata explodam, o sa avem nevoie de zece oameni. Si atunci o sa angajam zece oameni”.

Pana atunci, Bobby Voicu e singurul manager Yahoo in Romania. Bloggerul a semnat contractul cu cei de la Yahoo pe 21 aprilie, dupa un schimb de mailuri si cateva interviuri cu oficialii companiei. Si-a anuntat noua functie la inceputul lunii mai, iar de atunci se afla intr-un maraton de intalniri si declaratii pentru presa. Saptamana trecuta, l-a insotit pe Darren Patterson in stabilirea unor parteneriate cu diversi jucatori din online-ul romanesc.

Pentru Yahoo, Voicu va fi interfata prin care utilizatorul roman va putea interactiona cu gigantul american. In cele cateva zile de cand si-a facut publica functia la Yahoo, a primit deja solicitari diverse: de la intrebari despre instalarea Yahoo Messenger pana la solicitari din partea unor dezvoltatori care doreau sa utilizeze serviciile Yahoo. Se ocupa singur de o parte din solicitarile primite, redirectionandu-le spre diverse departamente Yahoo pe celelalte.

Primul proiect, la care a inceput deja sa lucreze este lansarea Yahoo.ro – un site diferit ca structura de Yahoo.com si care va fi lansat cel mai probabil in toamna acestui an. “Noi avem platforma de continut, noi avem absolut tot ce avem nevoie ca sa dezvoltam. Yahoo.ro este pus in practica in momentul asta de mine si echipa de la Paris. Eu cu sugestiile, cam ce ar trebui sa contina, si echipa de le Paris cu alte sugestii si cu implementarea practica a intregului proiect”, a spus Voicu, care promite mai multe detalii dupa intoarcerea din trainingul de la Paris, care va avea loc luna viitoare.