Vanzarile bugetate pentru anul viitor s-ar putea reduce cu un ritm cuprins intre 4 si 27% comparativ cu 2008, in functie de efectul asteptatei recesiuni globale, potrivit analistilor din industrie.

Declinul economic provocat de criza creditelor a afectat deja vanzarile din intreaga lume, mai ales in Europa de Vest, spun analistii.

De asemenea, cresterea inflatiei in pietele emergente a afectat vanzarile globale pe piata telecom.

O diminuare a vanzarilor ar putea marca sfarsitul a 15 ani de crestere neintrerupta pentru producatorii de telefoane mobile, singura scadere anterioara fiind de 4%, in 2001.

Andrew Griffin, analist Merrill Lynch, a declarat intr-o nota de cercetare ca este foarte probabil ca numarul de telefoane mobile vandute in 2009 sa inregistreze un declin de 5% fata de anul curent.

El a adaugat ca, intr-o perioada de declin economic, numarul clientilor care achizitioneaza pentru prima data un telefon mobil nu va compensa numarul de utilizatori ce vor mai astepta o perioada pentru a cumpara noi modele.

Citeste si:

Vincent Rech, analist la Societe Generale, a declarat ca vanzarile de telefoane mobile aproape s-au aliniat ritmului de crestere economica.

El a declarat ca Produsul Intern Brut (PIB) in SUA va creste cu 2,4% in 2009, ce ar putea rezulta o rata invariabila in vanzarile de celulare. Daca nu exista o crestere a PIB-ului, aceasta ar putea produce o scadere cu 27% in vanzarile de telefoane mobile.

Rod Hall, analist la JPMorgan, a estimat o scadere de 3,9% in vanzarile de celulare din 2009, dar a adaugat ca istoria sugereaza ca declinul ar putea fi mai rau.

Nokia a preluat pozitia de cel mai mare producator de telefoane mobile prin reducerile de preturi din pietele emergente. Dar luna trecuta a socat investitorii dupa ce a avertizat ca de la sfarsitul lunii septembrie cota de piata ar putea sa scada in urmatoarele trei luni, comparativ cu trimestrul trecut, in mare parte datorita faptului ca rivalii sai au redus preturile.

Dintre primi cinci producatori de celulare ai lumi, Motorola si Sony Ericsson sunt cele mai vulnerabile la declinul economic. Motorola planuieste sa vanda actiunile diviziei catre investitorii companiei-mama, in timp ce SonyEricsson reduce cu 2.000 de posturi numarul de personal al companiei.