Factorii care cantaresc cel mai mult in luarea unei decizii de achizitie in online sunt calitatea produselor (38%), banii economisiti in aceasta actiune (21%) si modul placut de petrecere a timpului (19%).

Fata de 2006, cand a fost realizat cel ultimul studiu Gemius, cei care au participat la anul acesta au au declarat ca folosesc Internetul ca sursa de informare pentru produsele pe care doresc sa le cumpere, chiar daca, in final, au ales sa faca respectivele achizitii din mediul traditional.

Cele mai cautate produse pe Internet sunt cele legate de calatorii – peste jumatate din utilizatorii din Romania au cautat, in 2008, informatii despre serviciile de calatorie (58%) si date despre bilete de avion, tren sau microbuze (53%).

Studiul Gemius a demonstrat ca 96% dintre utilizatorii romani de Internet au auzit, cel putin, de posibilitatea de a cumpara online, iar 50% dintre acestia au achizitionat macar o data un produs prin acest canal virtual.

In plus, viitorul cumparaturilor pe Internet se arata promitator – 40% din cei care au participat la studiu spun ca vor face mai des cumparaturi online, iar 26% au declarat ca vor intreprinde achizitii online cel putin la fel ca pana acum.

Primele trei nume de magazine online care apar in mintea consumatorului roman sunt eMag (11%), Quelle (5%) si Domo (3%), insa peste jumatate din respondetii care au auzit de posibilitatea de a face shopping pe Internet nu au putut specifica nici un exemplu de magazine online.

In privinta site-urilor de licitatii, cele trei portaluri care vin in mintea utilizatorilor de Internet sunt okazii (34%), eBay (14%) si aukro (7%).

Mai mult de doi din trei utilizatori de Internet din Romania au declarat ca adora sa faca cumparaturi, in timp ce unul din zece sustine ca detesta sa faca acest lucru.

Comparativ cu studiul efectuat in 2006, s-a observat faptul ca atitudinea pozitiva a majoritatii respondentilor fata de conceptul de shopping s-a schimbat radical – acestia au preferat sa raspunda ca le place sa faca achizitii online, si nu ca iubesc aceasta activitate. La fel, in ceea ce priveste atitudinea negative, s-a observat ca mai multi utilizatori au raspuns cu “Detest sa…” decat cu “Imi displace sa…”.

Citeste si:

Cel mai important aspect in cumpararea diferitelor produse pe Internet ramane calitatea acestora. Pentru unul din cinci consumatori, economisirea banilor si a timpului reprezinta celelalte doua lucruri majore de care se tine cont cand sunt efectuate achizitii in spatial virtual.

Potrivit studiului realizat de Gemius in parteneriat cu Orange, mai mult de o treime din utilizatorii de Internet din Romania prefera sa cumpere online din doua motive: primul este acela ca este mai ieftin, iar cel de-al doilea este ca utilizatorii castiga mai mult timp decat daca ar cumpara diverse produse sau servicii pe calea traditionala.

Daca in 2006, aproximativ o treime din respondentii acestui studiu afirmau ca au facut cumparaturi online, in 2008 s-a evidentiat faptul ca aproximativ jumatate dintre acestia au facut achizitii pe Internet.

Intrebati despre intentiile viitoare de a cumpara din mediul virtual, doi din cinci romani au declarat ca vor sa repete activitatea de shopping online.

De asemenea, cei mai multi utilizatori de Internet din Romania au sustinut ca preturile scazute ale produselor, precum si ofertele speciale si discount-urile ii atrag si mai mult cand vine vorba sa cumpere online. Mai mult, gradul rapid de distribuire a produselor comandate pe Internet nu mai constituie o problema.

Studiul realizat pentru piata din Romania de Gemius, in parteneriat cu Orange, este parte a unui proiect de cercetare efectuat la nivelul mai multor tari din Europa Centrala si de Est.

Principalul obiectiv al acestui studiu este acela de a identifica preferintele utilizatorilor romani de Internet in ceea ce priveste posibilitatea de shopping online.

Studiul a fost realizat in urma unor chestionare online. Prima cercetare de acest tip a fost efectuata in anul 2006, iar cea de a doua anul trecut, in perioada 10 -17 noiembrie. Chestionarele au fost aplicate pe site-urile companiei InternetCorp, cel mai important publisher online independent din Romania, hotnews.ro si rol.ro. Testele au fost completate de 1.500 de utilizatori de Internet cu varsta de la 15 ani in sus.