Piata romaneasca a PC-urilor a crescut anul trecut cu 15% in volum, ajungand la 1,08 milioane de unitati, si cu 13% in valoare, la peste 940 milioane de dolari, a declarat luni, pentru NewsIn, Diana Preda, research analyst la IDC Romania.

Din totalul vanzarilor de PC-uri in 2008, notebook-urile au avut o pondere de 45%, fata de 33% in anul anterior, iar desktop-urile au reprezentat 53%, fata de 66% in 2007, potrivit NewsIn.

In 2007, piata romaneasca de PC-uri a inregistrat una din cele mai bune performante din ultimii ani, crescand cu 46,5% in volum si 64,4% in valoare fata de anul 2006. Au fost vandute 942.987 de PC-uri, inregistrandu-se o valoare de 828,2 milioane de dolari.

Potrivit studiului IDC, in trimestrul al IV-lea din 2008 numarul notebook-urilor vandute in Romania a fost, pentru prima data in istorie, mai mare decat cel al desktop-urilor. Fata de perioada similara a anului 2007, in perioada octombrie-decembrie 2008, piata de PC-uri din Romania s-a diminuat cu 18,5% ca volum, in ciuda cresterii cu 13,7% a numarului de notebook-uri vandute. Comparativ cu trimestrul al III lea, au fost vandute cu 34% mai multe notebook-uri. Prin contrast, vanzarile de desktop-uri din trimestrul al IV-lea s-au diminuat fata de 2007 cu 39,5%.

Castigarea suprematiei de catre notebook-uri era un eveniment asteptat, este de parere Diana Preda, research analyst in cadrul IDC Romania. „Din pacate, aceasta schimbare s-a produs intr-un moment in care, ca efect al crizei financiare, cererea de PC-uri venita dinspre consumatorii casnici a suferit o diminuare dramatica. Cei mai afectati de acest fenomen au fost asamblatorii locali, intrucat in mod traditional avantajul competitiv al acestora se baza pe desktop-uri si retele proprii de retail, adica exact acele domenii care s-au aflat in cadere libera in ultimul trimestru.”

Citeste si:

Din punct de vedere al volumului vanzarilor, primele trei pozitii in trimestrul al IV-lea din 2008 au fost ocupate de vendorii internationali HP, Acer si Fujitsu-Siemens, a caror cota de piata cumulata s-a ridicat la 43,5% din piata locala de PC-uri. In 2007, prima pozitie era ocupata de un asamblatorul local Flamingo Computers, in timp ce vendorii internationali HP si Dell s-au clasat pe urmatoarele doua locuri.

Potrivit IDC, piata romaneaasca de PC-uri va continua sa se contracte in acest an pe aproape toate segmentele, insa se asteapta ca in 2010 piata sa-si revina, pe masura ce efectele adverse ale crizei financiare se vor estompa.

„Principala necunoscuta se refera la masura in care guvernul va reusi sa actioneze ca un catalizator pentru investitiile locale in IT si sa lanseze noi proiecte”, a spus Diana Preda. In prezent, piata locala de PC-uri este afectata de numerosi factori restrictivi, printre care deteriorarea puterii de cumparare, restrictii privind acordarea de credite pentru consum, sau conditii impovaratoare impuse canalelor de distributie. Un element cheie este si increderea scazuta in evolutia viitoare a pietei, iar in aceasta privinta investitiile guvernamentale ar putea avea o contributie majora, prin cresterea increderii generale si repozitionarea pietei pe un trend ascendent

IDC este o subsidiara a International Data Group (IDG), o companie lidera pe plan mondial in privinta cercetarii si organizarii de evenimente tematice. IDG a fost fondata in anul 1964 si in prezent numara peste 13.000 de angajati pe intreg mapamondul. IDG ofera o gama larga de optiuni media, pentru mai mult de 120 de milioane de clienti, in 85 de tari. Portofoliul produselor si serviciilor furnizate de IDG acopera sase domenii cheie, ce includ publicitatea tiparita si online, evenimente si conferinte, cercetari de piata, educatie si training, precum si solutii de marketing la nivel global.