Daca luam exemplul anului 2007, putem spune ca procentul vanzarilor pe credit a fost simtitor mai mare atunci, prin utilizarea numeroaselor optiuni de finantare disponibile la vremea respectiva.

"In momentul de fata, totul depinde de situatia financiara de pe piata si de dobanda practicata de companii pentru creditele oferite. Credem ca in acest an vanzarile realizate cu plata pe loc le vor depasi pe cele prin credit", spune, pentru Wall-Street, Zdenek Kustka (foto), sales manager Flamingo International.

La inceputul anului, retailerul a inregistrat o usoara scadere a vanzarilor prin credite, ca o consecinta directa a contextului economic din prezent.

Pana de curand, creditele de consum au fost aproape inghetate si conditiile impuse de BNR – foarte stricte, crede Kustka. Mai mult decat atat, consumatorii au evitat achizitionarea produselor pe credit din cauza dobanzilor mari, a deprecierii leului si a fluctuatiei valutare.

"Cu toate acestea, speram la o usoara crestere a vanzarilor pe credit in lunile urmatoare, deoarece consumatorii continua sa caute solutii eficiente de finantare, iar ofertele de creditare le ofera flexibilitatea si timpul de care au nevoie pentru a-si achita cheltuielile", spune Zdenek Kustka.

El afirma ca este dificil de estimat intr-o piata instabila ca aceasta ce pondere vor avea vanzarile prin credite in 2009, intrucat acestea vor depinde de o serie de factori, printre care se numara si dobanda bancara, evolutia valutara, nivelul somajului si riscul la care vor fi supuse companiile de finantare din cauza creditelor neachitate.

Probabil ca, in ansamblu, in 2009 vom observa o scadere a vanzarilor prin credite, "dar in acest moment nu putem oferi o pondere estimativa a acestora in totalul vanzarilor", adauga sales manager-ul Flamingo.

Singurul lucru care ar putea influenta intr-un sens pozitiv vanzarile prin credite in momentul de fata ar putea fi imbunatatirea contextului economic actual.

"Putem deja observa o usoara relaxare a politicilor financiare, dar si o mai mare deschidere a bancilor pentru acordarea de credite. Retailerii incep si ei sa dezvolte solutii de finantare avantajoase, iar consumatorii incep sa devina din nou receptivi fata de astfel de oferte. Cel putin la ora actuala situatia pare mai stabila, iar moneda nationala a inceput sa-si recastige valoarea", explica Kustka.

Din aceeasi perspectiva, factorul de stagnare poate fi reprezentat de o crestere a preturilor, avand in vedere discutiile actuale care vizeaza cresterea taxelor si a contributiilor la bugetul de stat.

Mai mult, chiar daca leul si, implicit, rata de schimb incep sa se stabilizeze, majoritatea salariilor vor fi inghetate sau chiar micsorate in acest an, in timp ce preturile vor continua sa creasca, considera reprezentantul Flamingo International. In aceasta situatie, acest factor ar putea reprezenta o problema pentru intregul segment de retail.

Produsele care s-au vandut cel mai bine pe credit in primele trei luni ale anului 2009 au fost cele de IT. In continuare, Flamingo se asteapta la o crestere a vanzarilor pe credit la electrocasnice.

Per total, produsele IT au inregistrat vanzari foarte bune pe credit pe parcursul anului trecut, astfel incat se asteapta ca acestea sa-si mentina evolutia si in 2009, ramanand cele mai bine vandute produse, conchide managerul de vanzari al grupului.

Anul trecut, Flamingo a realizat o cifra de afaceri de 203 milioane euro, in crestere cu circa 16% fata de 2007, la un profit operational zero. Piata locala de retail electronic, electrocasnic si IT&C s-a ridicat, in 2008, la valoarea de 1,1 miliarde euro, conform reprezentantilor Flamingo.