In efortul de a creste vanzarile, producatorii de PC-uri ca Hewlett-Packard si Dell si-au modificat linia de produse pentru a atrage consumatorii economicosi. Netbook-urile, acele mini-laptop-uri cu un ecran mic si cu procesoare cu o putere redusa, care se vand pentru mai putin de 500 dolari, au castigat rapid popularitate, dupa ce producatorii au lansat noi modele. In ultimele luni, companiile de computere au inceput sa vanda masinarii hibrid care au inceput sa stearga diferentele dintre netbook-uri si laptop-urile traditionale in termeni de pret, marime si capacitate a procesorului.

In aceasta luna, H-P a lansat laptop-ul cu o diagonala de 12,1 inci, Pavilion dv2, cu un pret de 699 dolari (539 euro). Laptop-urile produse anterior de companie cu aceasta dimensiune erau considerate de nisa si costau cel putin 899 dolari. Noul model nu are un driver intern pentru CD, dar vine cu unul extern care se poate conecta la PC. Dell ofera un netbook cu o dimensiune de 12 inci, Inspirion Mini 12, care are aceeasi dimensiune ca unul obisnuit, si este vandut pentru 399 dolari (307 euro).

Rivalii asiatici Acer si Lenovo si-au extins programul de reduceri pentru mai mult de jumatate dintre laptop-urile din portofoliu si au preturi mai mici de 800 dolari fiecare. De asemenea, Asustek a introdus noi modele cu preturi mai mici de 350 dolari (270 euro).

Toate acestea inseamna ca 2009 va fi un an perfect de achizitii pentru cumparatorii de PC-uri. In luna februarie, pretul mediu de vanzare pentru un laptop era de 671 dolari (517 dolari), in scadere fata de 864 dolari cat era cu un an in urma, potrivit companiei de cercetare NPD Group.

Stephen Baker, analist al companiei de cercetare NPD, a declarat ca aceste preturi sunt la cel mai redus nivel pentru industria de PC-uri. El a adaugat ca se astepta ca producatorii de computere sa provoace o “cursa a preturilor”, dupa ce acestia vor adauga mai multe caracteristici pentru cele mai ieftine notebook-uri si a preconizat ca preturile ar putea scadea cu alte 10 procente pana la sfarsitul anului.

Lansarea PC-urilor cu preturi mici reprezinta un punct de intoarcere pentru o industrie in care principalii jucatori au incercat in ultimii cinci ani sa-si directioneze consumatorii catre PC-uri de ultima generatie, care sa concureze cu ofertele Apple. Majoritatea producatorilor au abandonat categoria de laptop-uri sofisticate. Luna trecuta, la lansarea laptop-ului Adamo cu un pret de 2.000 dolari, John New, managerul de marketing de la Dell, a declarat “ca va fi atent in legatura cu investitiile facute in dezvoltarea de produse”.

In trimestrul al treilea din 2008, notebook-urile au depasit pentru prima data la vanzari laptop-urile, potrivit companiei de cercetare iSuppli. O alta companie de cercetare, NPD, a anuntat ca in luna februarie pretul mediu pentru un desktop a fost de 658 dolari (507 euro), cu doar 13 dolari mai putin decat pretul mediu al unui notebook.

Producatorii de PC-uri si retailerii au inceput sa incerce piata mai ieftina, dupa ce in ultimul an cheltuielile consumatorilor au inceput sa scada. De exemplu, executivii Toshiba se axeaza pe introducerea a mai multor functii in masinarii mai ieftine.

Rudi Schmidleithner, directorul Acer din zona Americii, a declarat ca urmareste sa depaseasca Dell si H-P in termeni de unitati vandute in urmatorii ani prin reducerea preturilor din magazine.

In timp ce preturile si dimensiunile netbook-urilor atrag mai multi consumatori, John New de la Dell a declarat ca aceste instrumente nu sunt pentru toata lumea. Procesoarele cu putere mica lucreaza destul de slab in sarcini, cum ar fi editarea video, si ii lipsesc componente importante, cum ar fi driverele CD.

Analistul Kay declara ca netbook-urile ar putea avea o rata de scadere destul de mare deoarece cumparatorii sunt dezamagiti de performanta lor si sunt surprinsi cand vad cat de greu ruleaza un format video.