Totusi, piata de outsourcing din Romania mai are inca de depasit o serie de obstacole pentru a ajunge la pragul de maturitate al celorlalte piete din zona Europei Centrale si de Est, cum ar fi mentalitatea institutiilor din sectorul public, cat si din cel privat, lipsa de know-how, dar si cadrul legislativ destul de dificil.

De asemenea, majoritatea companiilor romanesti folosesc outsourcing-ul ca o strategie de dezvoltare si pentru a se concentra mai mult pe activitatile principale.

“Externalizarea nu este un element obligatoriu, insa, cu siguranta, ajuta companiile sa-si concentreze atentia catre activitatile de baza. De-a lungul timpului, am observat ca externalizarea unor componente ca administrarea resurselor umane permite companiei sa se concentreze mai mult asupra activitatilor de baza”, a declarat Bogdan Badea, Sales Manager Smartree Romania.

Aurelian Sima, director al centrului BPO din Bucuresti, a declarat ca “deschiderea din prezent catre outsourcing-ul de tip BPO (business process outsourcing) nu are nicio legatura cu criza, ci este legata mai mult de o strategie de dezvoltare pe care compania si-o propune”.

Totusi, criza financiara poate schimba anumiti factori de decizie din cadrul unei companii si poate genera o decizie mai rapida decat in mod normal, a adaugat acesta.

De asemenea, reprezentantii din industrie au mai declarat ca, desi criza economica a crescut cererile pentru serviciile de outsourcing, acest lucru nu rezida doar din nevoia companiilor romanesti de a regla costurile, ci din eficientizarea management-ului companiei respective.

Potrivit directorului general TotalSoft, Liviu Dragan (foto), in ultimul an firmele straine au introdus in Romania prin servicii de outsourcing mai multi bani decat au introdus cele romanesti. “La ora actuala, volumul de incasari facut din exportul de software prin procese de outsourcing este mai mare decat banii platiti in software si IT de firmele romanesti. Companiile straine aduc in tara venituri de aproximativ 700 milioane lei, in timp ce firmele romanesti aduc prin procese de outsourcing 400 milioane lei. Aceste cifre se datoreaza costurilor atractive pe care le ofera tara noastra, specializarilor pe care le-a castigat in timp, dar si competentelor ofertei de munca”, a declarat Liviu Dragan.

Prezenta companiilor straine pe piata locala este absolut benefica prin introducerea unor standarde de calitate pe care Romania nu le-a avut, dar de care are nevoie data fiind dezvoltarea industriei IT. Pana acum un an, principala problema o reprezenta competitia din piata si maturitatea acesteia raportat la o crestere de 20% a pietei de IT.

De asemenea, pentru Romania, expertiza trebuie sa devina o referinta a mediului de business, dupa ce au inceput sa fie externalizate operatiuni complexe, cum ar fi activitati de marketing bancar si HR (resurse umane).

“Romania va deveni o locatie sigura de outsourcing, atunci cand va avea suficienti competitori care sa ofere servicii asemanatoare si care sa se diferentieze prin servicii cu valoare adaugata, in prezent piata fiind nesigura din cauza faptului ca jucatorii romani sunt fragmentati”, a declarat Andrei Postelnicu, Sales & Business Development Director.

“Bucurestiul a inceput sa se apropie de performantele unor destinatii de outsourcing ca Budapesta sau Varsovia si a reusit sa-si imbunatateasca conditiile pentru a deveni o locatie sigura de outsourcing, insa este departe de a fi ajuns la un punct de maturitate”, a declarat Andreas Kemi, CEO al UCMS Group EMEA.

Outsourcing-ul nu functioneaza la cotele corespunzatoare din cauza unei barieri la nivel de companii si in special din cauza statutului separat intre ownership si executiv. In momentul in care companiile vor face outsourcing din principii bazate pe management, atunci mentalitatea va fi schimbata.

“In Romania sistemul legal este cel care impiedica o buna dezvoltare a industriei de outsourcing, ea avand o evolutie destul de buna din punct de vedere IT (infrastructura, furnizori Internet etc.), in timp ce cursul de schimb influenteaza destul de putin aceasta dezvoltare, deoarece mai important este in ce moneda incheie cele doua companii contractul de outsourcing”, declarat Bogdan Badea.

Desi sistemul public avea o pondere destul de scazuta in piata de outsourcing, organizatiile de acest tip au inceput sa apeleze la servicii de externalizare.

"In ultima perioada, am inceput sa ne orientam catre sectorul public. Sectorul public nu a fost un client traditional al nostru, pentru ca acolo deciziile se iau mai greu si sunt alte criterii. Insa, ca urmare a modificarilor de legislatie si stoparii investitiilor din sectorul public, asta ii obliga sa se orienteze catre alte mijloace", a spus managerul Xerox Global Services pentru Romania si Republica Moldova, Razvan Botezatu.

Reprezentantii companiilor de outsourcing sustin ca firmele romanesti trebuie sa invete ce trebuie externalizat si ce nu, si chiar daca apeleaza la aceste servicii vor trebui sa urmareasca in continuare sectorul externalizat. De asemenea, acestia au mai spus ca antreprenorii romani sunt foarte greu de convins sa apeleze la outsourcing.

Companiile farmaceutice isi externalizeaza serviciile, pentru reducerea costurilor


Tendinta de reducere a costurilor sub presiunea actualei crize financiare determina tot mai multe companii din domeniul produselor farmaceutice sa isi externalizeze serviciile, a declarat managerul de resurse umane al Expand Health, Monica Craciun.

"In ceea ce priveste compania noastra, a crescut atat numarul de contracte, cat si numarul de reprezentanti angajati pentru fiecare contract. Sunt foarte multe companii din domeniul farmaceutic care se indreapta catre serviciul de externalizare, datorita presiunii de reducere a costurilor. Exista restrictii financiare pe piata, astfel se trece de la costuri fixe la costuri variabile", a declarat people&organization director in compania Expand Health, Monica Craciun.

Ea a mentionat ca cei 150 de angajati pregatiti in primele luni ale anului de companie s-a dublat fata de perioada similara a anului trecut, cand au fost angajati prin contract aproximativ 70 de angajati.

De asemenea, crede Monica Craciun, exista contracte pentru piata de produse farmaceutice care includ pachete integrale, inclusiv echipamentul utilizat sau pot fi incheiate exclusiv pentru gestionarea angajatilor. In prezent, compania numara 600 de angajati pregatiti cu ajutorul unor traininguri, iar in ultimii 10 ani compania a asigurat un numar de 420 de angajati pentru companiile din domeniu.