Masura, initiata anul trecut de un grup de lucru format din MCSI, STS, ANCOM si reprezentantii principalilor operatori de telefonie si adoptata printr-o decizie a ANCOM, consta in transmiterea de mesaje de avertizare catre cei care apeleaza de mai multe ori nejustificat serviciul 112 si a fost aplicata timp de trei luni, in perioada 20 martie – 20 iunie a acestui an, in cadrul unui proiect pilot menit sa testeze eficacitatea acestei solutii.

Pe baza statisticilor furnizate de operatorul Sistemului National Unic pentru Apeluri de Urgenta (SNUAU) dupa incheierea celor trei luni de testare, ANCOM a evaluat impactul acestei masuri, luand in considerare atat apelurile abuzive, cat si pe cele reale din perioada bombardamentului cu SMS-uri, si, pentru comparatie, apelurile initiate in cele trei luni premergatoare aplicarii masurii.

Statisticile analizate de ANCOM arata ca, desi se constata o scadere cu 36,84% a numarului de apeluri abuzive in cele trei luni de bombardament fata de media celor trei luni anterioare bombardamentului, se constata si o scadere cu 39,11% a numarului de apeluri reale, astfel ca ponderea medie a apelurilor abuzive in totalul apelurilor catre 112 a inregistrat o usoara crestere de la 53,1% in cele trei luni anterioare bombardamentului la 54% in perioada de bombardament.

Astfel, numarul mediu total de apeluri catre 112 in lunile decembrie 2008-februarie 2009 a fost de 986.654 apeluri pe luna, in timp ce numarul mediu lunar de apeluri abuzive in aceeasi perioada a fost de 524.195, adica 53,1% din total. In perioada "bombardamentului", adica 20 martie-20 iunie, numarul mediu total de apeluri catre SNUAU a fost de 612.687 apeluri pe luna, in timp ce numarul mediu de apeluri abuzive in aceeasi perioada a fost de 331.078, adica 54% din total.

Un indicator care arata ca masura produce totusi un efect asupra apelantilor abuzivi este numarul de apeluri de la un anumit numar de telefon. Efectul constatat la majoritatea numerelor de pe care se apeleaza frecvent abuziv 112 a fost de scadere in primele doua luni si revenire pe trend crescator in a treia luna de "bombardament".

Datele prelucrate de ANCOM arata ca succesul masurii pilot de combatere a apelarii abuzive nu a fost cel scontat. Scaderea importanta, la prima vedere, a numarului de apeluri abuzive (de la 495.819 in luna februarie, la 355.477 in intervalul 20 martie-20 aprilie si 315.837 in perioada 21 aprilie-20 mai) poate fi pusa in mare parte pe seama ineditului masurii implementate, dar se inscrie si in fluctuatia numarului total de apeluri catre SNUAU.

Din interpretarea datelor statistice a reiesit ca efectele acestei masuri tind sa se plafoneze in timp, iar, in ceea ce ii priveste pe cei care apeleaza abuziv in mod repetat 112 se constata o revenire pe trend crescator a numarului de apeluri abuzive efectuate de la acelasi numar de telefon.

"In urma acestei analize, ANCOM considera necesara definirea si implementarea unui set de masuri simultane de combatere a apelarii abuzive la 112, set care poate contine transmiterea unei avertizari prin SMS a celui care apeleaza abuziv 112, dar si o solutie de restrangere temporara a accesului acestuia la serviciile comerciale de telefonie pentru ca cel ce apeleaza abuziv sa nu mai poata folosi telefonul decat pentru a suna la 112. Deblocarea nu se va putea face decat de catre operatorul care a vandut cartela si numai dupa prezentarea datelor personale ale utilizatorului, ceea ce va permite politiei sa aplice amenzile prevazute de lege, care pot merge de la 500 la 1.000 de lei", a declarat Catalin Marinescu, presedintele Autoritatii Nationale pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii.

Aceste masuri au fost concepute astfel incat sa se aplice in special celor care utilizeaza cartele preplatite, pentru ca peste 90% dintre apelurile abuzive catre 112 provin de la astfel de utilizatori.