Primele semne pozitive au aparut inca din iunie, cand afacerile companiei au fost in crestere cu aproximativ 4% fata de luna mai, iar daca in ianuarie vanzarile magazinelor erau la nivelul de 49% fata de aceeasi perioada din 2008, in septembrie au ajuns la 57% comparativ cu aceeasi luna a anului trecut.

“Exista o crestere moderata, rezultatele nu sunt spectaculoase, dar arata o oarecare stabilitate a pietei. Nu este o explozie, am fi sperat dintr-un optimism de care nu ne putem dezbara sa avem rezultate mai bune, dar trebuie sa ne multumim cu atat. O pauza de un an in aprovizionarea pietei de IT este deja foarte mare, tehnologiile avanseaza chiar si in astfel de momente. Apar lucruri noi, in cel mai rau caz se micsoreaza nivelul livrarilor”, a declarat, pentru Wall-Street, Adrian Furnica, directorul general al Romsoft.

Dupa ce in primul semestru din 2008, compania inregistra afaceri de aproape 30 de milioane de euro, ceea ce ii facea pe oficialii Romsoft sa estimeze un avans pentru intreg anul la 90 milioane de dolari (61,6 mil. euro), mai mult cu 20% fata de 2007, criza a facut ca afacerile firmei pe 2008 sa fie de 48,1 milioane de euro, fata de 48,2 milioane de euro, in urma cu doi ani, iar profitul sa se topeasca de la 618.000 de euro la pierderi in jurul a 950.000 de euro.

Astfel, pentru a supravietui in acest context care a dus la desfiintarea magazinelor Ultra Pro, principalul competitor al companiei, oficialul Romsoft a inchis din octombrie pana in vara acestui an 30 de magazine, iar patru au fost mutate din cauza pretului mare al chiriilor, in acest moment reteaua avand 71 de unitati si in jur de 350 de angajati, fata de aproape 700 in vara 2008.

Astfel, prin aceste initiative, Furnica a redus cheltuielile cu 40-45% in acest an, economisiri importante fiind facute si ca urmare a scaderii chiriilor cu 30%.

“Facem tot posibilul sa existam si sa ne adaptam cat se poate de repede la realitatea din piata, astfel incat, daca va fi crestere sa crestem, daca va fi nevoie sa strangem cureaua sa putem face asta. Am incercat sa crestem productivitatea per angajat, sa comasam mai multe joburi intr-unul singur, este o perioada in care nu se pune problema cresterilor salariale, ci a existentei lor. Avem magazine in care exista un singur angajat, iar vanzarile sunt de 30.000-40.000 de lei pe luna. Relocarile le-am inceput din octombrie, dar proprietarii au tinut la chirii, noi am plecat si spatiile acelea sunt goale acum. Noi am oferit o chirie decenta”, a explicat directorul general al Romsoft.

In aceasta perioada, compania are ca target supravietuirea, stabilitatea si profitul, iar, dupa cum spune Adrian Furnica masurile luate pana acum au facut ca momentan firma infiintata in 1991 sa fie pe profit.

“Sper sa nu mai fie scaderi atat de bruste, cu siguranta piata va exista, dar nu cred in cresteri explozive mai devreme de octombrie anul viitor. Cand spun aceasta, ma refer la o crestere de doua cifre fata de aceeasi perioada din anul acesta. Abia de atunci putem vorbi despre expansiune, crestere si alte asemenea concepte. Pentru ca evolutia din anii trecuti s-a bazat foarte mult pe creditul de consum. La ora actuala, noi avem cereri de credite destul de multe, dar bancile nu le aproaba. Anul trecut, inainte de criza incheiam 50-60 de credite pe zi, acum avem 20-30 de cereri zilnic si incheiem in jur de sapte, opt cereri de credite”.

Chiar daca pana acum criza a dus la scaderi semnificative pentru toate companiile din IT, directorul general al Romsoft spera ca din decembrie sa nu mai inregistreze diminuari, ci chiar o evolutie fata de aceeasi luna din 2008, cand vanzarile au fost mai mici cu 68% fata de decembrie 2007.

Pentru primul semestru din 2010, oficialul estimeaza o majorare a vanzarilor cu in jur de 15% fata de prima jumatate a anului 2009.

”Totul tine de speranta, nu este ceva clar. Acum, daca lucrurile merg bine, ne putem astepta la o crestere de 25-30%, chiar 40%, dar 40% este deja un scenariu foarte optimist. Nu cred ca se va mai ajunge la acea feerie de creditare dinainte de criza, dar cred ca piata de IT sa va intoarce la valorile de atunci cand piata imobiliara sau cea auto va ajunge la nivelul din 2008. Este evident ca societatea are nevoie mai mult de calculatoare decat de masini. Masinile au fost un moft, calculatorul nu mai este”, spune Furnica.

De obicei, al doilea semestru inseamna in jur de 60% din cifra de afaceri a companiei, cele mai importante vanzari fiind intre septembrie si decembrie, ultima luna a anului reprezentand in general 20% din vanzarile pe un an.

De la inceputul verii, principalul competitor al Romsoft, reteaua de magazine Ultra Pro operata de compania K Tech Electronics a fost desfiintata, bancile si furnizorii cerand insolventa acesteia pentru neplata datoriilor, dar Furnica a declarat ca nu stie cum a influentat vanzarile Romsoft iesirea acestei companii de pe piata.

Tot in vara, un grup IT din Polonia a contactat compania pentru o posibila preluare.

“Suntem in discutii de tatonare, ei iau pulsul pietei, achizitii se pot face, dar pana acum nu s-a facut o oferta. Am discutat la cel mai inalt nivel, am prezentat cifre, dar atat”, spune directorul general al Romsoft, adaugand ca nu a mai primit alte oferte in acest an.