Desi piata de distributie IT estimata in 2008 la in jur de 900 de milioane de euro a scazut cu 25-30% in 2009, potrivit oficialului MB Distribution, compania cu un business de 32,5 milioane de euro anul trecut si profit de 2,7 milioane de euro, va inregistra aproximativ aceleasi valori ca in 2008, ca urmare a atentiei managementului asupra cheltuielilor si a partenerilor de afaceri.

“Am fost foarte atenti la evolutia pietei si ne-am dat aseama dupa primele luni ale anului ca o crestere nu este fezabila daca urmareste sa fie si una sanatoasa. Dupa primele noua luni, din punctul de vedere al cifrei de afaceri suntem in trendul pietei adica este o scadere de aproximativ 25%. In privinta profitabilitatii suntem la acelasi nivel ca in 2008, ceea ce inseamna ca am reusit sa folosim eficient resursele”, a declarat pentru Wall-Street Mihaela Setreanu.

Chiar daca pana acum cifra de afaceri este mai mica cu 25% fata de 2008, businessul ar putea fi asemanator cu cel de anul trecut daca pana la sfarsitul lui decembrie se vor mai finaliza cateva proiecte.

“Anul trecut primul semestru a fost foarte bun, dar al doilea a fost atipic, pentru ca de obicei al doilea este mai important si nu a fost asa. Anul acesta insa se prefigureaza a fi mult mai dinamic. Avem proiecte in derulare si daca toate se inchid conform pasilor stabiliti, deja estimam ca inchidem anul la acelasi nivel din 2008, deci fara o crestere substantiala. Daca nu se vor inchide pana la finalul acestui an, atunci vom avea un semestru intai foarte bun in 2010”, a adaugat managerul MB Distribution.

Chiar daca nu a redus numarul de angajati, compania avand acum acelasi numar de salariati ca si in 2008, Mihaela Setreanu spune ca una dintre masurile anticriza a fost reducerea numarului de parteneri activi care acum este de 225, fata de 250 la inceputul verii.

“Trebuie sa fim atenti la orice miscare din piata si daca o firma partenera nu isi gestiona foarte bine businessul aveam sanse mari sa pierdem noi si atunci am renuntat la colaborarea cu unii dintre ei. Sunt companii care sunt pe cale sa dispara de pe piata si riscam sa ne provoace noua pierderi foarte mari. Acum suntem in zona sigura a lucrurilor pentru ca nu avem debite foarte mari de recuperat si vrem sa ne pastram businessul cumpatat”, a explicat oficialul companiei infiintate in 1993 si care distribuie marci precum Lenovo, Epson, IBM si Ricoh.

Setreanu a afirmat ca aceasta criza a adus atat amenintari concretizate in accesul mai greu la surse de finantare si un mediu politic instabil, dar si oportunitati.

“Anul 2008 a fost extraordinar pentru majoritatea domeniilor din economie. Au fost multi manageri de companii care s-au lasat cumva dusi de valul acesta de realizari fara sa se gandeasca ca acest lucru nu se va intampla la infinit si ca 2009 nu se stie daca va duce la cresteri similare. Dar au fost si unii care au ramas cu picioarele pe pamant si au folosit timpul pentru a construi, iar in trimestrul patru si in primul semestru din 2010 vor creste foarte mult”, a spus directorul executiv al distribuitorului, adaugand ca printre companiile acestea se numara dezvoltatori de software, integratori de sisteme, furnizori de solutii IT.

Limitarea creditarii care a dus la lipsa banilor lichizi pe piata a cauzat recuperarea mai dificile a datoriilor pe care le aveau companiile revanzatoare catre companie, de altfel aceasta fiind singura problema intampinata de MB Distribution in 2009.

“Noi eram in pozitia cea mai ingrata pentru ca mereu am fost la zi cu platile la furnizori si stat, dar am recuperat mai greu de la parteneri. Si nu aveam cum sa-i fortez, dar am gasit resurse proprii, iar acum lucrurile s-au stabilizat” a declarat Setreanu.

Dupa ce in primavara Asesoft Distribution a cumparat 51% din magazinul online eMag, cel mai important retailer IT&C pe piata locala, in urma cu doua saptamani o alta miscare importanta a avut loc pe piata, Consiliul Concurentei acceptand unificarea afacerilor RHS Company si Tornado Sistems, doua dintre primele companii de distributie IT&C locale.

“Este o perioada propice pentru fuziuni si achizitii”, a comentat managerul.

In ceea ce priveste revenirea pietei, Mihaeala Setreanu spune ca acest lucru s-ar putea intampla incepand cu 2011-2012.

“Anul viitor va fi un an de reasezare atat din perspectiva beneficiarilor finali, cat si a companiilor care vor activa pe piata. Probabil in partea a doua a anului 2010 se vor vedea revigorari ale industriei IT, dar nu cred ca vom ajunge foarte curand la cifrele din 2008”, a mai spus directorul executiv MB Distribution.