Compania lansata in 1991 de Andronache si inca 17 colegi de serviciu, alaturi de care a lucrat la institutul de echipamente si instalatii de automatizare IPA inainte de 1990, a avut dintotdeauna o mare parte dintre proiecte din industria energetica, acesta fiind unul dintre domeniile in care investitiile au fost mereu foarte importante.

„Cu rafinariile am inceput sa lucram in 1995, iar clientii din energie inseamna cam doua treimi din afacerile pe 2009, incluzand si exporturile. Dar avem companii din toate industriile, au fost ani in care Sidex (n. red. compania Arcelor Mittal) a fost un client mare, iar in alti ani a fost cimentul. Anul aceata, numarul de clienti a fost mai mic. Inainte cu 6-7 clienti mai mari faceam cel putin jumatate din cifra de afaceri, dar acum Petrom si Romgaz au insemnat in jur de 60% din cifra de afaceri. Imi pare rau ca in 1995-1996 nu am fost mai insistenti entru ca atunci s-a investit foarte mult in petrol si gaze si fiind bani multi si nevoia de modernizare foarte mare investitiile au fost pe foarte multi ani”, a declarat, pentru Wall-Street, presedintele Syscom 18, companie care anul trecut a avut afaceri de circa 17 milioane de euro, iar in 2009 vor fi intre 13 si 14 milioane de euro.

Astfel, daca in energie un contract bun de automatizare inseamna in jur de trei milioane de euro, in industria berii poate ajunge la 100.000 de euro, acesta fiind considerat unul foarte mare pentru domeniul nostru de activitate.

Pentru ca o mare parte dintre veniturile companiei provin din industria petrolului si a gazelor, din 2000 compania a inceput sa lucreze si in strainatate in tari precum Siria, Kazahstan, Iran, Libia, Bulgaria, Ungaria, extinderea puternica fiind dupa 2006.

„De trei ani am inceput sa investim si pentru extinderea internationala, mai ales in Asia Centrala si Orientul Mijlociu. Primul proiect in afara tarii l-am avut in 2000, iar din 2003 am inceput sa lucram in Kazahstan impreuna cu Petrom si, dupa aceea, in 2005 am avut un alt proiect si mai mare. Anul acesta a fost cel mai bun pentru ca la sfarsitul anului s-ar putea sa facem doua milioane de euro din export. In general, in ceilalti ani, exportul insemna in medie cateva sute de mii de euro pe an. In 2010 ne axam tot pe aceasta zona. Targetul ar fi ca exportul sa insemne undeva la 20-25%, poate chiar 30% din cifra de afaceri, dar nu stiu in cati ani il vom atinge”, a explicat Andronache.

Compania, care are 150 de angajati si care anul trecut a avut un profit de circa un milion de euro (in general profitul insemnand in jur de 10% din afacerile firmei), nu va avea profit anul acesta, managementul declarand ca nici in 2010 nu se asteapta la castig.

„Depinde de alegeri, eu imi fac un plan pe urmatoarele sase luni si vreau sa am vanzari de minim sase milioane de euro cu tot cu piata externa. Anul acesta situatia a fost grea pentru ca a venit criza, din cauza alegerilor, dar si pentru ca au venit foarte multe firme straine, criza impingandu-le aici. Si Romania este printre putinele tari in care nu exista o strategie pentru firmele locale. In alte tari, oriunde te duci, isi protejeaza firmele locale. Noi am pierdut anul acesta trei contracte mari, adica contracte intre 3-5 milioane de euro”, a mai spus presedintele Syscom 18.

Criza a afectat toate domeniile din care provin clientii companiei, Syscom 18 lucrand si cu firme din industrii precum cea a cimentului, ceramicii, medicamentelor si metalurgiei.

„Petrom a anulat aproape toate proiectele de investitii pentru acest an. Romgaz si Transgaz si-au contiuat proiectele. Arcelor Mittal a taiat aproape tot si face plata la 120 de zile. Fabricile de bere, despre care nu poti sa spui ca merg chiar prost, ne-au anuntat ca ne vor plati la 90 de zile. Anul acesta a fost prost. Noi ne consideram foarte norocosi ca am reusit sa gasim niste contracte si am dat afara numai 15 oameni”, a afirmat Andronache.

Desi considera ca economia isi va reveni in 3-4 ani, managerul a lansat in aceasta toamna Syscom Digital, o companie de promovare pe Internet si telefonul mobil condusa de Maia Novolan, unul dintre cei mai experimentati oameni in domeniu pe piata locala.

„Nu era un domeniu care sa fie foarte diferit de ceea ce facem noi aici. Noi stim partea tehnica, ceea ce ne lipsea noua era cea de marketing, dar am vazut ca sunt oameni disponibili pe piata", a explicat managerul.