Cu toate acestea, piata a scazut in primele trei trimestre ale anului cu 42,3% fata de aceeasi perioada a anului 2008, atingand valoarea de 1 mld. euro.

Sectoarele electrocasnicelor mici si telecomunicatiilor au scazut cu 23,2%, respectiv 28,6% in primele trei trimestre ale anului.

De asemenea, electronicele de larg consum au scazut cu 43,3%, in timp ce sectorul foto a inregistrat o contractie de 46,9% in 2009. Sectoarele IT si de echipamente de birou au avut cea mai slaba performanta, scazand cu 50,8%, respectiv cu 53,2%.

Pe de alta parte, performanta negativa a electrocasnicelor mici s-a diminuat usor, ajungand la o rata de scadere de 25% in T3, comparativ cu 27,6% in trimestrul 2 din acest an. In cel de-al treilea trimestru acest segment a atins cea mai mare valoare a vanzarilor din 2009 - 18 milioane de euro – pe fondul evolutiei din lunile iulie si august. Printre cele mai comercializate produse s-au numarat aparatele de ras si epilatoarelor, un produs sezonier.

Piata de telefoane mobile si smart a scazut cu 33,5% comparativ cu al treilea trimestru al anului 2008, atingand o valoare de 61 milioane de euro. Cererea de pe piata a fost incurajata de scaderea preturilor de vanzare si de noutatea tehnologiei incorporata in noile modele.

Evolutia vanzarilor bunurilor de folosinta indelungata in Romania


Electrocasnicele mari, pe crestere in T3


Vanzarile in cadrul segmentului de electrocasnice mari au crescut cu 20% in trimestrul trei, in comparatie cu performantele atinse in trimestrul anterior, dar au scazut cu 38,4% fata de acelasi trimestru al anului trecut. Perioada de vara a facilitat niveluri importante de crestere pe piata congelatoarelor si frigiderelor, in special modelele eficiente energetic fiind impulsionate de campaniile recente de buy-back desfasurate de cei mai importanti producatori si retaileri de pe piata.

In schimb sectorul electronicelor de larg consum a afisat o scadere a vanzarilor de 45%, pe fondul unei game variate de factori: scaderea imprumuturilor pentru nevoi personale, investitii straine mai reduse, scaderea venitului consumatorilor, rata somajului mai mare, slabirea monedei locale, lipsa lichiditatilor care afecteaza anumiti retaileri.

Potrivit studiului GfK, se preconizeaza ca utlimul trimestru sa reprezinte un varf si in acest an, datorita sezonatitatii comportamentului consumatorilor si a promotiilor desfasurate de retaileri si producatori in decembrie pentru produsele electronice de larg consum, cu accent pe televizoarele LCD si cu plasma.

In ceea ce priveste vanzarile de aparate foto digitale, acestea au inregistrat o performanta constanta, atingand aceeasi valoare in T3 2009 ca in trimestrul precedent - 9 milioane de euro. Fiind unul dintre sectoarele cel mai afectate de criza economica, piata foto a fost in T3 2009 la jumatate fata de nivelul atins in trimestrul similar din 2008. Cererea in scadere din partea consumatorilor a influentat si curba de sezonalitate
in acest an, transformand-o, pentru sezonul de vara, intr-una destul de plata, mergand pe un trend descendent dupa un varf slab atins in iulie
2009.

IT-ul isi continua declinul

Sectorul IT a continuat sa inregistreze o scadere de 58,1% in trimestrul trei, ajungand la 86 de milioane de euro. Performanta negativa a sectorului se datoreaza cererii scazute pentru aproape toate categoriile de produse IT. Produsele care au avut cel mai mult de suferit sunt sistemele desktop si monitoarele.

La randul lor, echipamentele de birou raporteaza o scadere de 57,3% in al treilea trimestru al anului comparativ cu aceeasi perioada a anului 2008, atingand o valoare de 10 milioane de euro.

GfK TEMAX Romania este un indicator elaborat de catre GfK Divizia de Retail and Technology pentru a monitoriza pietele bunurilor de folosinta indelungata. Panelul de retail contine date de la mai mult de 190.000 de puncte de desfacere cu amanuntul din intreaga lume.

GfK Romania, fondata in 1992, este parte integranta a grupului GfK. Activitatile sale sunt structurate in patru segmente: Custom Research - cercetare Ad Hoc, Consumer Panel - cercetare continua pentru bunuri de larg consum, Retail and Technology - cercetare continua pentru bunuri de folosinta indelungata si Media - cercetare calitativa si cantitativa pe consumul de produse media.

Infiintat in urma cu 75 de ani ca prima companie de cercetare de piata in Germania, grupul GfK are in prezent mai mult de 150 de sucursale in 100 de tari de pe cinci continente.