Dupa ce in primavara a lansat Internetul mobil, Romtelecom a inceput de ieri sa furnizeze servicii IPTV (televiziune prin protocolul de internet), un sistem prin care televiziunea va livra pe Internet prin reteaua unui operator pe baza de abonament si prin care utilizatorii au posibilitatea de a selecta, inregistra si viziona programele oricand doresc.

“Pana acum, televiziunea era un serviciu prin care primeai ceea ce difuza operatorul, furnizorul de programe TV. Astazi, IPTV ofera posibilitatea sa interactionezi mai mult cu serviciul pe care il doresti si sa il personalizezi asa cum iti place,” adauga Yorgos Ioannidis.

Serviciul lansat la trei ani de la aparitia Dolce, serviciul de televiziune prin satelit al Romtelecom, este denumit "Dolce Interactiv" si deocamdata este disponibil in Bucuresti, Cluj Napoca, Timisoara, Iasi, Piatra Neamt, Sibiu, Braila, Ploiesti, Constanta, Bacau.

Conform studiilor Romtelecom realizate in acest an, exista anumite caracteristici ale consumului de televiziune care au incurajat compania sa introduca IPTV, printre acestea numarandu-se interesul romanilor de a tine pasul cu tehnologia, controlul exercitat asupra continutului, diversitatea canalelor.

Insa, mai mult decat atat, IPTV-ul este un mod prin care operatorul se poate dezvolta din in ce mai mult in zona de divertisment, dezvoltarea in zona de servicii de televiziune si internet fiind strategia prin care compania vrea sa reduca scaderile pe zona de telefonie fixa si sa fie tot mai puternic in competitia cu ceilalti operatori, in special RCS&RDS si UPC Romania.

“Acum cativa ani, Romtelecom a inteles ca rolul sau de simplu operator telecom se apropia de final si de aceea ne-am gandit sa ne indreptam catre o zona care promite foarte mult, respectiv zona de entertainment. Actuala strategie a companiei este de a deveni treptat numarul unu in zona de divertisment din Romania, iar acest lucru presupune sa fim capabili sa oferim servicii TV, jocuri etc. Primul pas a fost facut acum trei ani cu Dolce, iar acum lansam serviciul de IPTV, care aduce interactivitate experientei de televiziune si uneste lumea internetului cu aceea a televiziunii”, explica Yorgos Ioannidis (foto), director general Romtelecom.

Ideea accentului pus pe internet si televiziune a fost subliniata de oficialul Romtelecom de foarte multe ori pana acum, una dintre ocazii fiind anuntarea rezultatelor companiei pe primele noua luni din 2009.

“Rezultatele pe primele noua luni ale anului arata ca avansam cu strategia noastra de consolidare a liniilor de business care nu sunt traditionale, ca internetul broadband si televiziunea digitala, in acelasi timp mentinand cat de stabil posibil business-ul traditional de telefonie fixa”, declara la inceputul lui noiembrie directorul general al Romtelecom.

Astfel, in timp ce in primele noua luni pe segmentul de telefonie fixa incasarile au fost diminuate cu 15%, iar numarul de clienti a scazut cu 5,6% de la 2,975 milioane clienti in septembrie 2008 la 2,808 mil de abonati in septembrie anul acesta, pe segmentele de televiziune si internet au fost inregistrate cresteri atat la nivelul incasarilor cat si cel al clientilor.

Numarul de utilizatori de internet (Clicknet) a ajuns la 750.000 de persoane, in crestere cu 32% fata de septembrie 2008, iar cel al televiziunii Dolce a ajuns la 831.000 de utilizatori, mai mult cu 49% fata de toamna anului trecut. Totodata, comparativ cu trimestrul al treilea din 2008, veniturile de pe urma serviciilor de internet au crescut cu 30%, iar cele generate de televiziunea prin satelit s-au majorat cu 102%.

Dezvoltarea in zona serviciilor de divertisment, o solutie la care apeleaza majoritatea operatorilor in ultima perioada, este o oportunitate prin care companiile telecom pot atrage noi clienti pentru servicii mai scumpe si prin pot rezista in criza, avand in vedere ca tot mai multi oameni renunta la distractiile in aer liber si sunt dispusi sa plateasca pentru entertainmentul la domiciliu.

"Divertismentul devine mai rentabil acasa. O seara petrecuta acasa cu familia in fata televizorului este mult mai ieftina decat o cina in oras si, de aceea, multi oameni nu vor renunta la cablu. Nu credem ca industria de cablu o sa fie afectata de criza la fel ca alte industrii, de exemplu - cea de automobile”, declara in septembrie, pentru Wall Street, Ariana Badin, PR & Communication Manager al UPC Romania, odata cu lansarea serviciilor de televiziune de inalta definitie. Potrivit datelor companiei, la inceputul lui noiembrie UPC inregistra deja aproximativ 3.000 de clienti pentru serviciile TV HD.

Pe de alta parte si Varujan Pambuccian, membru al Comisiei pentru Tehnologia Informatiei si Comunicatiilor din Camera Deputatilor, sublinia de curand importanta serviciilor de divertisment.

"Nimeni in companiile de telecom ori IT nu s-a gandit foarte serios ca singurul dintre lucrurile pentru care omul da bani si il poti tine acolo cu placere este entertainmentul. Iar atunci cand este depresie economica, iluzia aceasta intretinuta corect aduce bani. Cati dintre operatori investesc in continut in Romania? Dan Bedros (fostul presedinte al Alcatel-Lucent pentru Europa de Sud-Est n.red) spunea un lucru foarte destept: operatorii ori vor reusi sa ofere continut foarte mult, ori vor fi cumparati de companiile media si vor deveni departamentele lor de IT", declara Pambuccian in urma cu doua saptamani.

Oferta Romtelecom pentru IPTV:

Clientii care se aboneaza vor beneficia de un discount de 100% la abonament pana la sfarsitul lui martie 2010 si gratuitate pentru primul receptor fara hard disk.

Preturile pentru receptoarele suplimentare incep de la 99 de euro, fara TVA, iar pentru a accesa toate functionalitatile serviciului este nevoie de un receptor cu hard disk, disponibil la preturi reduse cu 50%, respectiv 99,5 de euro, fara TVA, pentru clientii Clicknet.

Serviciul este disponibil pentru toti clientii din cele zece orase calificate din punct de vedere al vitezei. Din punct de vedere tehnic, Dolce Interactiv necesita o linie telefonica fixa si o conexiune de banda larga cu o capacitate de transfer de minim 8 Mbps.