Pentru toate sectoarele de activitate, 2009 a fost un an dificil. Pentru telecomunicatii, acesta perioada de scadere economica a coincis cu o serie de reglementari in industrie care au avut un impact negativ asupra parametrilor financiari ai operatorilor, iar toate acestea s-au petrecut pe fondul maturizarii pietei de telecomunicatii.

''Cu cinci furnizori de telefonie mobila, Romania este piata cu cel mai mare numar de operatori din Europa. Pe o piata matura cum este piata locala, competitia intre cinci operatori este extrem de puternica. De aceea, probabil ca termenul care ar caracteriza cel mai corect piata telecomunicatiilor in 2009 este «competitia acerba»'', a declarat pentru Wall-Street Thierry Millet (foto sus), CEO-ul Orange Romania.

Impactul asupra pietei de telecom a fost mai mic comparativ cu alte segmente, iar consumul a fost in crestere, conform datelor furnizate de ANCOM. Practic, consumatorii au beneficiat de mai multa comunicare la aceiasi bani cheltuiti. Anul trecut a intrat in vigoare si o noua etapa de reglementare a tarifelor de roaming pentru tarile din Uniunea Europeana, ceea ce a influentat de asemenea piata in ansamblu.

In acest context, totusi, Cosmote a fost singurul operator care a inregistrat cresteri constante ale veniturilor si ale numarului de utilizatori de la trimestru la trimestru. La noua luni, in 2009, al treilea jucator de telefonie mobila de pe piata locala si-a marit veniturile cu 52,6%, pana la 310,4 millioane euro.

De cealalta parte, Orange, primul operator de pe piata locala, a inregistrat venituri de 800 milioane euro la noua luni, cu 22,9% mai putin decat in aceeasi perioada a anului trecut, iar Vodafone a avut, in primul semestru fiscal incheiat in septembrie 2009 venituri totale de 486 milioane euro.

''In ceea ce ne priveste, 2009 a fost un an plin de provocari, dificil si imprevizibil din cauza contextului economic si accentuarii concurentei de pe piata, dar si plin de satisfactii pentru atingerea tintelor propuse'', au spus oficialii Cosmote pentru Wall-Street.

De la inceputul anului trecut, puterea de cumparare a consumatorilor a inregistrat o evolutie descendenta, determinata de devalorizarea leului in raport cu euro, lucru care a avut ca efect direct o scadere generala a consumului, inclusiv in industria telecom, considera CEO-ul Vodafone, Liliana Solomon.

"Astfel, tarifele si ofertele au devenit din ce in ce mai accesibile, atat pe fondul competitiei stranse, cat si pentru a raspunde nevoilor actuale ale utilizatorilor din punct de vedere al costurilor alocate pentru serviciile de comunicatii", a explicat ea.

Programele de eficientizare demarate in cadrul companiei au diminuat intr-o anumita masura efectele crizei si au afectat mai putin veniturile Vodafone in acest an.

Ce cuvinte au caracterizat anul 2009

''Este greu sa ne rezumam la un singur cuvant care sa reprezinte intregul an. Daca ne referim la relatia cu clientii, atunci putem vorbi de un concept de customer delight, iar daca ne referim la companie putem vorbi de dezvoltare durabila. Daca vorbim de echipa, atunci ne putem referi implicare'', spun reprezentantii Cosmote.

Eficienta si performanta au fost doua dintre cele mai importante cuvinte cheie care au caracterizat fiecare initiativa Orange din anul anterior.

''Am initiat un program de transformare a companiei pentru a atinge un nou nivel de performanta'', a aratat Millet.

Eficientizarea a fost cuvantul cheie dupa care s-a orientat business-ul Vodafone anul trecut, conform Lilianei Solomon (foto stanga). La nivel de piata telecom, costurile au reprezentat elementul cu cel mai mare impact asupra companiilor, a adaugat ea.

Ce urmeaza in 2010

Nu se poate vorbi de o revenire in acest an, cel putin dupa cum afirma sefa Vodafone.

''Ne asteptam ca si in urmatoarele luni sa operam intr-un cadru economic dificil, astfel ca urmarim cu atentie evolutiile din jur. O revenire a pietei se va produce cel mai probabil lent, insa este greu de estimat momentul in care va fi vizibila la nivelul pietei”, potrivit lui Solomon.

Vodafone Romania va continua sa se concentreze pe dezvoltarea serviciilor de date si in 2010. De asemenea, pentru anul care tocmai a inceput, compania isi propune sa imbunatateasca experienta clientilor: “Clientii raman, ca si pana acum, in centrul activitatilor noastre. Dorim sa lansam servicii pe segmentul de voce si date, astfel incat clientii sa isi consolideze relatia cu Vodafone.''

Una din directiile catre care se va concentra numarul unu din piata telecom romaneasca in 2010 este dezvoltarea serviciilor convergente pentru clientii business, solutii care integreaza vocea si datele mobile si fixe.

“Totodata, vom continua sa cream si sa lansam pe piata oferte speciale pentru a atrage noi clienti in retea, precum si oferte specifice dedicate bazei existente de clienti”, a explicat Thierry Millet.

Poate cel mai indraznet obiectiv al operatorului in 2010 este acela de a face ca Orange sa fie cel mai apreciat brand de telecomunicatii din Romania, conform CEO-ului companiei.

Prioritatile Cosmote Romania pentru anul 2010 includ integrarea operationala a Zapp si lansarea serviciilor 3G.

Pentru Cosmote, anul 2009 a fost unul deosebit de intens, dar si definitoriu pentru traiectoria companiei pe termen lung. Asa cum se stie, anul trecut grupul Cosmote a achizitionat Telemobil, compania care opereaza Zapp in Romania, in principal pentru a putea oferi utilizatorilor acces la servicii 3G, dar si pentru a permite companiei sa puna bazele unei cresteri sanatoase pe termen lung.

"Practic, achizitia Zapp ofera Cosmote oportunitatea sa isi extinda portofoliul cu servicii de date si broadband mobil. In acelasi timp, si clientii Zapp vor avea acces la o gama mai larga de produse si servicii, precum si la cele mai relevante oferte de pe piata, dupa cum arata oficialii celui de-al treilea operator de telefonie mobila", au aratat oficialii Cosmote.

In continuare este de asteptat sa asistam la o redimensionare a pietei telecom, generata in principal de un consum moderat, atat in randurile persoanelor fizice, cat si intre clientii companii. Serviciile de date mobile vor fi principalul motor de crestere, iar Vodafone va continua sa ofere noi servicii.

''Intr-o nota care se face simtita inca din 2009, ne asteptam ca la nivelul pietei telecom din Romania sa se manifeste o mai mare atentie a utilizatorilor in privinta costurilor alocate serviciilor de comunicatii. Vrem sa ne pozitionam, prin paleta de servicii, la un nivel la care consumatorul final sa nu resimta o presiune a preturilor si sa continue sa primeasca din ce in ce mai multe beneficii'', a conchis Liliana Solomon.