Chiar daca negocierile sunt in faza preliminara, propunerile Apple ar putea altera semnificativ practicile business care au protejat profiturile publisherilor de-a lungul timpului, sustin surse apropiate discutiilor citate de FT.

Principalele probleme au fost legate de detinerea informatiilor despre consumatori si de pretul abonamentelor. Practicile Apple de impartire a veniturilor cu partenerii sai dincolo de volumele de vanzare este o problema.

De-a lungul timpului editorii media au colectat informatii despre abonati care influenteaza strategiile de merketing si de multe ori continutul publicatiilor. Politica Apple ar putea sa separe aceasta valoare importanta, au declarat publisherii.

"Trebuie sa pastram relatia cu cititorii nostri.
Este singura modalitate de a face o revista de calitate", a declarat Sara Ohrvall, vice-presedinte al publisherului suedez Bonnier.

De asemenea, managerii din media sunt nemultumiti de modelul de compensatie al Apple. Desi Apple vrea sa castige increderea industriei media pentru a oferi un control mai mare asupra preturilor si o delimitare mai concreta a vanzarilor, planul de impartire a veniturilor este lipsit de sens pentru a cere astfel de plati, au declarat publisherii.

Conceptul propus de Apple de a oferi aproape o treime dintre vanzarile de abonamente pe o perioada nedefinita este greu de acceptat, au declarat editorii.

Apple considera ca planul de impartire a veniturilor, prin care retine 30% din veniturile de tranzactie, a ajutat sa faca profitabile aproximativ 99% dintre melodii prezente pe iTunes.

Cum incearca Jobs sa isi vanda tableta?

De asemenea, potrivit Financial Times, in ultimele doua saptamani, directorul executiv al Apple, Steve Jobs, a avut intalniri prin care a incercat sa curteze publisheri din Statele Unite. Acesta a avut intrevederi private cu Rupert Murdoch, presedintele News Corp, si mai multi executivi Time Inc, printre care si CEO-ul Ann Moore.

Jobs a subliniat increderea ca "o industrie media capabila este vitala pentru o democratie functionala, iar instrumentul sau media ar putea avea un rol intermediar". Totusi, Jobs nu a putut sa indeparteze suspiciunile dintre editori, conform carora "cel mai important lucru pe care l-a creat ar putea fi cea mai mare problema pe care o vor avea editorii in cariera".

Una dintre problemele editorilor este daca vor avea aceeasi soarta ca industria muzicala, care a fost afectata de acordul cu Apple din 2003 prin care a desfiintat formatul album pentru a oferi descarcari individuale de melodii prin intermediul iTunes.

"Exista o multime de intrebari legate de modelul de vanzare. Toata lumea se intreaba daca va fi o transformare a dolarilor traditionali in maruntisuri digitale, sau o crestere viabila pentru ziare, reviste si carti?", potrivit Steve Hasker, presedinte al companiei de cercetare Nielsen.

Totusi, editorii spera ca magazinele Apple sa functioneze ca iTunes pentru muzica, filme si emisiuni televizate oferind achizitii simple printr-un simplu click.

Insa istoria Apple de a oferi informatii limitate despre consumatori cu partenerii sai dincolo de volumele de vanzare ar putea fi o piedica in incheiera acordurilor, a declarat un manager din media in timpul discutiilor cu grupul condus de Steve Jobs.