Criza actuala va schimba comportamentul managerilor din companiile multinationale si locale, iar unul dintre lucrurile care ar trebui sa se intample este ca managerii romani sa realizeze motivele propriului succes, afirma Silviu Hotaran, cel care a condus Microsoft Romania intre 1996 si 2008 si care in prezent ofera consultanta de management, fiind training leader in cadrul companiei Gustav Kaser Trainining International (GKTI).
“Aceasta criza va schimba managerii din companii, dar din pacate este o schimbare generata de nevoie si nu de voie. Pe noi ne-a lovit criza, nu am fost pregatiti pentru ea si totodata nu ne-am inteles propriul succes. Pe vreme de pace multi am avut succes, dar putini am inteles de ce, iar cand a venit criza am facut aceleasi lucruri pe care le-am facut pentru a reusi si care acum nu ne vor mai ajuta”, a declarat, pentru Wall-Street, Silviu Hotaran (foto), cel care de un an si jumatate este directorul general al GKTI Semper Human, franciza locala a firmei elvetiene de consultanta de management.

De aceea, crede Hotaran ca din aceasta criza managerii ar trebui sa invete motivele reale ale propriului succes. "Toti ar trebui sa sa gandeasca mai mult la acest lucru, dar din pacate multi nu mai au timp pentru ca sunt cu spatele la zid".

Anul trecut compania a avut o cifra de afaceri de aproximativ 55-60.000 de euro, dar si un profit mic, de aproximativ 5.000 de euro.

“A fost posibil pentru ca nu mi-am platit salariul”, spune zambind managerul care a condus operatiunile locale ale celui mai important producator de software la nivel mondial din 1996, de la lansarea Microsoft in Romania, pana in toamna lui 2008.

Deocamdata clientii GKTI Semper Human sunt numai din IT, printre acestia numarandu-se Microsoft, RHS Company, TotalSoft sau Cabinetul Calin Tatomir (CCT- companie de consultanta fondata de Calin Tatomir, actualul director general al Microsoft Romania). De altfel, CCT a fost si primul client pentru care a inceput sa lucreze in iunie anul trecut.

Insa printre obiectivele lui Hotaran in 2010 se numara castigarea cel putin a unui client dintr-un alt domeniu, iar dintre companiile cu care si-ar dori sa lucreze se numara cele din domeniul financiar-bancar, retail, consultanta si resurse umane.

Cu toate ca in prezent printre primele bugete taiate de pe lista investitiilor se numara si cele de training, Silviu Hotaran spune ce aceasta este o reactie normala, dar gresita.

“Costurile legate de oameni sunt primele taiate pentru ca sunt percepute ca fiind cel mai usor de implementat, dar investitiile in trainigul oamenilor sunt nesemnificative comparativ cu rezultatele obtinute. Pentru ca oamenii ne scot din criza. Unii au inteles si in Romania acest lucru, dar putini”, afirma consultantul de management.

El adauga ca in primvara lui 2008 cand a anuntat ca se va retrage de la Microsoft nu se astepta la aceasta dimensiune a crizei, dar precizeaza ca nu il surprinde faptul ca managerii sunt inca reticenti fata de training mai ales in criza.

Hotaran spune ca nevoia de training a angajatilor romani este imensa, comparand-o cu un burete uscat, dar spune ca din pacate oamenii nu-si dau seama de acest lucru, “de faptul ca buretele este uscat”.

Daca pe termen scurt, fostul lider al Microsoft isi propune sa castige cat mai multi clienti si din domenii diferite, pe termen lung scopul este sa ca prin acest job sa reuseasca sa aduca valorile occidentale in managementul romanesc, sau chiar la nivelul societatii.

“Vreau sa contribui la crearea unei alte culturi de management sau alte valori ale intregii societati. Nu cred ca o sa apuc sa traiesc sa vad acest lucru. Dar aceasta definitie a succesului ma tine pe drum. Cand eram in liceu visam sa fiu primul, apoi dupa ce am terminat facultatea am visat sa ajung in cercetare”, spune consultantul de management.

"Cand am ajuns la Ciel (n.red: a fost directorul general al Ciel Romania intre octombrie 1991 si august 1996) mi-am dorit sa nu esuez si sa nu ma fac de ras pentru ca am fost cumva aruncat in apa in management. Iar la Microsoft, obiectivul a fost nu doar sa-mi ating trageturile financiare, ci sa cream o perceptie despre Romania, alta decat cea uzuala. Si sa cream o alta perceptie despre Microsoft care atunci era vazut ca monopolist. Si cred ca am reusit si una, si alta".

Managerul lucreaza de obicei cu echipe de 10-12 oameni cu care isi propune anumite obiective, scopul final fiind ca acestea sa ajunga sa aiba succes impreuna, si nu individual. Chiar daca recunoaste ca o schimbare radicala nu poate veni cu ajutorul a cateva sedinte de training, Hotaran crede ca aceste cursuri ii pot antreprena pe manageri sa gandeasca altfel, intr-o maniera pozitiva.

“Un studiu realizat in urma cu un an arata ca managerii romani au calitati precum faptul ca sunt foarte ambitiosi si muncitori. Este un lucru cu care sunt de acord. Dar, acelasi studiu arata ca nu stiu sa lucreze in echipa si nu prea isi asuma responsabilitatea. Iar un astfel de comportament produce probabil un individ care vrea sa reuseasca nu cu ceilalti, ci in pofida celorlalti. Ceea ce este ciudat si romanesc. Nu poti reusi intr-o echipa care pierde, sau este usor pervers sa reusesti intr-o echipa care pierde. Iar eu incerc sa formez echipe care sa aiba mentalitatea de a castiga ca echipa si nu ca indivizi”, explica Hotaran.

Desi foarte multi dintre cei care participa la cursurile fostului director Microsoft sunt top sau middle manageri, consultantul afirma ca el nu se adreseaza doar acestora, ci si oamenilor de vanzari sau din comunicare.

Pe de alta parte, el explica nevoia mai mare de training a managerilor, mai ales a celor tineri si prin faptul ca in momentul “in care o persoana se transforma dintr-un contribuitor individual intr-un manager acela este aproape un moment dramatic in viata fiecaruia”.

Daca studiile arata ca managerii romanii sunt muncitori, dar nu stiu sa lucreze in echipa, pe de alta parte in cei aproape 20 de ani de conducere a unor importante companii IT, Silviu Hotaran si-a format propria parere despre profilul liderilor.

“Dincolo de sindromul “one man show” care caracterizeaza antreprenorul roman care s-a lansat in anii 90 in afaceri si care nu are curaj sa delege, managerii romani nu stiu sa comunice si uita ca cel mai important aspect al comunicarii este ascultarea. Nu stim sa motivam si sa automotivam, punem accentul pe ceea ce nu functioneaza si uitam sa apreciem lucrurile facute bine. Nu stim sa dam si sa primim feedback sau sa spunem cand apar problemele si le amanam. Cineva de la Microsoft spunea “problemele nu imbatranesc frumos”. Si nu stim sa avem incredere in cineva. Aceste nu sunt specifice managerilor romani, dar s-ar putea ca in Romania sa fie exacerbate”, afirma fostul manager Microsoft Romania.

In ceea ce priveste o posibila reintoarcere intr-o companie mare, de talia celor pe care le-a condus pana acum, Hotaran afirma: “Never say never. Dar ma bucur foarte mult de ceea ce fac. Sigur ca m-as intoarce si la Microsoft, dar din pozitia aceasta, de consultant. Ceea ce am si facut”.


Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri