Aproximativ 40% dintre clickurile de pe majoritatea site-urilor vin datorita motoarelor de cautare, si in general acest lucru inseamna Google.

In unele tari, precum Marea Britanie, investitiile in publicitatea online au ajuns sa fie mai mari decat cele in televiziune, iar Google domina aceasta piata. Compania fondata in 1998 de catre Larry Page si Sergey Brin, doi doctoranzi ai Universitatii Stanford, controleaza in jur de 80% din veniturile generate de motoarele de cautare in SUA si circa 90% din aceeasi piata in Europa si Marea Britanie.

In secolul XIX un fermier care nu ar fi avut acces la liniile de cale ferata ar fi ramas pe dinafara. La fel ar ramane si un business online daca nu ar aparea pe Google.


Saptamana trecuta, site-ul francez de cautare in domeniul justitiei e-Justice, comparatorul de preturi britanic Foundem si site-ul german de cumparaturi Ciao, detinut de compania rivala Microsoft, au acuzat Google in fata Comisiei Europene ca motorul de cautare american nu le indexeaza paginile, astfel incat potentialii utilizatori sa aiba acces la informatii despre ele.

Astfel, Bruxellesul trebuie sa decida daca Google este o companie care a eliminat intentionat concurenta in cautarea de cota de piata sau daca din complicitate sau din greseala Google a ajuns o companie monopol.

Microsoft a publicat vara trecuta un ghid numit “Openness and the Internet” in care se specifica ca Google "actioneaza intr-un fel in care se ascunde de competitori, ca este dificil de adunat informatii despre campaniile de publicitate pe Google si de a le interconecta cu alte motoare de cautare, dar si ca politicile de pret ale companiei sunt opace".

“In general, clientii vor mai multa transparenta in practicile business, iar o verificare a autoritatilor de reglementare poate asigura ca nu este nimic nepotrivit in operatiunile companiei. O simpla prezentare comerciala despre cum genereaza veniturile va explica pozitia dominanta a Google”, a declarat Martin Sorrell, director executiv al WPP, al doilea grup de comunicare la nivel mondial.

Insa, Google insista ca motorul sau de cautare este neutru, precizand ca aceste “cautari naturale” (care fac ca persoanele care incearca sa gaseasca un anumit lucru sa ajunga la site-urile pe care cel mai probabil si-ar dori sa le viziteze ) sunt realizate printr-un algoritm care masoara sute de variabile, fara nicio interventie umana ulterioara dezvoltarii algoritmului.

Dar pe de alta parte, Google indexeaza linkuri sponsorizate (publicitate) care apar alaturi de rezultatele prin “cautare naturala”.

Advertiserii liciteaza pentru a fi listate de Google de fiecare data cand un cuvant sau o fraza este cautata. Iar in acest moment, businessul devine mai subiectiv pentru ca motorul american isi doreste sa faca navigarea pe Internet mai placuta.

Iar Google ofera “scoruri de calitate” bazate pe atractivitatea, usurinta utilizarii si procentul de continut original catre cei care liciteaza.

Astfel, un site cu “scor al calitatii” scazut trebuie sa ofere mai multi bani pentru a fi inclus.

De exemplu, motivul plangerii celor de la Foundem este scaderea inexplicabila a scorului sau de calitate, astfel incat costul pentru un click pe site-ul sau a crescut de la cinci centi la cinci lire.

Sa fie acest lucru pentru ca Foundem este un competitor al Google?