Lucreaza de 14 ani in cadrul companiei americane de servicii software de afaceri Epicor, iar in prezent este vicepresedinte al diviziei de product marketing la nivel global. James Norwood vorbeste intr-un interviu acordat Wall-Street despre criza din industria software locala si despre cum sa faci business in IT intr-o perioada economica incerta.

Wall-Street: Care sunt provocarile majore cu care se va confrunta industria de software anul acesta?

James Norwood: Ce-i drept, anul trecut ne-am confruntat cu mai multe provocari, deoarece majoritatea clientilor nostri s-au vazut nevoiti sa-si reduca cheltuielile. Acum, e mai mult optimism in piata. Provocarea consta in 2010 in modul in care ne putem ajuta clientii sa-si mentina costurile la nivelul de acum. Iar asta este o lectie pe care am invatat-o in ultimii ani.

Tot in 2010 trebuie sa atragem clientii sa investeasca in IT. Anul trecut, multe industrii s-au prabusit si au fost nevoite sa-si schimbe strategia de business, iar noi, automat, a trebuit sa venim cu solutii si servicii noi, adaptate vremurilor actuale. Asadar, cred ca 2010 va fi anul schimbarii, oamenii vor incepe sa se gandeasca din nou la investitii, la cum pot aduce plus valoare business-ului lor prin tehnologie, fara prea multe costuri.

Wall-Street: Optimismul din piata va genera crestere la nivelul pietei si pe plan intern, in cadrul Epicor?

James Norwood: Daca ne gandim la Epicor, compania va creste organic, cu pana la 10% fata de anul trecut, ceea ce constituie o prognoza optimista, in contextul in care piata a cunoscut un declin foarte mare in 2009.

Dar, cu toate acestea, nu ne lasam dusi de val si nu estimam cresteri irealizabile. Anul acesta va veni momentul pentru crestere. Clientii au tinut de bani, chiar si anul precedent, iar din T4 au inceput sa faca investitii. Credem ca din acest an se va da drumul investitiilor.

Wall-Street: Care a fost cea mai importanta lectie pe care ati invatat-o in 15 luni de criza?

James Norwood: E interesant de observat faptul ca industria software a mai trecut printr-o perioada de criza, in 2001. Acum, ce-i drept, criza s-a extins in toate domeniile, toate industriile au franat, au pus pe pauza activitatea. Dar, cu toate acestea, criza economica a ultimelor 15 luni nu a fost la fel de profunda, si ma refer aici la industria software, precum cea de la inceputul anilor 2000.

Am invatat ce trebuie sa facem, ca business, pentru a supravietui pe piata. Avem peste 20.000 de clienti, nu vom disparea, din senin, de pe piata. Iar cel mai important lucru pe care l-am constatat in ultimul an si cele trei luni de criza care au trecut a fost acela ca trebuie sa fim alaturi de clientii nostri, de nevoile acestora. 2009 a fost un an greu, deoarece s-a caracterizat prin lipsa achizitiilor de produse si servicii...

Wall-Street: Cum priviti criza din Romania, comparativ cu cea din Statele Unite? Ce similaritati observati pe cele doua piete, din punct de vedere al sectorului IT?

James Norwood: Sunt de parere ca peste tot este aceeasi criza. Diferenta sta in faptul ca economia Romaniei este mai putin performanta, Produsul Intern Brut (PIB) al Romaniei este mic, iar asta s-a vazut, deoarece criza a lovit cu putere in tara voastra. Caracteristicile crizei, insa, sunt aceleasi – si in Statele Unite sunt intreprinderi mici si mijlocii care trec prin aceeasi situatie prin care trec si cele din Romania, numai ca aici, tara fiind mica, este afectata in mod direct de ce se intampla pe celelalte piete, deoarece depinde de acestea.

Polonia, spre exemplu, chiar daca se afla tot in regiunea balcanica, nu este atat de afectata. Iar optimismul si situatia favorabila de la polonezi poate influenta in sens pozitiv si poate transfera incredere si pe piata romaneasca.

Wall-Street: Ce strategie de optimizare a costurilor ati adoptat de la debutul crizei si ce veti face din aceasta privinta in 2010?

James Norwood: Ne-am aliniat la trendurile negative ale pietei inca de la finalul lui 2008. Nu am stiut cat de rau o sa arate piata, dar am reusit sa avem grija de business-ul nostru si, chiar daca am avut, anterior, 7 ani de crestere constanta, ne-am mentinut cheltuielile la un nivel apropiat si am operat doar cateva schimbari.

Wall-Street: Ce investitii aveti prognozate anul acesta pentru dezvoltare, extindere?

James Norwood: In fiecare an, o parte din veniturile obtinute reinvestim in servicii noi, daca ni se par o buna oportunitate. Numai asa putem sa ramanem in piata, investind constant, aducand mai aproape de clienti solutii si tehnologii noi, ori de cate ori avem o idee care ne poate ajuta sa crestem. Vom continua, si in 2010, sa investim in toate serviciile noastre si, in special, in cercetare si dezvoltare. Chiar si in contextul crizei vom investi, pentru ca stim ca, la un moment dat, acestea isi vor reveni si vor incepe sa aloce din nou bani serviciilor IT.

Wall-Street: Vreti sa va extindeti prezenta la nivel global, anul acesta?

James Norwood: Suntem in 50 de tari prezenti in acest moment. Nu avem birouri in fiecare tara, in unele lucram prin intermediul partenerilor, dar, spre exemplu, ultima solutie, lansata ieri si in Romania, Epicor 9, va fi prezenta in 60 de tari pana la finalul anului. Extinderea teritoriala si desemnarea unei persoane care sa se ocupe in mod particular de operatiunile dintr-o tara nu este neaparat o idee fezabila. In regiunea balcanica, spre exemplu, Romania si Ungaria, unde suntem prezenti de ani de zile prin birouri locale, reprezinta puncte centrale pe harta companiei noastre.

Wall-Street: Ce alte planuri mai aveti pentru 2010?

James Norwood: Avem o multime de planuri. Primul este sa ducem Epicor 9 in cat mai multe industrii, pentru a avea succes vrem sa atacam prin serviciile noastre diverse nise, apoi vrem sa intram cu noua solutie pe cat mai multe piete. Apoi, ne gandim la tehnologia web 2.0, la ce pot face de exemplu retele sociale precum Twitter sau Facebook pentru noi. Si, de asemenea, ne vom mai concentra anul acesta pe solutiile SaaS (software as a service) – pe flexibilitatea pe care o putem furniza clientilor nostri prin intermediul acestui serviciu.

Wall-Street: Care este cel mai pesimist scenariu pentru Epicor in anul curent? Dar cel mai optimist?

James Norwood: Cel mai rau ar fi sa vedem ca recesiunea continua si ca investitiile si bugetele raman blocate. Dar nu cred ca se va intampla asta. Sunt optimist, vad ce se intampla in piata si am convingerea ca situatia se va imbunatati, si se va indrepta cu cat ne apropiem de sfarsitul lui 2010. Iar prin lansarea Epicor 9 avem ocazia sa ne crestem business-ul, chiar daca piata de profil se va confrunta in continuare cu o cadere. Cred ca ne vom descurca mai bine decat in 2009, vom acoperi mai multe arii geografice.

Wall-Street: Cum priviti business-ul Epicor de pe plan local?

James Norwood: Romania este o piata importanta pentru noi. Ne aflam aici de aproape 15 ani, avem traditie aici. Alaturi de Ungaria, Romania este un punct de interes pentru Epicor in regiunea de est a Europei.

Wall-Street: Asadar, considerati Romania o tara atractiva, in care merita sa investiti?

James Norwood: Absolut. Atat Romania, cat si Ungaria, ne vor ajuta sa crestem in aceasta regiune. Lucram prin parteneri in Croatia, Slovenia, dar in Romania este mai usor sa investim si sa construim un business.

Wall-Street: Cum credeti ca va evolua industria software romaneasca in 2010?

James Norwood: Cu siguranta, vom vedea o revenire a industriei IT. Acest segment va incepe sa creasca, in special spre finalul anului. Oamenii vor doar o mai buna justificare a banilor pe care ii investesc si este de datoria noastra sa ii ajutam sa cheltuiasca banii de care dispun intr-un mod util, ajutandu-i sa reduca costurile dar, in acelasi timp, sa beneficieze de solutii optime pentru afacerile pe care le conduc. In 2010 se va creste cu un optimismul precaut.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri