Wall-Street: Care au fost cele mai mari realizari profesionale in echipa Microsoft Romania?

Dan Bulucea (foto):
Am avut sansa de a fi printre primii angajati ai Microsoft in Romania si de a fi partas la evolutia pe care a avut-o aceasta companie, cu o cultura foarte puternica, in care este cautata creativitatea, inteligenta, energia, in care motivatia nu vine doar din succes, ci mai ales din dimensiunea provocarilor la care esti supus, inca din 1998. Pentru mine, aceasta experienta castigata este o mare realizare la nivel personal.

In ultimii ani am avut ocazia de a coordona un business foarte mare, foarte dinamic, atat in perioade de crestere agresiva (cand impreuna cu colegii mei am gestionat cresteri ale business-ului de la an la an de peste 50%), dar si in ultima perioada, in care piata a scazut la mai putin de jumatate din nivelul anilor trecuti, iar deciziile trebuiau rapid adaptate.

Ultimul rol pe care l-am avut mi-a dat responsabilitatea alocarii resurselor pentru a maximiza impactul in business – pentru a gasi echilibrul intre promovarea diversele produse pe care le oferim, intre segmentele de piata cu cel mai mare potential de crestere, intre atingerea targeturilor de business pe termen scurt si mentinerea strategiei de investitii termen lung. Sunt toate lectii esentiale. Dar dincolo de orice realizari profesionale, de departe cea mai importanta satisfactie vine din sansa pe care am avut-o sa lucrez cu atatia oameni valorosi. Mesajele pe care le-am primit de la colegi din toata lumea la aflarea vestii ca plec mi-au demonstrat un grad de prietenie care nu este comun unui mediu de business. N-as putea avea o satisfactie mai mare dincolo de aceste relatii stabilite pentru tot restul vietii.

WS: Cum a fost, per total, experienta de la Microsoft?

DB:
Una foarte speciala, din toate punctele de vedere. In cei 12 ani am promovat tehnologie la comunitati de specialisti IT, am facut vanzari la parteneri si la clienti de toate dimensiunile, am coordonat marketingul la o firma recunoscuta drept o masinarie de marketing, am avut responsabilitatea managementului unui business de top, am urmarit evolutia acestei industrii si a principalilor jucatori la nivelul uneia dintre cele mai dinamice regiuni de pe glob (cum este Europa Centrala si de Est). Si tocmai pentru ca am facut atat de multe mi-am dat seama cat de multe mai am de invatat – si in IT si in business.

WS: Aveti regrete sau sunt lucruri pe care ati fi dorit sa le faceti in calitate de director de marketing al companiei pe plan local, dar nu ati avut timp suficient sau resursele necesare?

DB:
Sigur. Sunt lucruri pe care stiu ca as fi putut sa le fac mai bine, sunt decizii pe care, vazand rezultatul, as fi preferat sa le iau diferit. Spre deosebire de multe alte companii, Microsoft nu are o problema de oportunitati de business – a stiut intotdeauna sa-si deschida nenumarate. Cheia succesului este mai degraba in a gasi echilibrul corect in adresarea lor, in alocarea resurselor, niciodata suficiente, pentru a maximiza impactul – si aici oricand e loc de mai bine.

WS: Cu ce provocari credeti ca veti da piept in ceea ce veti face in continuare?

DB:
Sper cu cat mai multe, pentru ca le voi cauta. Intr-un fel, prin plecarea mea am facut ceva ce tot in Microsoft am invatat, si anume ca poti gasi oricand o provocare in jurul tau, daca stii ce sa cauti. Este posibil sa incerc mai multe lucruri pana voi gasi cu adevarat o noua realizare profesionala.

WS: Ce asteptari aveti de la noul drum pe care il veti urma in cariera dumneavoastra?

DB:
Pornesc cu foarte multa energie. Voi alege sa fac ceva in care sa-mi pun in valoare experienta castigata. La fel de important va fi ca drumul respectiv sa-mi ofere un ritm ridicat de acumulare, de invatare, de a face ceva ce n-am mai facut.

WS: Daca ati alege sa deschideti un business propriu, cum l-ati descrie si cum l-ati vedea dupa primul an de activitate?

DB:
Daca voi alege acest drum, in mod cert voi pune in valoare intelegerea privind directia in care industria tehnologiei informatiilor evolueaza. Este o perioada disruptiva in aceasta industrie, o perioada in care jucatori mari pot fi pusi la incercare de agilitatea unor noi modele de business.

Dupa primul an de existenta, business-ul meu ar fi unul stabil, in crestere si cat mai consecvent planului de pornire; vremea castigurilor rapide si usoare a trecut.

WS: Credeti ca dupa plecarea dumneavoastra de la Microsoft, strategia pe care o va aplica grupul pe plan local se va schimba? Daca va fi ales un expat in fruntea operatiunilor de marketing ale companiei, credeti ca se va schimba ceva din strategia pe care s-a bazat Microsoft Romania in ultimul timp?

DB:
Nu cred ca plecarea mea va determina o schimbare a strategiei, nici pe termen scurt, nici mediu. Prioritatile Microsoft Romania sunt clar definite si tin de stadiul si realitatile pietei in care actioneaza. Cu toate acestea, Microsoft a intrat de cativa ani intr-o faza de schimbari majore si este esential pentru succesul ei pe viitor sa o continue.

Referitor la venirea unui expat, acesta ar putea aduce o perspectiva diferita si, in acelasi timp, necesara. Dar importanta va fi si rapiditatea cu care va intelege specificul mediului si pietei romanesti. Rolul sau va fi esential si va determina alocarea resurselor pentru a maximiza cresterea.

WS: Unde va vedeti peste 5 ani din punct de vedere profestional?

DB: Orice as spune, stiu ca as gresi – daca ma uit la orice rol anterior, ceea ce faceam la un moment dat nu se datora unui plan bine stabilit cu 5 ani inainte. Si acest lucru ma defineste intr-o anumita masura, intrucat imi place sa-mi las optiuni deschise, diverse cai pe care sa le pot explora, iar 5 ani este o perioada mult prea larga in dinamica timpului nostru.