Vanzarile de electronice si IT au scazut in primele doua ale anului cu 19% fata de aceeasi perioada din 2009, conform companiei de cercetare.

Intre martie anul trecut si februarie anul acesta, vanzarile de electronice mici (small domestic appliances- SDA) au scazut cu 13,3% ca numar de unitati si cu 14,6% ca valoare. In 2009, sectorul SDA a scazut cu 23,6% fata de 2008, ajungand la 71 milioane de euro.

In ianuarie si februarie 2010 fata de aceeasi perioada din 2009 vanzarile (in valoare) de electronice mici (fara produsele de ingrijire capilara) au scazut cu 12,4%, in timp ce in celelalte tari din Europa de Est a existat o crestere de 7,2%, iar in Europa Occidentala o majorare de 6,7%.

Printre produsele mai putin afectate de criza se numara expresoarele de cafea, mixerele, produsele pentru curatat precum mopurile, fierbatoarele de apa ori friteuzele.

Pe de alta parte, produsele care au inregistrat cele mai mari scaderi intre martie 2009 si februarie 2010 fata de martie 2008-februarie 2009 sunt aspiratoarele (minus 20%), produsele de ingrijire a parului (diminuare cu 19,7%), fiarele de calcat (10,1%), produsele pentru prepararea bauturilor (10,7%) si cele pentru pregatirea alimentelor (4,9%).

In ceea ce priveste piata de electrocasnice mari, vanzarile s-au micsorat in valoare cu 14% in primele doua luni din 2010 comparativ cu perioada similara a anului trecut. In 2009 piata electrocasnicelor mari a scazut cu 37%, la 334 milioane euro, in primele trei luni ale anului trecut pe acest domeniu inregistrandu-se vanzari de 66 de milioane de euro.

„Pentru ca piata sa se imbunatateasca este nevoie ca oamenii sa aiba din nou bani. Piata din Romania va inregistra atunci o noua crestere exploziva ca urmare a lipsei vanzarilor in acest domeniu in 2009. Voi nu veti creste cu 2-3%, ci cu 15-20% in cazul in care se va relua creditarea“, a declarat Friedmann Stoeckle, global director major domestic appliances, GfK Retail and Technology.

Potrivit datelor prezentat de Stoeckle, in primele doua luni ale acestui an s-au vandut 39 de masini de spalat per magazin, comparativ cu 38 de masini in primele doua luni din 2009 si 58 de produse similare in ianuarie si februarie 2008.

Pe de alta parte, numarul de aparate de aer conditionat vandute intr-un magazin a scazut de la 47 de exemplare in ianuarie-februarie 2008 la 29 de produse in aceleasi luni din 2010. In primele doua luni din 2009 in fiecare magazin s-au cumparat 28 de aparate de aer conditionat.

Conform datelor GFK, in ultimul an numarul companiilor care comercializeaza produse electronice si electrocasnice a scazut de la 1.465 la 1.105. Cei mai afectati au fost retaileri independenti, acestia scazand de la 697 in 2009 la 439 in 2010.

In segmentul foto s-a inregistrat o crestere de 5%, insa avansul este mic comparativ cu cresterea de 15% din celelalte state ale Europei de Est.

Numarul telefoanelor mobile vandute a scazut in ianuarie cu 20% fata de aceeasi luna din 2009, iar in februarie cu 25% comparativ cu a doua luna a anului anterior.

Totodata, in primele doua luni ale anului s-au inregistrat scaderi importante fata de ianuarie-februarie 2009 in domeniile: consumer electronics (minus de 7%), IT (24%), consumabile de birou (36%).

Cum au evoluat principalele segmente electroIT in 2010:

Electronice mici: minus de 14,6% in valoare intre martie 2009 si februarie 2010;
Electrocasnice mari: vanzari in scadere cu 14% in primele doua luni;
Telefoane mobile: scadere de peste 20% a numarului de unitati vandute in ianuarie si februarie comparativ cu aceeasi perioada din 2009;
Foto: crestere cu 5% fata de ianuarie si februarie 2009;
Consumer electronics: vanzari mai mici cu 7% comparativ cu primele doua luni din 2009;
IT: scadere de 24% in ianuarie si februarie 2010 fata de lunile similare ale anului trecut;
Consumabile de birou (imprimante si multifunctionale) : diminuare cu 36% in primele doua luni din 2010/2009.



Piata bunurilor de folosinta indelungata in 2009