Desi anul trecut aproape toate domeniile au inregistrat scaderi importante, vanzarile online sunt printre putinele industrii care au crescut si vor creste si in acest an, fiind estimata o crestere de la 225-250 de milioane de euro in 2009 la 350 de milioane de euro, afirma Marius Ghenea, presedintele Fit Distribution, al doilea jucator in domeniu care detine PCfun si ElectroFun.

Insa, cu toate acestea, piata este considerata abia la inceput, iar dezvoltarea ei depinde mai ales de educarea consumatorului, astfel incat acesta sa aiba incredere in tranzactiile online.

“Dintr-un studiu facut cu Daedalus (n.red compania de cercetare Daedalus Millward Brown) pe utilizatorii de telefonie mobila, a reiesit ca 25% dintre ei nu utilizau internetul. Din restul de 75%, un sfert faceau achizitii online, ceea ce noua, initial, ni s-a parut destul de mult. Mai mult de jumatate dintre cei care nu voiau sa achizitioneze online spuneau ca nu fac acest lucru pentru ca nu vad produsul si pentru ca nu vor sa plateasca la distanta. Astfel, am lansat transportul gratuit si extragarantia de retur, iar vanzarile au crescut cu 20%”, afirma Radu Apostolescu, directorul de marketing al eMag, cel mai mare retailer online cu afaceri de 64 de milioane de euro anul trecut.

Pentru acest an, compania estimeaza un business de 100 de milioane de euro.

Managerul eMag afirma, de asemenea, ca desi impresia este ca multi clienti se duc sa vada produsele la retailerii clasici si apoi cumpara online, de fapt lucrurile se intampla invers, iar majoritatea consumatorilor se informeaza de pe internet si cumpara offline (ROPO -research online/ purchasing offline).

"Acum, provocarea noastra este in lupta cu retailerii traditionali pentru ca vrem sa aducem oamenii din offline in online. Pentru aceasta este si campania pe televiziune si cea lansata de curand pe radio cu cei de la Kiss FM. Mergem pe zona de educare”, mai spune Apostolescu.

Pentru a-si mari vanzarile, eMag a deschis 5 showroom-uri, anul acesta urmand sa fie acoperite zone strategice din toata tara. Deocamdata, compania detine astfel de magazine la Bucuresti, Iasi, Ploiesti, Cluj si Timisoara, iar urmatoarea unitate va fi la Constanta.

“Nu am deschis showroomuri sa atragem oameni in online, ci oamenii vin dupa noi in magazine. Rata de conversie se tripleaza dupa ce exista un magazin in oras pentru ca atunci clientii stiu ca suntem in orasul lor si daca au o problema cu televizorul se pot duce acolo. Este un lucru de confort psihologic”, explica directorul de marketing al retailerului.

Daca o problema a faptului ca oamenii nu cumpara inca foarte mult online tine de nevizualizarea ori atingerea produsului, cealalta problema este legata de plata.

Astfel, majoritatea potentialilor clienti asociaza comertul online cu platile pe internet cu cardul bancar, multi consumatori nestiind ca pot plati la primirea acasa a coletului.

“De fapt, 90% dintre platile in magazinile online sunt ramburs pentru ca este mult mai ieftin. Cu cardul trebuie sa justifici un comision pe care nu ai cum sa-l justifici. Daca s-ar plati doar cu cardul am scadea ca piata de zece ori, dar segmentul de plati cu cardul ar creste. Este o neintelegere fundamentala”, afirma Marius Ghenea. Acesta adauga ca desi foarte multi clienti prefara sa plateasca dupa primirea produsului, nimeni nu verifica ceea ce este in cutie in fata curierului.

In primele trei luni ale acestui an, platile cu cardul bancar au fost de 32 de milioane de euro, in crestere cu 70% fata de aceeasi perioada a anului trecut.

Cu toate acestea, suma care a mers catre magazinele online locale a fost foarte mica, avand in vedere ca platile cu cardul inseamna intre 5-10% din incasarile magazinelor online din Romania.

In jur de 50-60% dintre platile online cu cardul facute de romani sunt catre retaileri online din strainatate, au mai afirmat jucatorii din domeniu.

Desi managerii de magazine online spun ca aceasta criza a dus la cresterea retailerilor pe internet comparativ cu cei offline ca urmare a preturilor foarte mici, sunt si reprezentanti ai industriei care spun ca ceea ce conteaza este calitatea serviciilor.

“La inceputul anilor 2000 orice individ cu putin spirit antreprenorial isi facea un magazin online si a iesit un haos pentru ca incepeau sa vina comenzile, nu aveau stoc, curieri ori timp de livrare, dar ultimii doi ani au dus la o selectie. Ceea ce face diferenta nu este pretul, ci calitatea serviciilor. Din ce am observat in platforma ePayment, clientii nu aleg dupa pret, ci dupa brand”, spune Daniel Nicolescu, chief product officer la Gecad ePayment, integrator de solutii pentru comert electronic care proceseaza peste 90% din platile online locale cu cardul.

Dorin Boerescu, directorul general al platformei de marketing afiliat 2Parale, adauga ca desi in prezent este o inflatie de magazine online, putine ofera servicii bune, ceea ce face ca domeniul comertului pe internet sa aiba foarte mare potential, mai ales in zone precum retailul vestimentar.

Dintre cele 350 de milioane de euro estimate pentru acest an pentru comertul online, vanzarile magazinelor de IT&C reprezinta in jur de 50-60%, mai spune seful Fit Distribution.

Totodata, vanzarile pe internet de electronice si IT inseamna aproximativ 10% din intreaga piata de electronice, estimata anul trecut la 1,4 miliarde de euro, conform datelor companiei de cercetare GFK Romania.

Pe de alta parte, vanzarile online de haine reprezinta doar 2-3% din piata de fashion din Romania, fata de 40% in SUA sau 25% in Marea Britanie, afirma seful companiei de marketing afiliat.

Marketingul afiliat este o practica web prin care un comerciant rasplateste unul sau mai multi afiliati (publisheri) pentru fiecare vizitator sau client adus, conform Wikipedia.

Daca in cazul produselor dificultatea apare din cauza nevizualizarii acestuia de aproape, in ceea ce priveste serviciile lucrurile sunt si mai dificile.

“Este foarte greu sa vindem servicii online, dar vindem. Este mult mai usor sa vinzi in zona de telefonie mobila pentru ca acolo vinzi SIM-ul si activarea se face imediat, pe cand in zona serviciilor fixe comanda se incheie mai tarziu pentru ca dureaza pana cand este instalat serviciul. Pentru noi, mediul online este canalul alternativ de vanzari si ca sa atragem clienti lansam oferte exclusiv online. Tindem sa fim offline pentru ca avem costuri mult mai mici”, explica Oana Solca, sef de propuneri online si dezvoltare web la Romtelecom, cel mai important operator de telefonie fixa pe piata locala.

Managementul Romtelecom a anuntat in martie ca isi doreste ca in acest an 5% din vanzarile de servicii sa fie generate de magazinul online.

Comertul online a inceput sa dezvolte in Romania in anii 1999-2000 cu site-ul emania.ro, a afirmat Radu Apostolescu, directorul de marketing al eMag.