Chiar daca unii dintre marketeri nu sunt convinsi ca parteneriatul cu Facebook se va si materializa, cu totii sunt de acord ca prezenta Romaniei pe aceasta retea de socializare va fi doar de bun augur, mai ales daca ne gandim ca de la inceputul anului Facebook a castigat la nivel global peste 100 de milioane de utilizatori si mai mult de un milion de utilizatori in tara noastra.

“Facebook este locul unde marea majoritate din cei peste 500 de milioane de utilizatori isi incarca acum fotografiile din vacanta, si in care altii se uita la ele si discuta pe marginea lor. Reteaua are doua avantaje majore: audienta cea mai mare si complexitatea platformei care iti permite sa faci foarte multe lucruri, nu doar sa pui un banner, sa transmiti un mesaj si sa aduni un numar de fani”, explica Ionut Oprea, directorul general al agentiei de comunicare digitala Standout.

De altfel, romanii care au conturi pe Facebook folosesc platforma de socializare mai ales pentru a-si actualiza pagina (64%) pentru a comenta mesajele publicate de cunoscuti (57%), dar si pentru a publica (40%) si privi fotografii (59%) ori pentru a publica (20%) si privi (23%) continut video, arata studiul Romanian Facebook Survey, realizat in luna iulie anul acesta pe un esantion de 574 de persoane de compania de comunicare digitala Prodigy.

“Facebook este in mare masura un canal prin care poti obtine feedback instantaneu si valoros. Si e important ca prezenta pe Facebook sa nu fie tratata izolat, ci ca o componenta a unei strategii de comunicare care sa cuprinda si web-ul, de exemplu, e-mailul, site-uri generaliste dar si forumuri de specialitate precum cele de vinuri”, spune Stefan Liute, director de strategie si managing partner al Grapefruit, unul dintre cei mai importanti jucatori pe piata de branding din Romania.

Cum ar promova insa specialistii in domeniu brandul pentru care sunt alocati circa 75 de milioane de euro, stiind ca o mica parte din suma urmeaza sa fie directionata catre social media?

“As incerca sa ofer o imagine mult mai frumoasa a locului. Apoi as initia o campanie in care un grup de straini s-ar plimba prin tara si ar impartasi pe aceasta pagina ce au vazut, asa cum fac acum Bobby Voicu (unul dintre cei mai cunoscuti bloggeri romani) si un grup de bloggeri, alaturi de o companie din domeniul energiei. As incerca apoi sa vorbesc cu strainii care ne-au vizitat sa aflu ce le-a placut si ce ar recomanda. Cred ca sunt multi vizitatori care pot oferi impresii frumoase despre Romania. Oamenii sunt interesati pe Facebook de povesti reale, marturii nealterate de mesaje PR-istice”, spune consultantul in social media Cristian Manafu.

Este cunoscut faptul ca majoritatea oamenilor sunt interesati de parerile cunostintelor atunci cand isi aleg un anumit serviciu ori produs, iar acest lucru este valabil si in cazul Facebook.

De exemplu, 23% dintre utilizatorii Facebook au incredere totala in mesajele postate de prieteni, un procentaj mai mare fiind obtinut doar de mesajele prietenilor pe bloguri (26%), arata un studiu realizat in SUA de compania de cercetare Invoke Solutions.

Pe de alta parte, Ionut Oprea afirma ca ar promova cele mai reprezentative obiective turistice romanesti, iar apoi ar incerca impreuna cu cateva agentii locale si internationale sa realizeze pachete speciale pentru utilizatorii retelei Facebook.

Managerul adauga ca in aceasta toamna agentia pe care o conduce va organiza un proiect propriu de promovare a Romaniei prin retelele sociale, insa nu a oferit mai multe detalii.

Citeste si:

In acelasi timp, Stefan Liute afirma ca o campanie pe Facebook ar trebui sa fie conceputa pentru aceasta platforma si nu preluata din alte medii de comunicare, cum ar fi tiparul sau televiziunea. Totodata, el mentioneaza ca, pentru a-si atinge targetul, bugetul acesteia ar trebui sa fie mare, si nu de ordinul miilor sau zecilor de mii de euro.

"Un trainer din Marea Britanie m-a invatat ca inainte sa incep sa ma gandesc la o campanie trebuie sa iti imaginezi ca nu ai buget si sa vii cu cateva solutii. Apoi, daca ai gasit solutiile, adauga bani si dezvolta ideea. Adauga cat ai nevoie, dar nu mai mult decat ar fi necesar. O astfel de abordare, nu ca ar strica gestionarilor de bugete pentru aceasta campanie. Daca din start pleci de la ideea ca ai 300.000 de euro ii vei cheltui. Daca procedezi conform modalitatii propuse de trainerul respectiv, vei putea salva o parte din bani. Cei de care oricum nu era nevoie”, afirma Costin Radu, managing partner al The Geeks, cea de-a treia si cea mai noua companie dedicata mediului digital din cadrul grupului de comunicare Leo Burnett.

Celelalte agentii din grup specializate in domeniul internetului sunt iLeo si Digital Star.

Bugetul mediu al unei campanii de promovare desfasurate la click pe reteaua de socializare Facebook este intre 2.000-3.000 de euro, declara in aprilie, Laurentiu Pop, deputy managing director al Httpool Romania, agentia de publicitate interactiva care vinde publicitate pentru Facebook pe piata locala.

Cei mai mari investitori locali in publicitate pe reteaua de socializare sunt din domeniul bunurilor de larg consum, telecomunicatiilor, bancar, IT si comert electronic.

Cristian Manafu spune ca intr-o campanie precum cea de promovare a brandului turistic nu este vorba neaparat de bani, ci mai ales de constanta si implicarea echipei al carei prim obiectiv ar putea fi sa ajunga la 1,5 milioane de fani, adica la toti romanii cu cont de Facebook.

“Nu e o gluma si stiu ca e irealizabil. Dar daca romanii nu isi vor arata simpatia fata de tara lor, cine sa si-o arate mai intai?!”, mai spune consultantul in social media.

Stefan Liute crede ca o campanie pe Facebook desfasurata pe un an ar putea include modificarea atitudinii (de la negativ la neutru si de la neutru la pozitiv) si generarea de reactii precum comentarii sau lamuriri, in timp ce cumpararea unui pachet turistic ar putea veni dupa mai multi ani de comunicare.

Faptul ca retelele de socializare sunt printre site-urile in care utilizatorii din toata lumea petrec cel mai mult timp online ii face pe specialistii romani sa nu se rezume doar la promovarea pe Facebook

“Exista informatii cu privire la ce retele de socializare sunt populare in anumite tari.
Intrebarea este daca acest "calator cu discernamant" definit in strategia de comunicare a brandului turistic al Romanieo este un multimilionar american care fuge de acele destinatii accesate de mase (asa cum prezentarea strategiei ne poate lasa sa presupunem) sau un olandez cu venituri medii. In primul caz, as renunta la retelele de socializare. In cazul al doilea, m-as uita la retelele sociale populare in Olanda. Altfel, as aplica principiul cantitativ si as alege dintre cele mai populare site-uri sociale din lume: Facebook, MySpace sau Twitter, de exemplu. Clasamentul oferit de Alexa.com poate fi o sursa de inspiratie buna”, mai spune Costin Radu.

Sursa foto: Contul de Facebook al Ministerului Turismului si Dezvoltarii .