Romania este penultima in Europa in ceea ce priveste pieta de electronice, electrocasnice si IT, valoarea acesteia fiind de aproape 40 de ori mai mica decat Germania, tara in care se inregistreaza cele mai mari vanzari de astfel de produse.

Pe de alta parte, scaderea de 20% este cea mai mare la nivel european, in celelalte trei tari in care au fost diminuari ale consumului micsorarile fiind sub cinci procente comparativ cu perioada similara din 2009.

Printre tarile in care in prima jumatate a acestui an s-au cumparat mai putin televizoare, frigidere, aragaze ori telefoane se numara Slovacia (-4,1%), Grecia (-3,4%) si Polonia (-6,1%).

Cu toate ca intre aprilie si iunie, scaderea de 15% fata de trimestrul al doilea al anului trecut a fost mai mica comparativ cu diminuarile inregistrate in majoritatea anului 2009 (cand vanzarile erau mai mici in general cu intre 40 si 50% fata de aceeasi perioada din 2008), retailerii nu sunt inca optimisti avand in vedere majorarea de TVA, dar si scaderea in continuare a somajului si a salariilor.

Domeniile care au dus la scaderea mare inregistrata in Romania au fost in general in IT, telecomunicatii si echipamente pentru birou, precum imprimante si multifunctionale.

De exemplu, vanzarile de produse IT au scazut de la 216 milioane de euro anul trecut la 149 de milioane de euro in primul semestru din 2010, cele de telefoane mobile si accesorii pentru acestea s-au diminuat de la 119 milioane de euro la 81 de milioane de euro, iar vanzarile de echipamente pentru birou au scazut de la 24 de milioane de euro in primul semestru din 2009 la 17 milioane de euro.

Pe piata locala de bunuri de folosinta indelungata exista insa si cateva sectoare care au crescut in prima jumatate a acestui an sau au inregistrat diminuari mai mici.

Citeste si:

De exemplu, electronicele de larg consum au scazut cu doar 3,5% in prima jumatate a acestui an, insa acest domeniu este reprezentat mai ales de televizoare, un segment influentat pozitiv de Campionatul Mondial de Fotbal, perioada in care, de exemplu, numai vanzarile de LCD-uri au crescut cu 60%.

Pe de alta parte, sectorul foto a crescut cu 0,9% insa cresterea se datoreaza in general factorilor sezonieri (achizitiile facute inainte de vacanta), in timp ce in domeniul electrocasnicelor mici vanzarile au crescut in special la produse pentru preparea alimentelor, foarte multi romani renuntand la iesitul in oras, la restaurant.

Pe de alta parte, comertul electronic s-a dezvoltat si in criza atat datorita preturilor mai mici promovate, dar si cresterii increderii in mediul online.

De exemplu, conducerea eMag, cel mai mare retailer online pe piata locala, se asteapta ca anul acesta afacerile companiei sa creasca la aproximativ 100 de milioane de euro fata de 64 de milioane de euro in 2009.

Vanzarile de bunuri de folosinta indelungata in Romania intre iulie 2009 si iunie 2010:

Sursa: GFK

Pentru Rusia, Polonia, Ucraina, Cehia, Suedia, Marea Britanie si Turcia a fost luat in considerare cursul valutar de la 30 iunie 2010, respectiv 30 iunie 2009.