De ce in Silicon Valley?

"Daca faceam moda, eram la Milano; daca faceam filme, eram la Hollywood; insa am vrut sa fac tehnologie si m-am dus in Silicon Valley. Exista milioane de persoane care au incercat sa dezvolte un business in sectorul IT&C la Londra, Paris sau in alte capitale europene, dar exista o diferenta majora intre felul in care se gandeste si se fac afaceri in Silicon Valley si alte locuri", arata Antonio Eram (foto).

In 2008, el a lansat compania pe meleagurile californiene. La inceput, a pornit cu "fundatia". Apoi, a inceput sa se gandeasca cum sa aseze acoperisul asupra bazei create, iar anul acesta a angajat si primii oameni si a inceput sa dezvolte activitatea companiei, sa creasca. Nu a durat mult, iar procesatorul autohton de tranzactii online prin card bancar si plati prin SMS operat de compania Netopia Sistem, s-a situat in top 3 cele mai votate tehnologii din cadrul primei expozitii dedicate start-up-urilor prezente in Silicon Valley.

"Practic, activitatea a inceput efectiv in octombrie anul trecut, iar din 2010 am adresat un focus mult mai mare biroului din State. In prezent, avem o echipa de patru oameni si doi consultanti conectati la starea economiei, precum si o multime de contacte", explica Eram.

Diferenta dintre Romania si Statele Unite, din punct de vedere al business-ului dezvoltat, este data de faptul ca motoarele si vitezele sunt diferite. In Silicon Valley, antreprenorul are de a face cu mai multe variabile. Spre exemplu, desi SUA a iesit din recesiune, conform ultimelor date anuntate, economia mai trebuie sa aiba rabdare sa iasa din criza. Dupa cum sustine seful Netopia, exista inca o frana puternica pe continentul american.

Experienta americana. In State, Eram a fost expus la un mediu violent de rapid, care nu a placut managerului, initial. In primele saptamani, acesta s-a dus la un curs la care se discuta cum pot antreprenorii sa-si vanda compania. "La inceput, totul mi s-a parut complicat, pe urma am inceput sa ma documentez, sa citesc, sa intreb in stanga si in dreapta. Am invatat sa iau decizii importante si sa fac networking cu adevarat. Am castigat un premiu, apoi am gasit un avocat care ma consiliaza si am format echipa de angajati. Cu ajutorul acestor oameni, lucrurile s-au miscat de la 0 la 1.000 de pe o zi pe alta", povesteste managerul.

Ideea. Cei de la Netopia au dezvoltat un serviciu care urmeaza a fi lansat in scurt timp in Statele Unite si apoi in Romania iar, in final, pe alte piete internationale. Practic, proiectul la care a lucrat Antonio Eram impreuna cu echipa sa este foarte nou, dar nu neaparat unic, iar dezvoltarea sa a necesitat un efort suplimentar, resurse materiale, tehnologice, temporare, temporale samd.

"Exista pe piata un proiect similar celui pe care l-am inceput noi, asta daca luam in considerare faptul ca si un scaun este asemanator cu un fotoliu – in ambele stai jos, dar in mod diferit. Intr-un fotoliu stai mult mai relaxat. Altfel, am avea numai scaune. Cam asta e ideea noastra. Chiar daca mai exista un serviciu care seamana cu al nostru, abordarea pe care o avem e diferita."

Serviciul pe care urmeaza sa il lanseze biroul din Silicon Valley al Netopia se adreseaza tuturor companiilor, din cele mai diverse industrii. La ora actuala, compania se afla in discutii privind incheierea unor deal-uri cu diversi clienti. Realizarea proiectului a depins de investitiile proprii, iar pentru moment Eram a pus pe un plan secundar nevoia de a cauta un investitor, deoarece aceasta componenta nu mai este esentiala.

"Nu pot sa spun exact cat am investit, cert este ca voi investi cat va fi nevoie pentru ca acest proiect sa aiba succes. Acum ne concentram pe a semna efectiv contracte, proiectul va fi lansat oricum, maine sau peste sase luni. Pentru inceput, am ales cativa parteneri cheie cu care lucram, insa totul este atat de nou incat lumea este putin speriata de abordarea pe care o propunem si ne solicita tot felul de customizari. Office-ul este functional, doar ca lipsesc contractele; dar vor veni si acestea odata cu lansarea si, poate, tot atunci va urma si o finantare de la un investitor", spune managerul.

Business planul acestuia arata ca va fi obtinut profit in mai putin de un an din momentul in care va fi lansat serviciul. In cinci ani, firma ar trebui sa aiba o cifra de afaceri de jumatate de miliard de dolari.

Citeste si:

Proiectul, un secret. In foarte scurt timp, dupa cum afirma oficialul Netopia System, o sa fie lansat si «proiectul» pe care il tine in secret. Atat in Romania, cat si Statele Unite. "Cand am format compania acolo, m-am gandit ca pot beneficia de o mai mare expunere decat daca as fi ramas doar cu operatiuni pe plan local. Prima mana am castigat-o pot spune, prin prezentarea serviciului – lumea a primit proiectul cu entuziasm, am luat acel premiu, iar din acel moment, practice, reteaua s-a expandat. In ultimele 5 luni m-am intalnit si am discutat cu 300-500 de oameni despre acest proiect. Am avut intalniri cu PayPal, Bank of America etc."

Vor urma noi angajari, atat in Statele Unite, cat si in Romania. Planurile sunt mari cu acest proiect, sustine antreprenorul.

Totusi, conditiile pietei americane sunt ciudate, mai ales in contextul in care esti nou pe piata si nu cunosti suficient de mult tara si mediul de business respectiv. "Primul lucru care esti intrebat acolo e cine esti, apoi ce stii si pe cine cunosti. Partea frumoasa in Silicon Valley este ca te intalnesti cu oameni, schimbi idei, iti imbunatatesti strategia de business si astfel iti dezvolti afacerea mai usor."

Planul de dezvoltare al proiectului inceput in Silicon Valley va presupune fie deschiderea de birouri in alte tari, fie lucrul prin parteneri licentiati.

Birocratia din Romania vs. simplitatea cu care se misca lucrurile in State. In Statele Unite, dupa cum afirma Antonio Eram, nu iti pierzi timpul cu aprobari, businessul e business si time is money Acolo totul se deruleaza intr-un fel simplificat, prin posta, Internet sau telefon. Cetateanul nu se duce la ghiseu, nu sta la cozi infinite si, chiar daca face acest lucru, stie exact cat trebuie sa stea intr-un anumit loc si, mai mult decat atat, are siguranta ca isi rezolva problema pe care o avea initial; in Romania, in schimb, "iti trebuie o hartie de la cineva ca sa mai deschizi o usa si inca o usa…"

In loc de "The American Dream". Visul american a devenit, de doi ani de zile, o "mare depresie". Intr-o epoca masiva de consum, in care se produceau locuri de munca si bani, pachetele de imprumut se vindeau mai ceva ca painea calda.

In opinia lui Eram, in contextul in care SUA era (si inca mai este) o societate de consum, americanii preferau sa isi schimbe masinile o data la trei ani, lucru de altfel bun, deoarece se produceau mai multe masini, iar industria inflorea. Mai mult decat atat, americanii isi schimbau casele o data la cinci ani.

"Una din componentele acestei crize este data de faptul ca cei care nu-si permiteau sa isi cumere o casa, au primit de la banci banii necesari pentru a face aceste achizitii. Se duceau americanii sa-si ia casa cu buletinul asa cum se ducea romanul sa isi ia frigider. Bancile au acordat imprumuturi fara sa tina cont de riscuri. Preturile au crescut, americanii au realizat ca nu-si mai permit sa achite creditele luate si s-a produs criza economica. Pana la urma asa s-a intamplat si la noi."

Din punctul de vedere al sefului Netopia, criza a avut doar un punct de pornire in Statele Unite, iar oricine a luat un credit sau a imprumutat bani a contribuit la intrarea in recesiune.

In prezent, in Statele Unite a inceput sa se faca consum, insa nu la acelasi nivel. In Romania, dupa cum crede Eram, sansele de iesire de criza sunt minime in momentul de fata, fiindca romanii inca gandesc negativ si ies in strada, in loc sa incerce sa gaseasca solutii, sa schimbe ceva.