Politicile de expansiune au transformat industria auto intr-unul dintre cei mai importanti pioni ai globalizarii. Marile firme de autovehicule General Motors, Ford Motor Company, DaimlerChrysler au ajuns sa detina aproape intreaga piata mondiala auto, cumparand pas cu pas companiile locale. Pe langa acestea, micii producatori par doar niste intreprinzatori cu mari sanse sa sfarseasca intr-o vanzare de portofoliu. General Motors include, in acest moment, 12 branduri (Chevrolet, Pontiac, Buick, Cadillac, GMC, Oldsmobile, Saturn, HUMMER, Saab, Holden, Opel si Vauxhall) si are actiuni in multe altele. Si vorbim strict despre productia auto, fara sa luam in calcul companiile de componente, electronice sau pe cele financiare, Olds Motor Vehicle Company, Inc. a fost compania care a dat nastere primului brand din portofoliul viitoarei GM. A fost infiintata in 1897, de Ransom E. Olds, si a produs primele modele Oldsmobile. Ulterior s-a transformat in Old Motors Works.

La doar citiva ani distanta, in 1902, se infiinta Cadillac Automobile Company, care avea ca obiect principal de activitate fabricarea pieselor pentru automobile. Henry M. Leland, patronul uzinelor, a pus mai tarziu bazele Cadillac School of Applied Mechanics, prima scoala pentru mecanici si specialisti in industria auto.
Buick Motor Company a fost fondata in 1903, de David Dunbar Buick, si era initial uzina de productie a motoarelor. Cativa ani mai tarziu se transforma in General Motors Company, acesta fiind, practic, actul de nastere al viitorului gigant auto.

In fine, Oakland Motor Car Co. este primul nume pe care l-a purtat Pontiac Motor, o firma cu sediul in Pontiac, Michigan. Cam asa a inceput istoria unei corporatii.

Sarabanda tranzactiilor

In 1908 are loc prima vanzare: Oldsmobile catre GM. Un an mai tarziu, aceeasi GM cumpara 50% din Oakland Motor Car. Dupa cateva luni, fondatorul acesteia moare, si GM preia intreaga afacere. Numele firmei, devenita divizie a GM, este schimbat in Pontiac. In acelasi an este cumparata si Cadillac, pentru 5,5 milioane de dolari, patronul acesteia ramanand director in companie pana in 1917, cind s-a mutat la Lincoln.

General Motors cumpara apoi Rapid Motor Vehicle Company din Michigan, care avea sa se transforme in GMC, divizia de camioane.

Tot in 1909, bancherii ii refuza presedintelui GM, William Durant, un imprumut de 9,5 milioane de dolari, cu care intentiona sa cumpere Ford Motor Co. Un gest care ar fi rescris, probabil, istoria auto. Un an mai tarziu, GM intra intr-o serioasa criza si Durant era indepartat de la conducere la presiunea bancherilor.
In 1911 ia nastere Chevrolet Motor Company, infiintata de Louis Chevrolet, William Little si Edwin Cambell, ultimul fiind ginerele lui Durant. Patru ani mai tirziu, fostul presedinte al GM, Will Durant, infiinteaza Chevrolet Motor Co. of Delaware, care inglobeaza si Chevrolet Motor Company.

In 1915, Durant, care in toti acesti ani isi sporise numarul de actiuni detinute la GM, recucereste puterea, instaland la conducerea companiei un om de incredere. Anul urmator, el face public anuntul ca Chevrolet detine deja 54,5 % din GM si se instaleaza presedinte. In scurt timp, este infiintata General Motors Corporation, care include GM Company. Noua firma cumpara toate activele Chevrolet.

Incepe Expansiunea

Au urmat ani buni de extindere pe intreg globul, fiind deschise uzine si reprezentante in Europa si pe celelalte continente.

In 1925, GM cumpara uzinele Vauxhall din Marea Britanie, iar in 1929 firma americana achizitioneaza si Adam Opel AG din Germania. Tot in 1929 se infiinteaza GM China, in Shanghai.

In 1940, guvernul german nationalizeaza uzinele Opel, pentru ca, in ‘48, dupa razboi, situatia sa revina la normal. In 1971, achizitiile se muta in Japonia, unde GM semneaza un contract de cooperare cu Isuzu Motors ltd. si cumpara 34,2% din actiunile acestei firme.

In 1972, GM formeaza un joint venture cu Shinjin Motor Co. din Seul - primul pas facut de compania americana in Coreea. General Motors Korea Company ltd. a fost redenumita Saehan Motor in 1976, iar din 1982, cind Daewoo Group preia controlul managerial si 50% din actiuni, devine Daewoo Motor Co. Ltd.
In 1981, GM semneaza un acord cu Suzuki, cel mai mare producator de compacte mini la acea ora. Compania americana cumpara, la semnarea acordului, 5% din actiunile japonezilor.

In 1983 se parafeaza unul dintre cele mai importante acorduri de cooperare, GM si Toyota Motor Corporation infiintand New United Motor Manufacturing, Inc. (NUMMI), pe teritoriul Californiei. In acelasi an, General Motors anunta lansarea unui nou brand, Saturn, care urma sa reprezinte „o noua familie de subcompacte“.

Caderea comunismului

In 1986, General Motors cumpara Group Lotus, o companie britanica de consultanta si productie a automobilelor de performanta. In acelasi an, GM semneaza crearea unui joint venture cu Volvo, pentru producerea camioanelor in SUA. In 1989, GM cumpara 50% din actiunile firmei suedeze SAAB, iar din 1990, se muta in tarile foste comuniste.

Semneaza un prim acord cu uzinele Volga din Rusia, in fosta Germanie de Est are loc un joint venture intre fabrica de automobile locala si Opel, iar in Ungaria participa intr-un alt joint venture cu uzinele RABA.
In 1993, GM vinde Group Lotus si Lotus Cars USA companiei italiene Bugatti. Apoi, in 1995, impreuna cu Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC), pune la cale un joint venture care avea sa produca automobile Buick pentru piata chineza.

1999 este anul in care are loc o lovitura de imagine: GM cumpara drepturile de folosire a marcii Hummer de la compania care o crease, AM General Corporation. Aceasta castigase, in urma cu multi ani, concursul organizat de US Army pentru producerea unor vehicule militare care sa inlocuiasca vechile Jeep-uri.

In acelasi an, GM cumpara 20% din Fuji Heavy Industries, compania care produce automobilele Subaru, si semneaza un acord strategic cu Honda Motor, acord in care este implicat si Isuzu, in acest fel GM extinzandu-si la maximum activitatile pe teritoriul Japoniei.

Din nou in Europa

In 2000 actiunile detinute la SAAB ajung la 100% si GM semneaza un parteneriat (care avea sa se dovedeasca pagubos) cu FIAT, in urma caruia primeste 20% din Grupul FIAT, urmand sa investeasca impreuna in dezvoltarea de motoare si componente. Ulterior, cele doua companii au semnat un nou acord pentru dezvoltarea firmei coreene Daewoo.

Tot 2000 este momentul in care GM face un anunt dureros: Oldsmobile, cel mai vechi brand, va disparea in urma esecurilor de repozitionare pe piata americana. Ultimul Oldsmobile va ajunge piesa de muzeu.

In 2001 se semneaza un acord cu uzinele VAZ din Rusia, in noul joint venture fiecare dintre companii urmand sa detina cate 41,5% din actiuni, iar BERD restul de 17%. Incep, in acelasi an, negocierile de preluare integrala a diviziei de autovehicule a Daewoo. Un an mai tarziu, General Motors, Daewoo Motor Company si Korea Development Bank semneaza documentele prin care GM preia majoritatea activelor Daewoo Motors, prin intermediul unei noi companii denumite GM Daewoo Auto & Technology.

Anul acesta, GM a trecut prin doua momente dificile. A trebuit mai intai sa rezilieze intelegerea cu FIAT, platind despagubiri uriase, si apoi a incheiat primele trei luni ale anului financiar cu mari pierderi. Cu siguranta insa drumul companiei General Motors este departe de a se fi incheiat.

- Oldsmobile si Pontiac au fost multa vreme masinile de familie ale americanilor, dar vanzarile din ce in ce mai slabe le-au facut uitate pentru noua generatie. Oldsmobile a si disparut din acest motiv.

- Buick, fondata de inventatorul cazilor smaltuite, a devenit la scurta vreme dupa aparitie o masina eleganta, viitoarea limuzina a secolului XX. Indiferent ca au fost decapotabile imense ori coupé-uri sportive, au reprezentat suportul a numeroase inventii in industria auto.

- Cadillac este de departe cel mai cunoscut brand din segmentul automobilelor de lux si a reusit sa devina un simbol pentru bunastarea americana. Astazi se lupta pe aceeasi piata cu marci europene sau cu Lexus, o marca inventata de japonezii de la Toyota exact in acest scop.

- Chevrolet s-a identificat pana de curand cu ideea de masina sportiva de top. Modelele sale au facut furori in diverse competitii sportive, insa brandul a ajuns astazi sa fie aplicat pe o multime de masini ieftine.

- GMC este un brand mai putin cunoscut in Europa, insa in tara de origine are locul sau pe piata „truck“-urilor, fie ele camioane adevarate sau doar mici pickup-uri.

- Saturn are o istorie scurta si a fost inventat din ratiuni de marketing. GM a vrut sa patrunda mai serios pe segmentul masinilor populare ocupat de japonezi in SUA, iar ulterior s-a impus si in Japonia.

- HUMMER este rezultatul unei noi operatiuni de piata a celor de la GM. Nimeni nu ar fi crezut ca masinile destinate exclusiv armatei aveau sa prinda atat de bine la civili. GM a sesizat evolutia si a cumparat toate drepturile de productie.

- Saab, o companie infiintata de suedezi pentru a produce avioane, s-a apucat la un moment dat sa faca masini. In momentul in care succesul a devenit evident, divizia auto a fost cumparata de GM.

- Holden este un brand ca si necunoscut, si asta fiindca e destinat exclusiv Australiei. GM detine o cota din actiunile uzinelor si produce la Antipozi, sub acest nume, diverse modele vandute pe alte piete cu nume traditionale.

- Opel a fost dintotdeauna capatul de pod al GM in Europa. Chiar daca multe din modele au fost destinate segmentelor sarace, cei de la Opel se mandresc cu faptul ca, pana nu de mult, pe majoritatea le-au „creat“ singuri. Cele mai cunoscute produse sunt Kadett si Vectra, vandute in toata lumea sub aproape toate brandurile GM.

- Vauxhall, uzina britanica si cu traditie in regat in prima parte a secolului, a sfarsit prin a fabrica modelele Opel, singura deosebire fiind volanul pe dreapta si logo-ul de pe grila.