Traian Cristea, directorul general al FiT Distribution si PCfun.ro, ne explica astazi care vor fi principalele tendinte ale pietei comertului electronic din Romania in acest an.
Wall-Street: Cum caracterizati piata online din Romania la inceputul acestui an?

Traian Cristea: Dinamica este caracterizarea cea mai buna pentru zona comert de online la acest inceput de an. Pe langa adaugarea de playeri noi comertul online a primit un un bun start din conditiile noi aparute pe unele din gamele de produse, ma refer aici la scaderile de preturi, la care noi am reactionat imediat.

Se incheie perioada de inceput, de cautari si se intra intr-o noua etapa caracterizata de consolidare. Rata de crestere in domeniu se va mentine in continuare foarte ridicata, dar in acelasi timp va creste si rata de default, foarte multe magazine on-line nerezistand pe piata.

Wall-Street: Cum se va aseza piata in acest an?

Traian Cristea:Este foarte probabil ca pana la sfarsitul anului 2007 sa se distinga un numar de 10-20 magazine on-line care sa domine piata, urmand ca in perspectiva 2010 acest numar sa se restranga la 5. Tot foarte posibil este ca 2007 sa fie necesare investitii majore in magazine, care sa mearga atat in zona de promovare, dar mai ales in zona de crestere a calitatii serviciilor oferite cumparatorilor.

Wall-Street: Caracterizati pe scurt, segmentul comertului electronic din Romania.

Traian Cristea:Un segment dinamic, cu destul de multe aparitii dar si disparitii in si din peisajul competitiv. Exista competitie puternica in domeniul IT&C, remarc o dezvoltare a magazinelor online specializate in vanzarea de carte, dar putem vorbi si despre aparitia unor magazine specializate pe anumite segmente de produse (ceasuri, bijuterii si chiar asigurari), astfel ca in 2-3 ani, vom putea cumpara aproape orice de pe internet. In ansamblu, este un domeniu care continua sa se dezvolte intr-un ritm accelerat.

Wall-Street: Mai exact, care este valoarea estimata a pietei autohtone de comert electronic pentru 2007?


Traian Cristea:Pcfun a facut o estimare pe segmentul sau, luand in calcul numarul magazinelor specializate si potentialul acestora, ajungand la o valoare aproximativa de 150 milioane USD, adica o triplare comparativ cu 2006. Piata de comert online va ramane inca la un nivel scazut in raport cu ponderea pe care o are in tarile avansate. O crestere similara vom avea in alte segmente in paralel cu deschiderea unor noi game de produse de comercializat online.

Wall-Street: Descrieti, pe scurt, cum si cand a inceput businessul (constructia siteului) PCFun si mentionati cateva coordonate importante ale dezvoltarii siteului.

Traian Cristea:Site-ul a fost construit in vara anului 2005 ca o initiativa a echipei Fit Distribution, insa cresterea numarului de vizitatori de la o luna la alta ne-a determinat sa privim cu mai mult interes aceasta zona abia in acest an. Daca vreti 2005 a fost un an in care am studiat piata si am evaluat planul de afaceri pentru un moment de lansare optim. Astfel ca anul trecut ne-am implicat propriu-zis in business-ul online, luand in considerare investitia in acest domeniu. Pcfun este sustinut in continuare operational si financiar de catre FIT Distribution. Pentru a derula in conditii optime un business online ai nevoie de cateva ingrediente obligatorii: cunoastere foarte buna a gamei de produse, cunoasterea in amanunt termenilor de tranzactionare interna si internationala a produselor comercializate, parteneriate puternice in domeniul serviciilor pentru sustinerea unei platforme de comert care sa pastreze clientii aproape, de la logistica la servicii bancare. In afara de acestea ai nevoie de o finantare de termen mediu pentru pornirea proiectului care pe masura ce timpul trece ajunge la valori mai mari din cazua barierelor de intrare create de playerii existenti pe piata la acel moment.

Wall-Street: Care este cifra de afaceri estimata pentru acest an a PCFun?


Traian Cristea:Pentru 2007, ne-am propus un market-share cat mai aproape 5% din totalul pietei on-line din Romania. E un obiectiv ambitios, care se traduce intr-o cifra de afaceri de 7.5 milioane de dolari, dar realizabil in conditiile in care piata se dezvolta conform previziunilor noastre.

Wall-Street: Care este numarul de comenzi online zilnic de pe pcfun.ro si care sunt cel mai bine vandute produse?

Traian Cristea:Avem o incarcare de minim 50 de comenzi livrate zilnic pentru perioada curenta sub perioada de iarna de la finele anului trecut. Cresterea de vanzari este distribuita relativ uniform dar in aceasta perioada avem o cerere si vanzari mai bune pe categoriile notebook si display. Acestea se pastreaza in topul preferintelor din ultima vreme si sunt explicabile atat prin oferta larga dar si prin nivelul de pret avantajos.


Wall-Street: Cat veti investi anul acesta in platforma online PCFun?

Traian Cristea:2007 este proiectat ca un an in care PCfun.ro sa beneficieze de optimizxarile oferite de platforma companiei de distributie FiT Distribution in care este integrata ca divizie separata. In aceste conditii o defalcare a costurilor se poate face pana la un anumit nivel. Bugetul alocat va depinde doar de capacitatea de implementare a proiectelor. Cu alte cuvinte daca va fi necesara o ridemsnionare in sus a nivelului de investitii pe un fond de piata mult crescuta fata de extimarile noastre sau a unui nivel de interes mai mare pentru noi trasnpus in cota de piata vom face orice investitie este necesara pentru a asigura clientilor nostri o experienta de cumparare cat mai placuta.

Wall-Street: Care este procentul vanzarilor derulate prin sistemele de creditare la PCFun?

Traian Cristea:Nu putem vorbi despre un procent semnificativ pe sistemele de creditare online. Exista inca acel tipar de achizitie cel putine pentru moment care pastreaza in fata plata la livrare, ceea ce pastreaza redus chiar si plata cu card. Am investit in acest produs unic pentru piata de online din Romania si suntem increzatori in faptul ca Click&Credit va genera un interes mare in perioada urmatoare..

Wall-Street: Care este distributia vanzarilor PC Fun in functie de forma in care s-a finalizat procesul de cumparare?

Traian Cristea:Cele mai multe comenzi sunt pentru plata ramburs. Mai putin de 10% din totalul comenzilor sunt pentru plata cu cardul si mult mai putine pentru plata pe credit. Totul tine asa cum precizam de un obicei de cumparare actual care nu este specific comertului online din alte tari. Sunt convins ca pe masura ce intram intr-o etapa noua de dezvoltare a pietei clientii vor urma un obicei de achizitie similar tarilor dezvoltate care se bazeaza pe intrumente de plata online.

Wall-Street: Cum vor evolutia preturile pentru produsele electronice si electrocasnice in 2007 (pe segmente)?

Traian Cristea:La nivel general estimam o scadere a preturilor data de armonizarea taxelor vamale si de un regim unitar de abordare a fiecarei piete. Vor exista cazuri punctuale de cresteri date de implementarea anumitor legi cum sunt cele care impun reciclarea produselor dar per ansamblu vom observa ca facand un set de echipamente pe care le-am fi dorit in urma cu un an platim mai putin decat anul trecut.

As cum ne-am obisnuit in utlimii ani produsele IT&C vor avea scaderi de preturi la aceeasi performanta data de o erodare a preturilor mult mai rapida decat in alte domenii. Un prim exemplu este cel al televizoarelor LCD si DVD si vom continua sa vedem scaderi pe majoritatea segmentelor de produse. Pcfun isi informeaza clientii despre scaderile de preturi ori de cate ori acestea au loc.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Interviuri »


Setari Cookie-uri