Acelasi raport arata ca romanii confunda profesia de mediator cu cea de avocat, procuror, judecator sau chiar politist. Acestia ar apela la mediator in caz de divort, partaj, conflicte de familie, conflicte de munca si conflicte comerciale, si majoritatea ar plati pentru aceste servicii pana in 700 lei. Suma este mai mica cu 60% decat costurile unui proces in istanta.

La peste 5 ani de la adoptarea Directivei 2008/52/CE, in ciuda multiplelor beneficii pe care le ofera medierea in cauzele civile si comerciale, aceasta este in mai putin de 1% din cazuri in UE, se arata intr-un studiu de impact al Comisiei pentru Afaceri Juridice a Parlamentului European, dat publicitatii la inceputul anului.

Medierea este slab promovata in Romania, dar avantajele sunt multiple

Specialistii au si o explicatie cu privire la faptul ca doar un procent foarte mic apeleaza la mediator inainte sa ajunga in instanta: lipsa de informare asupra avantajelor medierii si a afectelor ce se nasc in urma acordului de mediere. “Din experienta pot spune ca atunci cand partile ajung la sedinta de informare si le sunt explicate avantajele si beneficiile procedurii de mediere, acestea din urma aleg medierea ca metoda alternativa pentru solutionarea conflictului. Putem privi cu optimism impactul viitor al medierii in conditiile in care aceasta s-ar promova mai mult in randul populatiei si in interiorul companiilor. Totodata, autoritatile ar trebui sa incurajeze aceasta metoda de solutionare a conflictelor pe cale amiabila, deoarece asigura o solutionare extrajudiciara si rapida a litigiilor”, considera mediatorul Anca Voican (foto).

Mediatorul nu judeca sau da sentinte, ci rezolva conflicte

Medierea, fata de celelalte metode de rezolvare a conflictelor, are ca scop solutionarea conflictelor prin existenta unui tert impartial si neutru care doar va facilita negocierile intre parti si in nici un caz nu va judeca sau va da sentinte. “Cand ajungi in instanta, nu ai nicio garantie ca vei avea castig de cauza sau ca vei ajunge la rezolutia asteptata. Mentinerea relatiilor este un alt avantaj pe care partile il au. Pe parcursul medierii, odata cu stingerea conflictului, relatiile se imbunatatesc si, de cele mai multe ori, revin la stare initiala de dinaintea conflictului. De asemenea, costurile pentru mediere sunt mult mai mici, comparativ cu instanta de judecata. Daca partile sunt deschise catre rezolvarea conflictului si complexitatea lui permite, procedura de mediere se poate finaliza dupa o singura sedinta. Imaginea pozitiva, confidentialitatea sunt alte avantaje ale medierii in comparatie cu procesul de judecata”, declara mediatorul Anca Voican.

Medierea nu trebuie sa devina obligatorie

Specialistul considera ca medierea nu trebuie sa fie obligatorie nici pentru persoane juridice, dar nici pentru persoane fizice. Ea trebuie inteleasa ca o metoda alternativa de rezolvare a conflictelor. "Cu o informare corecta si activa in cadrul companiilor private, va spun din experienta, ca medierea este acceptata de catre conducerea companiilor in proportie de 95%, iar in proportie de 80% conflictele sunt rezolvate cu ajutorul procedurii de mediere. Stim cu totii cat de greu se construieste in ziua de astazi o relatie de business si de aceea, consider ca medierea ajuta la mentinerea acestor relatii pe termen lung", afirma mediatorul Anca Voican.

Totodata, specialistul considera ca medierea in business functioneaza pentru ca isi propune construirea unui canal de comunicare, este o procedura privata, iar negocierile sunt asistate si facilitate de catre o persoana autorizata si foarte bine pregatita care ajuta partile implicate sa gaseasca solutii durabile de tip win-win. "In business, Cash-Flow-ul companiilor este influentat pozitiv de termenele de plata stabilite prin acordul de mediere si incasarea relativ rapida a debitelor, totodata, mentionez timpul redus al solutionarii disputelor. Stim ca in instanta termenele ajung si la 1-2 ani", conchide mediatorul Anca Voican.

Sursa foto: Cuplu la sedinte de mediere/Shutterstock.com