RCS&RDS a castigat licitatia pentru sezoanele 2011-2014 pentru primul pachet de difuzare a meciurilor din Liga 1, cu 13,2 milioane de euro (fara TVA), iar principalul competitor, Romtelecom, a cumparat pachetul al doilea cu 12,9 milioane de euro (fara TVA).

Totodata, pachetul numarul 8 a fost cumparat de catre Antena TV Group (Antena 1, GSP TV Antena 2, Antena 3, Euforia TV) cu 10,5 milioane de euro.

Pachetele 3,4,5,6,7 si 9 nu au fost cumparate. Pentru acestea s-ar mai putea organiza inca o licitatie sau meciurile din aceste pachete vor ramane nedifuzate.

Aceasta licitatie a fost foarte importanta avand in vedere concurenta dintre RCS&RDS si Romtelecom pentru atragere de noi clienti, una dintre metodele utilizate pentru a ajunge la un numar mai mare de abonati fiind oferirea de continut exclusiv, in special sport, competitiile sportive atragand audiente mari pentru televiziune si noi abonati pentru operatori.

Cum s-a ajuns aici?

“Dumitru Dragomir a capatat proportiile unui personaj mitic prin intermediul televiziunilor. Amintiti-va ca Liga 1 a primit supranumele de Liga lui Mitica! Cele care l-au eternizat ca presedinte de Liga sunt si cele care il pot da jos. Pentru ca, dupa ce se vor lamuri ca nu te joci cand RCS&RDS si Romtelecom vin la o licitatie si ca nu vor obtine mai multi bani pe drepturi, asa cum ei mai spera si dupa aceasta zi de cosmar, cred ca presedintii se vor indrepta impotriva lui Dragomir. Seful Ligii se afla in cea mai importanta criza de la instalarea sa acum peste un deceniu si jumatate. El plateste modul antieconomic de a gandi. Nu poti sa pretinzi ca tu sa castigi si partenerii tai sa piarda mereu. <<Nu asa se fac afacerile>>, e ceea ce au transmis cablistii si televiziunile sefilor fotbalului romanesc”, a afirmat pentru Wall-Street, Catalin Tolontan , redactor-sef al cotidianului Gazeta Sporturilor.

RCS&RDS si Romtelecom, principalii operatori de telecomunicatii pe piata locala si totodata companiile interesate cel mai mult de a cumpara drepturile TV, pun refuzul de a cumpara celelalte pachete pe neatractivitatea acestora, pe faptul ca prin noul regulament de licitare nu au stiut ce meciuri au cumparat.

“Evident ca acest lucru a influentat decizia noastra”, spun oficialii Romtelecom, companie cu aproape 1,23 milioane de abonati (cu cei preluati de la Boom TV si Akta).

Potrivit unor reglementari din 2010 ale autoritatilor europene, drepturile au fost impartite in noua pachete, in timp ce in 2008 drepturile TV s-au vandut intr-un singur pachet.

De exemplu, compania care a achizitionat primul pachet (RCS&RDS) va da intr-o etapa prima optiune (derby-ul, iar in etapa viitoare, compania care a cumparat pachetul al doilea (Romtelecom) va transmita prima optiune.

Optiunile vor fi stabilite in fiecare etapa "in functie de pozitia din clasament, rating si valoarea in timp a echipelor”de catre Liga Profesionista de Fotbal, scrie Hotnews.

Acest sistem i-a facut pe operatori sa nu cumpere mai multe pachete, insa tot prin acesta, patronii cluburilor de fotbal isi imagineaza si cum sa se razbune.

De exemplu, Adrian Porumboiu, patronul FC Vaslui afirma la canalul Sport.ro ca ar fi bine sa nu se mai organizeze nicio licitatie pentru cele sase pachete de meciuri necumparate, dar in cele trei pachete achizitionate de operarori si Antena TV Group sa nu fie niciun derby, ci meciuri mai putin importante.

Citeste si:

Pe de alta parte, un motiv la fel de important au fost pretul stabilit de LPF pentru inceperea licitatiei: 12,9 milioane de euro (4.300.000 euro/sezon competitional) la care se adauga TVA pentru fiecare pachet, cu exceptia pachetelor 8 si 9, pentru care pretul de pornire a licitatiei a fost pentru fiecare dintre ele, de 10,5 milioane de euro (3.500.000 euro/sezon competitional), fara TVA.

“Cred ca uitam ca suntem inca in plina criza economica, ca nu sunt bani si ca investitiile sunt mai atent cantarite in aceste vremuri decat inainte de 2009”, explica Cristian Mucichescu (foto), managing director al agentiei de cumparare de spatiu publicitar OMD Romania.

Comparativ, in 2008, Liga Profesionista de Fotbal a obtinut 102 milioane de euro (cu TVA) de la consortiul format din RCS&RDS si Antena 1, companii care sperau sa isi amortizeze investitia prin castigarea de noi clienti (RCS&RDS) si publicitate.

Insa, daca RCS&RDS a continuat sa castige noi abonati la serviciile de cablu si televiziune digitala prin satelit datorita preturilor mici pe care le practica si are in prezent aproximativ 3 milioane de utilizatori, Antena 1 a fost afectata de scaderea cu aproape 40% a pietei de publicitate pe TV intre 2008 si 2010. Anul trecut, investitiile in publicitatea pe televiziune au fost de 209 milioane de euro, fara de 337 de milioane in 2008.

Si-au scos RCS&RDS si Antena 1 banii investiti in fotbal in 2008?

“Eu cred ca nu, dar poate ca se compenseaza si in alte moduri: imagine, unicitate”, mai spune Mucichescu.

El adauga ca din acest “esec” au de pierdut cluburile (unele se bazeaza pe drepturile TV pentru mai mult de jumatate din bugetul anual), agentiile de media si publicitate, telespectatorii, dar si companiile care investesc in promovare.

Pe de alta parte, chiar daca decizia Romtelecom de a nu cumpara mai multe pachete de meciuri a fost una usor surprinzatoare pentru cei care credeau ca operatorul isi va baza strategia de crestere pe astfel de continut exclusiv, oficialii companiei spun ca “a fost clar chiar de la inceput” ca nu au fost interesati sa cheltuiasca “milioane si milioane de euro” pentru drepturi de fotbal.

“In 2008 nu am fost deloc interesati de acest lucru (in acel an licitatia a fost castigata pentru 85 de milioane de euro, fara TVA, de catre RCS&RDS si Antena 1). Activam pe o piata unde venitul mediu pe utilizator este de 5 euro pe luna (nu toti clientii achizitioneaza pachetele TV cu cele mai mari preturi) si trebuie sa fim realisti cu privire la cat putem cheltui pe drepturi de fotbal. Consideram ca 4,3 milioane de euro pe sezon, adica un meci pe saptamana, este oricum o suma considerabila in comparatie cu veniturile pe care piata romaneasca le poate asigura acum”, explica oficialii Romtelecom, companie cu afaceri de 716,9 milioane de euro anul trecut.

In ceea ce priveste o posibila noua licitatie pentru pachetele 3,4,5,6,7 si 9, reprezentantii operatorului spun ca vor analiza acest lucru cand vor avea toate datele disponibile.

Astfel, exista foarte mari sanse ca din sezonul viitor, la televizor sa fie difuzate doar trei meciuri pe etapa, fata de noua cate sunt disputate saptamanal.

A contribuit Alex Goaga.