Pe lista scurta propusa oficialilor de la Cannes s-au mai regasit Imola Zoltan – McCann PR si Crenguta Rosu – DC Communication.

Ioana Manoiu este al treilea jurat roman la categoria de PR a festivalului Cannes Lions, dupa Eliza Rogalski, managing partner Rogalski-Grigoriu, in 2009, si Gabriela Lungu, managing partner The Practice, in 2010.

Wall-Street: Ce a presupus nominalizarea ta ca jurat la Cannes?

Ioana Manoiu: E un proces pe termen lung, in care fiecare tara propune membri ai juriului. Trebuie sa treci prin doua filtre: tara ta sa fie suficient de importanta pentru organizatori pentru a putea fi luata in considerare, iar juratii propusi sa aiba recunoastere internationala. Performanta obtinuta de biroul Cannes Romania este remarcabila. Faptul ca a convins organizatorii pentru al treilea an la rand sa accepte un jurat din Romania, in conditiile in care rezultatele noastre ca si tara in competitie nu au fost niciodata spectaculoase, este demn de lauda.

Si in 2011, la fel ca in fiecare an, Teodora Migdalovici a facut trei nominalizari pe care le-a inaintat organizatorilor, iar decizia finala de selectie a fost a lor.

Wall-Street: E al treilea an consecutiv in care avem cate un jurat roman la Cannes. Ce ne recomanda ca industrie pentru o pozitie in juriul categoriei de PR? Unde se situeaza, in opinia ta, nivelul de profesionalism al industriei romanesti de PR in context european sau chiar global?

Ioana Manoiu: Nivelul industriei de PR din Romania a crescut mult in ultimii 3-4 ani. Agentiile romanesti au castigat premii la cele mai importante competitii de PR din lume, inclusiv Cannes, avem oameni calificati, oameni care au facut scoli internationale, ne confruntam cu toate tipurile de probleme de comunicare cu care se confrunta agentii din Franta sau UK. Lucram pentru aceiasi clienti internationali.

Mai avem multe de invatat si cu siguranta nu ne putem compara la nivel de bugete, dar avem ambitie si curaj. Ambitia sa fim mereu din ce in ce mai buni, fiind deschisi catre tot ce se intampla afara si curajul sa ne promovam ideile.

Citeste si:

Am fost mandra ca sunt din Romania de mai multe ori in ultimii ani. Imi vin in cap doua momente: la European Excellence Awards cand am primit premiul de “Tanara agentia a anului in Europa”, un membru al juriului ne-a spus ca a fost foarte impresionat cum in numai 2 ani, intr-o tara ca Romania, am putut sa facem atatea campanii cu o echipa atat de mica. Intr-un alt an, la Sabre, prezentatorul a spus pe scena “Numele Romaniei e foarte des auzit pe scena in seara asta”.

Toate aceste lucruri ne confirma ca suntem pe drumul cel bun si ca avem tot ce ne trebuie sa contam la nivel international.

Wall-Street: Care e principala provocare a PR-ului romanesc anul acesta?

Ioana Manoiu: Sa i se inteleaga mai mult valoarea in departamentele de marketing. Intr-o perioada in care content-ul este mai important decat a fost vreodata, noi avem un mare avantaj: suntem experti. PR-ul stie sa spuna povesti despre branduri si sa le aduca pe agenda publica. Daca te uiti la campaniile premiate la Cannes, majoritatea sunt campanii integrate, care pornesc de la o idee atat de puternica incat consumatorii o preiau. Circula spontan in media si social media. Departamentele de marketing ale companiilor trebuie sa vada potentialul PR-ului in marketing mix si sa aloce bugete corespunzatoare. E cazul sa iesim din zona in care suntem angajati sa trimitem un comunicat de presa pentru a anunta campania si sa ne asezam la aceeasi masa si sa gandim campaniile impreuna. Vestea buna este ca unii clienti deja au inceput sa inteleaga asta.

PR-ul nu trebuie sa fie varful aisbergului, respectiv noi sa preluam cand totul este gata. Trebuie sa fim lasati sa venim cu idei inca de la inceput. Am dovedit ca stim mai bine decat agentiile de brand sa cream buzz si word of mouth. Fiindca meseria noastra a fost mereu despre "stakeholders engagement", am devenit experti in nevoile celorlalti. Stim sa ne punem in locul lor si sa gasim un limbaj comun. Istoric, a trebuit mereu sa gasim content relevant, fiindca n-am avut niciodata relaxarea de a plati pentru publicarea lui. Iar in anul 2011, relevanta este cuvantul cheie

Wall-Street: Ce apreciezi, ca evaluator, la o campanie de PR? Cum ti s-au schimbat criteriile de evaluare in ultimii un an-doi?

Ioana Manoiu: Impactul si creativitatea. Daca acum cativa ani, creativitatea era principalul focus, criza ne-a invatat sa fim atenti pana la obsesie la return on investment. Conteaza ideea, dar, in primul rand, ce ai obtinut cu ea. In PR nu facem arta de dragul artei, ci arta de dragul rezultatelor.