La nivelul industriei de comunicare, salariile de pornire pentru un junior se situeaza in intervalul 250-350 de euro, plecandu-se de la premisa ca la inceput juniorii mai au de invatat destul de mult, spune Anca Catarambol. De asemenea, o tendinta tot mai des intalnita e cresterea numarului programelor de internship in cadrul agentiilor si a scolilor de profil (Scoala ADC si Scoala de gandire alternativa a Teodorei Migdalovici sunt doua exemple).

Pentru angajatii cu experienta medie, de 3-5 ani, salariile se incadreaza in intervalul 700-1000 de euro. “Evident ca vorbim aici de o medie pe industrie, iar nivelul fiecarui salariu in parte depinde de departament, pozitie, competente - coroborate cu atingerea obiectivelor de performanta”, puncteaza HR Director-ul Leo Burnett.

Cat despre pozitiile si nivelurile de experienta mai ridicate, o medie a salariilor la nivel de industriei ar fi si mai dificil de stabilit. In cazul sefilor de agentie care sunt si parteneri sau chiar proprietari ai businessului, salariul este completat de veniturile din dividende. In celelalt caz, in care directorul general nu detine actiuni in agentie, salariul de baza poate fi suplimentat prin sporuri negociate in functie de indicatori de performanta si obiective de business.

Potrivit unor surse din piata de comunicare, salariile sefilor de departamente si middle managerilor se incadreaza intre 1000 si 3000 de euro. Suma poate creste pana la 10.000 de euro pentru managerii-fondatori ai grupurilor de comunicare.

Daca ar fi sa comparam salariile angajatilor din agentiile de publicitate, media, respectiv PR, acestea sunt dictate de diferentele dintre bugetele existente in cele trei domenii, potrivit Ancai Catarambol. “Insa, indiferent de agentia din care faci parte, daca esti un profesionist desavarsit, daca-ti vei face cu pasiune job-ul, acest lucru se va vedea in rezultatele muncii tale si implicit in nivelul veniturilor, fie ca esti om de media, PR sau advertising clasic. Asa cum spunea Leo Burnett «Do the right thing and the money will come»”.

Citeste si:

Cum au evoluat salariile de cand a inceput criza

“Din 2008 si pana acum, fiecare agentie din piata si-a gestionat cheltuielile cu salariile in concordanta cu obiectivele sale de business”, spune HR-ul Leo Burnett. “Au fost agentii care au redus timpul de lucru si implicit au scazut salariile, dar si-au pastrat numarul de angajati; au fost agentii care s-au redimensionat scazand numarul de angajati dar si-au pastrat timpul de lucru si salariile; si au fost agentii care au scazut atat salariile cat si numarul de angajati. Si da, stiu si agentii care au mentinutatat numarul de angajati cat si salariile la nivelul lui 2008”.

Inca nu se poate vorbi de o tendinta de crestere a salariilor in industrie
. O posibila crestere ar depinde de mai multi factori, atat externi (bugetele clientilor, influentate la randul lor de nivelul consumului, ritmul economiei, investiile), cat si interni, ai industriei. Cresterea salariilor s-ar putea resimti, potrivit Ancai Catarambol, odata cu revenirea economiei.

Insa in ultimii ani s-au schimbat asteptarile angajatilor din agentiile de publicitate. Daca in 2007-2008 se practica “turismul publicitarului roman”, adica migrarea de la o agentie la alta pentru un salariu putin mai mare, acum angajatii pun mai mult pret pe stabilitate, siguranta locului de munca, salariile platite la timp, profesionalismul mediului de lucru si climatul organizational. “Din perspectiva agentiei se remarca o mai mare profesionalizare a angajatilor, cresterea nivelului de responsabilitate, implicare”, adauga ea.

“Nu stiu daca la nivel de industrie, dar sigur in Leo Burnett, putem vorbi acum de o mai mare preocupare pentru pastrarea echilibrului dintre viata personala si job. Spre exemplu, noi am introdus anul trecut programul «luna sabatica» pentru toti colegii care sunt alaturi de noi de peste 7 ani”, mai spune Anca Catarambol. “Pentru ca lucram intr-un mediu dinamic si solicitant, am simtit nevoia sa recompensam extra-efortul colegilor nostri prin zile libere acordate tuturor angajatilor in perioada sarbatorilor de Craciun sau de Paste, prilej de petrecere a timpului alaturi de cei dragi”.