Audiovizualul de nisa pare a fi cea mai atractiva zona de dezvoltare pentru mass-media romaneasca, dupa cum arata ultimele evolutii de pe piata. In timp ce in Occident cuvantul de ordine este schimbarea, reorientarea spre Internet, romanii nu renunta asa usor la marea lor dragoste din fata canapelei, iar industria de televiziune, prin canale din ce in ce mai atente la preferintele speciale ale consumatorului, se asigura ca acesta nici nu are de ce sa apese pe butonul rosu al telecomenzii.

Romanii isi petrec foarte mult timp in fata televizorului - mult peste media europeana, dupa cum demonstra, la sfarsitul anului trecut, ultimul raport EUMAP pe aceasta tema. Sondajele arata ca intre 70 si 80% din publicitatea romaneasca merge spre televiziuni, acestea fiind principala sursa de informare pentru mai mult de 80% din locuitorii tarii. Iar in cazul informarii culturale - pentru peste 95%, conform Barometrului de consum cultural 2005, dat publicitatii la mijlocul acestei luni.

In pofida nivelului, pentru unii exagerat, de consum de televiziune si indiferent de presiunea exercitata de noile media, piata da in continuare indicii de evolutie, semn ca audientele si celelalte cifre relevante, cum sunt datele de publicitate, vor ramane cel putin la nivel constant in perioada urmatoare.

Potential de crestere

In materie de publicitate, „estimam un volum net global de aproximativ 12,5 milioane de euro pe statiile de nisa in 2005, adica aproximativ 7% din totalul pietei TV“, apreciaza Mircea Vlad Ionescu, marketing&research director pentru ARBOmedia, companie cu o indelungata experienta in lucrul cu posturile de nisa.''

Dupa ce a pierdut contractul de administrare a publicitatii TVR, compania a inclus deja in portofoliul sau doua canale - unul pentru copii si unul de muzica.

Motivul este dat tot de Mircea Vlad Ionescu: „Potentialul de crestere al canalelor de nisa este considerabil. Este clar ca statiile de nisa aduc un beneficiu aparte, care va deveni din ce in ce mai important pentru tot mai multe categorii de clienti: targetarea foarte precisa a grupurilor-tinta pentru diverse produse si servicii, avand ca efect optimizarea investitiei publicitare. In acelasi timp, analiza datelor de audienta releva o tendinta clara a pietei TV romanesti a ultimilor ani - grupul statiilor generaliste pierde in fiecare an cateva procente din cota de audienta cumulata.
Acestea sunt castigate de statiile tematice romanesti si internationale“.
Potrivit lui Dan Ionescu, senior sales manager la aceeasi companie, „exista clienti care au constatat ca pe anumite categorii de produse, un numar insemnat de campanii plasate strategic pe canalele de nisa au adus beneficii mai ridicate in vanzari decat investitiile masive pe statiile generaliste“, deoarece, pentru unele produse si servicii cu adresabilitate stricta, precum tinerii sau copiii, este mai eficienta canalizarea majoritara a bugetului de publicitate catre statiile tematice.

De la stiri la Discovery Channel

Citeste si:

Specialistii afirma ca, pe o piata unde canalele specializate au atras anul trecut aproximativ 30% din audiente, cea mai relevanta nisa in televiziunea romaneasca este formata la ora actuala de canalele de stiri (Realitatea TV, Antena 3, N24). Urmeaza cele de muzica (MTV, TV K Lumea, U, Favorit TV) si de sport (Telesport, TV Sport), cele de film (Pro Cinema, AXN), pentru copii (Jetix, Minimax) si cele de stiinta/civilizatii (National Geographic, Discovery).

O exceptie notabila este Acasa TV, care conduce de departe grupul posturilor „de specialitate“ si s-a clasat, anul trecut, pe locul al patrulea in råndul canalelor cu audienta cea mai mare. Iar cresterea cea mai spectaculoasa a avut-o, in 2004-2005, Realitatea TV, al carei volum de publicitate s-a marit cu 140% in acest interval, dupa cum afirma, in toamna anului trecut, project-managerul Sergiu Toader.

Dupa lansarea cu succes a canalului de stiri Antena 3, anul trecut, grupul Intact isi propune sa schimbe in 2006 prioritatile, mizand pe altfel de criterii: este luat in vizor un public-premium, conturat pe baza grupurilor demografice mari. La mijlocul acestei luni a inceput sa emita Antena 4 Euforia Life-style, care se adreseaza femeilor pretentioase, independente, cu studii medii si superioare si cu putere de cumparare. Tot pentru aceasta perioada este pregatita si Antena 2, al carei target este reprezentat de barbati, urmarindu-se aceleasi criterii.

Radioul: stiri, muzica si basme

Lucrurile au inceput sa se miste rapid si pe piata radio, dominata pana in prezent de posturile comerciale consacrate. Dupa patrunderea pe unde a Info Pro, o premiera europeana s-a inregistrat la sfarsitul anului trecut - primul post pentru copii, Itsy Bitsy FM. Iar in curand tot grupul Intact va tinti si pe undele radio un public premium din Capitala, prin postul de informatii si muzica Metropol FM, si il va extinde, la nivel national, pe cel atras de postul Romantic FM.

Potrivit lui Mircea Vlad Ionescu, „pe piata radio din Romania sunt doua tipuri principale de nise: cele profilate pe un anumit tip de muzica si cele axate pe informatie. Iar de curand a aparut o noua categorie, pentru copii“.

Colegul sau, Dan Ionescu, nu este totusi foarte optimist in privinta niselor FM: „Posturile de nisa nu au in acest moment un rol important pe piata. Pe de o parte, piata de radio este un tip de media cu investitii inca mici, din cauza importantei campaniilor TV, iar acest lucru va mai dura destul timp. Pe de alta parte, avem multe posturi de radio generaliste cu audiente ridicate, iar din aceasta cauza statiile de nisa isi fac greu intrarea pe piata. Numarul clientilor interesati de publicul de nisa este deocamdata restrans“.