James Murdoch, fiul magnatului australian, i-a anuntat joi pe cei 200 de angajati ai News of the World ca duminica va aparea ultima editie a ziarului. Ultimul exemplar News of the World nu va avea publicitate, dupa ce in ultimele zile advertiseri precum Boots, Sainsbury’s si compania de telefonie mobila O2 si-au retras publicitatea din ziar.

“Lucrurile bune pe care News of the World le face au fost manjite de acest comportament gresit. Daca acuzatiile recente sunt adevarate, a fost [un comportament] inuman, care nu isi are locul in compania noastra”, a spus James Murdoch, presedintele News International.

Reactii dure au aparut saptamana aceasta in Marea Britanie, dupa ce s-a demonstrat ca jurnalistii de la News of the World au solicitat unui detectiv privat sa sparga casuta vocala de pe telefonul adolescentei Milly Dowler, ucisa in 2002. Acelasi detectiv ar fi obtinut informatii private si de la rudele unor soldati britanici ucisi in Afghanistan si Irak, precum si de la supravietuitorii atacului terorist din iulie 2005.

Unul dintre editorii News of the World din perioada interceptarilor, Andy Coulson, a fost arestat vineri dimineata. Coulson a ocupat recent si pozitia de director de comunicare al prim-ministrului David Cameron. Insa Rebekah Brooks, un alt fost editor al ziarului, in prezent director executiv al News International, a ramas pe pozitii.

De ce a inchis Murdoch News of the World

Editorul News of the World, arestat in scandalul interceptarilor telefonice

Editorul News of the World, arestat in scandalul interceptarilor...

News of the World este primul ziar national care se inchide in Marea Britanie din 1995, cand a fost inchis cotidianul Today, tot de catre Rupert Murdoch. Infiintat in urma cu 168 de ani, ziarul a fost cumparat de catre Murdoch in 1969.

Ziarul vinde 2,6 milioane de copii pe editie si are incasari din publicitate de 660.000 de lire sterline, in fiecare weekend, potrivit guardian.co.uk.

Decizia de a inchide News of the World a fost una socanta, chiar si venita din partea imprevizibilului Murdoch. Insa comentatorii din presa britanica sustin ca a fost varianta cea mai buna, in aceasta situatie.

The Guardian argumenteaza ca Murdoch si-a dorit sa puna capat scandalului, care altfel ar fi continuat saptamani si luni de-a randul, afectandu-i intreaga companie.

“Eradicand News of the World din compania News Corp, Murdoch preia controlul povestii, dictand punctul culminant cu saptamani sau chiar luni inainte ca verdictele oficiale sa apara. In tot acest timp, ar fi trebuit sa se uite cum toate organizatiile de media din lume, inclusiv o parte din ale sale, sterg pe jos cu News of the World”.

“Inchiderea News of the World iti taie rasuflarea, insa este un raspuns proportional la criza care a inghitit ziarul si compania News Corporation a lui Rupert Murdoch”.

Citeste si:

Acelasi ziar sustine ca Murdoch ar fi facut orice pentru a-si proteja “visul american”, acolo unde magnatului nu ii mai este asociata imaginea de tabloid, ci segmentul opus al pietei de media, unde detine Wall Street Journal, studiouri de film si posturi de televiziune.

“News of the World este una din pietrele de la temelia operatiunilor sale media globale. Banii produsi de-a lungul anilor de acest ziar si de The Sun i-au dat lui Murdoch puterea financiara pentru a-si incepe marsul in America. Dar tot sentimentalismul se sfarseste atunci cand vine vorba de starea de bine a News Corporation, iar inchiderea News of the World a fost clar gandita prin prisma ambitiilor sale globale”.

The Telegraph considera ca Murdoch a ales sa inchida News of the World pentru a incheia scandalul si a duce mai departe procesul de achizitie al BSkyB.

“Mai mult decat orice, aceasta miscare a fost facuta pentru a asigura continuitatea procesului de preluare a BSkyB de catre News Corporation. Acesta este motivul principal pe care se bazeaza strategia lui, si nu soarta celui mai vandut tabloid britanic”.

The Times considera ca inchiderea News of the World ar fi fost o decizie pe care ar fi luat-o publicul insusi.

“Prima regula in etica ziarelor, la fel ca si in etica politicii, este sa nu pierzi contactul cu codurile morale ale audientei tale: bunul simt, bunele intentii, ajutorul acordat vecinilor, comportament decent, in general”.

Ce consecinte va avea inchiderea News of the World

Daca unii comentatori vad in inchiderea batranului tabloid un declansator al cutremurului ce va zgudui intreaga presa britanica, altii intrevad deja o viitoare lansare a editiei de duminica a tabloidului The Sun, care este detinut tot de catre Murdoch si care ar urma sa inlocuiasca News of the World.

Cotidianul The Telegraph vorbeste despre o posibila amenintare a libertatii presei, declansata de inchiderea News of the World. “Moartea ziarului marcheaza cu siguranta sfarsitul unei ere in cultura tabloida. Dar ar fi putut declansa un cutremur care acum ameninta intreaga presa britanica”, scrie Andrew Gilligan de la The Telegraph. “Sa nu aveti nici o indoiala: pe cat de plin de ura a fost comportamentul unora dintre jurnalisti, am putea sa avem parte de ceva chiar mai rau. Pentru multi dintre cei care sunt acum la putere sau au fost inainte la putere, marsaviile News of the World sunt o fereastra de la Dumnezeu pentru a diminua una dintre cele mai mari piedici ale respectivei puteri: media”.

Insa inainte de a plange soarta presei britanice, multe speculatii vorbesc despre posibila lansare a editiei de duminica a tabloidului The Sun, care ar urma sa-l inlocuiasca pe decedatul News of the World si sa angajeze o parte din echipa News of the World. Speculatii care ar putea fi fondate, in contextul in care in urma cu cateva zile au fost cumparate domeniile de Internet TheSunOnSunday.co.uk, TheSunOnSunday.com si SunOnSunday.co.uk.