Anul acesta a fost unul dificil, cu o atmosfera “grea” in care companiile au continuat sa puna presiune pe agentii “pentru a tine bugetele la niveluri reduse, dar cu mai multa munca”, explica Radu Florescu (50 de ani), cel care in in 1990 punea bazele agentiei de publicitate Centrade. In 1993 a afiliat aceasta agentie la reteaua globala Saatchi&Saatchi, iar de-a lungul anilor a lansat noi companii de comunicare, in prezent conducand Centrade Saatchi&Saatchi, un grup format din sapte agentii.

Acesta va inregistra in acest an o crestere a afacerilor de aproximativ 5% fata de cele aproximativ 50 de milioane de euro obtinute anul trecut. Iar profitul net, care a fost de 1,5 milioane de euro anul trecut, va creste cu un procent similar.

Centrade Saatchi&Saatchi este format din Saatchi & Saatchi (agentie de creatie), Saatchi & Saatchi X (organizare de eveniment- BTL), Zenith Media (media), Saatchi & Saatchi PR (relatii publice), Pantone Studios (productie), Cable Direct (regie de vanzari) si Chainsaw Europe (servicii de post-productie audio si video)

“Cred ca Romania este in general stabila. Daca ne uitam, stam mai bine decat vecinii nostri, decat Ungaria, Cehia, Serbia, Bulgaria, datorita domnului Isarescu care a gestionat foarte bine aceasta criza. Insa exista o presiune mare asupra agentiilor pentru a tine bugetele reduse, dar cu mai multa munca. Aceasta a fost o tendinta in 2010 si in 2011 si cred ca va continua. Si noi trebuie sa ne schimbam”, explica CEO-ul Centrade Saatchi&Saatchi.

Practic, daca in perioada in care piata de publicitate crestea si cu 25-30% de la an la an, clientii ajungeau uneori in situatia de a se plia dupa felul in care lucra agentia, in prezent, companiile de comunicare trebuie sa conformeze cerintelor clientilor.

“In aceasta atmosfera foarte grea, clientii au o presiune destul de mare. Daca nu vor obtine o anumita cifra de afaceri, este foarte posibil sa isi piarda jobul. Acesta este businessul. Noi daca avem un obiectiv si cineva nu ajunge sa obtina o cifra de afaceri este o problema. Acelasi lucru este si pentru ei, probabil mai sever. La noi, este posibil sa pierdem intr-o parte, dar sa castigam in alta parte si la finalul anului sa iasa egal. Pentru ei este o singura sansa. Daca pierd, acel obiectiv este pierdut pana la anul urmator. Este o alta mentalitate. In general, noi, in agentii, nu ne gandim des la acest lucru. Este ceva la care ar trebui sa ne gandim mai mult. Este foarte usor sa mergi la un client si sa-i spui <<Hai, fii curajos! Fa asta!>>. Dar, daca nu reuseste, cheltuieste bani, timp, energie, resurse si nu merge asa. Si la finalul anului vine seful lui si ii zice: <<Ai cheltuit banii acestia, rezultatele sunt acestea. La revedere>>”, afirma Radu Florescu.

El adauga ca agentiile nu cunosc foarte bine problemele companiilor pentru care lucreaza si ca una dintre metodele prin care s-ar putea rezolva aceasta situatie este ca oamenii din agentii sa isi intrebe clientii “cum le pot face viata mai usoara”.

“Ei (n.red.) au presiune si foarte putin timp. Relatia cu o agentie nu este singurul job din viata lor. Se ocupa de distributie, vanzari. Un director de marketing are doar 5-10% din timp pentru problemele agentiei. O singura intrebare ar fi : Cum sa iti facem viata mai usoara? Si daca putem intelege acest lucru cred ca ar fi mult mai bine si pentru ei si pentru agentie”, afirma seful Centrade Saatchi&Saatchi.

In prezent, grupul de comunicare are aproximativ 300 de clienti, printre cei mai importanti numarandu-se Toyota Romania, P&G (Ariel, Head&Shoulders, Pampers), Raiffeisen Bank, Intersnack (ChioChips, Fiesta), PSI (Love Plus), United Way Romania, Special Olympics Romania.

De asemenea, anul acesta grupul a castigat clienti precum Tnuva, Peroni, GSK, Kraft – Milka, Axa Life Insurance, Petrom, BASF, Philipp Morris si Metro.

In prezent, intregul grup participa la doua licitatii, un client fiind din domeniul telecomunicatiilor si celalalt din industria berii.

“Daca in 2012 putem creste tot cu 5%, va fi bine. Nu mai sunt anii de boom dintre 2003 si 2006 in care erau cresteri de 20-25%. Acum ne dorim sa castigam clienti si sa mentinem ritmul. Anul acesta, am fost foarte multumit de echipa pentru ca a facut fata intr-o piata foarte dificila. Pentru 2012 eu sunt optimist pentru ca stiu ce avem in plan si, daca reusim sa obtinem ce am programat, este OK”, explica managerul.

Anul acesta a fost unul in care toate agentiile grupului au inregistrat cresteri importante pentru proiectele din zona web si in care a fost pus accentul pe lansarea si dezvoltarea departamentului de online din cadrul agentiei de creatie Saatchi&Saatchi.

In timp ce multe grupuri de comunicare au agentii de online propriu-zise, Radu Florescu afirma ca ar prefera ca acest departament sa ramana parte a agentiei de publicitate Saatchi&Saatchi. Deocamdata nu poate spune daca acest departament va continua astfel sau va deveni o agentie separata. Totul depinde de proiectele pe care le va realiza pentru clienti.

Citeste si:

De altfel, seful Centrade Saatchi&Saatchi, spune ca una dintre problemele cu care s-a confruntat de-a lungul anilor este integrarea agentiilor din grup.

“Suntem mai multe agentii cu un scop diferit si a fost greu sa unim toate serviciile de BTL, ATL, digital intr-o campanie integrata care este in beneficiul clientului. Mai sunt niste probleme, dar, in mare parte, sunt rezolvate”, spune Radu Florescu.

In afara de zona de online, un alt business care a inregistrat cresteri importante anul acesta este cel al Saatchi&Saatchi X, compania care se ocupa de organizare de evenimente (BTL).

De altfel, pentru digital si BTL se vor face si angajari in perioada urmatoare, in prezent grupul avand in jur de 200 de angajati. In 2010, pentru cele sapte agentii ale grupului au lucrat aproximativ 160 de persoane.

Desi internetul si BTL sunt doua domenii care cresc, seful Centrade Saatchi&Saatchi afirma ca televiziunea va ramane principalul mediu de promovare si in urmatorii 3-5 ani.

“Daca ne uitam la cifrele statistice din toata lumea, televiziune reprezinta 65-70% din venituri si este in crestere, mai ales in tarile in curs de dezvoltare. De ce? Este foarte simplu. Daca ne uitam la Romania, impactul televiziunii este mult mai mare decat cel al internetului. Internetul este in crestere, dar este inca mic. Si nu vad nicio schimbare in urmatorii doi ani. Asta spun acum, dar s-ar putea ca in 2012 sa spun altceva. Dar, din ce stiu acum, nu va fi nicio diferenta mare in aceasta tendinta”, spune Florescu.

Piata locala de publicitate este estimata anul acesta la circa 442 milioane de dolari (circa 315,7 mil. euro), din care bugetele de promovare pentru televiziune reprezinta in jur de 286,1 milioane de dolari (204,3 mil. euro), conform Zenith Media, agentia de media a grupului Centrade Saatchi&Saatchi.

Daca televiziunea va continua sa fie preferata de specialistii in comunicare, in schimb bugetele pentru presa scrisa au scazut de 3-4 ori de la inceputul crizei, foart mult comparativ cu alte tari. De exemplu, bugetele pentru ziare si reviste vor fi anul acesta in jur de 24,3 mil. euro (34,1 milioane de dolari) ), in timp ce in 2008 sumele ajungeau la 82,8 milioane de euro.

"In trecut presa scrisa din Romania a fost aglomerata, au fost prea multe ziare, prea multe reviste. Iar acum este o consolidare, ceea ce inseamna ca vor aparea mai putine publicatii si probabil va fi o tranzitie ori o combinatie intre presa si online. Aceasta tendinta se va dezvolta incet, incet. Daca vom avea o presa scrisa doar pe hartie, nu stiu sa spun. Tendinta de consolidare va continua pana la un punct, pana cand presa va fi o afacere viabila sau nu. Nu are niciun sens sa ai un ziar care pierde bani. Este un business. Pentru domnul Patriciu, nu stiu daca este un business sau nu. Probabil este o placere. Dar eventual trebuie sa faca bani", afirma Radu Florescu.

Nota:

Transformarile din dolari in euro au fost calculate la raportul mediu dintre euro/dolar in perioada ianuarie-septembrie 2011 de 1,40.

Sursa datelor din tabele:

1) Datele despre veniturile si profiturile inregistrate de agentiile din grupul Centrade Saatchi&Saatchi sunt cele publicate pe site-ul Ministerului de Finante.
2) Informatiile despre bugetele alocate diferitelor medii de promovare au fost oferite de Zenith Media.