Cand era copil, bistriteanul aspira sa devina “cosmonaut, asa cum isi doresc toti baietii”. Insa a absolvit Facultatea de Marketing si Comunicare din cadrul Universitatii „Babes-Bolyai” din Cluj-Napoca si are un masterat in publicitate la aceeasi universitate.

Iar, daca in ultimii patru ani a lucrat pentru conturi precum Vodafone, Rom, Coca-Cola, Fanta, Banca Transilvania sau Zapp, in schimb primul sau loc de munca nu a avut foarta multa legatura cu publicitatea.

Practic, in octombrie 2004, cand era in anul al doilea de facultate, Olar s-a angajat part- time controlor de bilete la Regia Autonoma de Transport Urban Calatori (R.A.T.U.C.) din Cluj-Napoca. Si a lucrat timp de trei ani in tramvaie si autobuze, pana cand a terminat facultatea.

“Un prieten pe care il apreciam foarte mult lucra acolo. Era o persoana pe care o admiram si imi doream sa ma scoleasca, sa ma invete scoala strazii pentru ca aveam un exces de bun simt de care trebuia sa scap si eram foarte timid. Mi-am zis ca daca ma angajez acolo nu o sa am incotro, va trebui sa ma adaptez. In prima zi m-am dus cu un coleg ca sa invat ce trebuie sa fac si cand a trebuit sa spun <<Buna ziua, scoateti abonamentul!>> imi tremurau mainile. Cand mi-au aratat biletele, puteau sa fie si bilete de avion sau de teatru ca nu imi dadeam seama”, explica publicitarul.

Nu a dat nicio amenda in prima zi de lucru, dar targetul era sa dea cel putin doua amenzi pe zi. Insa la fiecare final de luna reusea sa depaseasca tinta impusa.

“Am invatat sa am incredere in mine. Am invatat ca oamenii ar zice si ar face orice ca sa scape de amenda. Toata lumea te mintea…asta era regula. In primele zile eram tentat sa ii cred, veneau cu povesti de genul <<Uite sunt student, nu am bani, am o problema>>. Tindeam sa cred la inceput. Sau veneau fete care spuneau <<Hai sa mergem sa bem un suc, iti las numarul de telefon>> si apoi nu raspundeau, era numar nealocat. O data m-au pacalit, dar apoi m-am invatat minte”, mai spune tanarul despre cei trei ani in care a fost controlor, perioada in care a fost lovit cu pumnii si scuipat.

De alfel, despre acesti ani a scris pe contul sau de pe reteaua de socializare LinkedIn ca au fost cei in care si-a luat "masteratul in gestionarea conflictelor".

Insa dupa ce a terminat facultatea, si-a dat seama ca isi doreste sa lucreze in publicitate si a decis a urmeze cursuri de masterat in domeniu.

“Nu mai era amuzant (n.red. sa lucreze la R.A.T.U.C.), colegii incepusera sa isi ia joburi OK si devenise ridicol. Si atunci am inceput sa caut”, afirma Sebastian Olar.

Si-a trimis CV-urile catre mai multe agentii de publicitate din Cluj-Napoca, printre acestea numarandu-se Amprenta Advertising si Vitrina Advertising.

A fost recrutat dupa doar o zi de catre Mihaela Rus, directorul general al Vitrina Advertising, agentia despre care publicitarul afirma ca “este cea mai misto” din Cluj. Crede ca ceea ce a impresionat-o pe sefa Vitrina este faptul ca era masterand in publicitate.

“Nu aveam niciun credential (n.red. document care atesta calificarea intr-un domeniu), aveam CV de controlor de trafic. De fapt in CV scrisesem ca am fost agent de constatare la biroul de control si siguranta a circulatiei. Mi se parea amuzant sa scriu asa”, mai spune tanarul.

Si, asa, in ianuarie 2008 a trecut de la “the worst possible job to the best possible job”, dupa cum si-a descris mutarea pe CV-ul de la LinkedIn. Practic, cand s-a angajat a trecut rapid prin departamentele de productie, client service, media si creatie, insa a ales departementul de creatie, unde a devenit copywriter. Practic trebuia sa scrie texte care sa vanda produsele si serviciile care se aflau in portofoliul Vitrina Advertising, agentie care in 2008 avea in jur de 70 de angajati.

Citeste si:

Era momentul de varf al companiei clujene pentru ca “isi permitea sa angajeze oameni fresh”, dupa cum declara publicitarul.

La cateva luni dupa ce s-a angajat la agentia clujeana a fost trimis impruna cu art directorul companiei la filiala din Bucuresti a acesteia si a decis sa se inscrie la cursurile Scolii Art Director Club Romania (ADC *RO).

“Cei de la Vitrina se gandeau ca intrand in contact cu foarte multi directori de creatie, acestia vor dori sa ma recruteze. Insa a fost perfect, pentru ca Vitrina incepuse sa dea oameni afara, iar, pe de alta parte, erau oameni care ma voiau la ei in agentie”, spune Olar.

Astfel, in mai 2009, dupa aproape un an si jumatate petrecuti la Vitrina, perioada in care s-a ocupat de conturi precum Zapp, Banca Transilvania, Iulius Mall sau Billa, publicitarul a decis sa plece la McCann Erickson.

Primul cont pentru care a lucrat in cadrul agentiei conduse de Bogdan Enoiu a fost lansarea Windows 7 pentru Microsoft. Ulterior a intrat in echipa care lucreaza pentru contul Vodafone, unul dintre cei mari advertiseri de pe piata locala. In cei trei ani de cand este angajat la McCann Erickson a mai lucrat pentru branduri precum Rom, Coca Cola, Fanta sau Golden Brau.

De altfel, publicitarul in varsta de 27 de ani este cel care a venit cu ideea lansarii conceputului “Romanii sunt destepti” atunci cand agentia a primit din partea companiei Kandia Dulce solicitarea in care i se cerea "sa reactiveze mandria nationala a romanilor pentru data de 1 decembrie".

"Ne gandeam la mandria nationala si cum putem sa-l zgandarim iar pe romani si m-a frapat faptul ca nu suntem foarte patrioti in general, dar cand ne loveste cineva in patriotism, reactionam. Si cand am primit brieful discutam cu Catalin Dobre, directorul meu de creatie, si i-am spus ca o sa ma intorc la calculator sa caut lucruri care i-ar putea face pe romani sa reactioneze. Si am inceput sa dau de emisiunile din Franta, de cantecul din Italia care ii denigra pe romani si am vrut sa adun cat mai multe. In prima faza, am zis ca poate le raspundem cumva francezilor, italienilor. Dar, scriind pe Google “romanians are” am dat de predictiile Google. A fost WOW. Am facut print screen (n.red. captura a ecraunului), l-am pus in documentul cu propuneri creative, dar nu l-am dezvoltat ca idee. Era ideea a treia si era doar o captura de ecran cu semnul intrebarii daca facem ceva sau nu cu ea. Nu eram sigur. Propunerea mea era sa le dam un raspuns strainilor in prima faza. Eu si Catalin Dobre am fost uimiti de ce am gasit si am publicat pe Facebook si s-a viralizat foarte mult”, spune Olar.

Pentru ca ideea a devenit foarte populara pe Facebook a ajuns si la Adrian Botan, creative partner al McCann Erickson Romania, iar acesta a hotarat ca noua campanie pentru Rom se va axa pe ideea de a schimba predictiile Google despre romani.

Campania a fost lansata la jumatatea lui noiembrie anul trecut, iar dupa o luna obiectivbul era atins. Practic, daca in urma cu un an in momentul in care cautati pe Google sintagma "romanii sunt" va apareau informatii de genul "paduchiosi", "lenesi" sau "hoti", in prezent cinci cuvinte generate de motorul de cautare sunt: educati, frumosi, romaniisuntdestepti.ro, latini si idioti. De la jumatatea lui noiembrie pana la jumatatea lunii decembrie anul trecut, campania a schimbat sugestiile Google in cele sase limbi propuse initial (romana, engleza, franceza, spaniola, italiana si germana), dar si in alte limbi, un exemplu fiind olandeza. Pe de alta parte, campania a ajuns pana in tari ca Japonia sau Statele Unite. Sintagma „romanii sunt destepti” a fost cautata de circa 600.000 de ori in acea luna.

De curand, campania a castigat la Cannes Lions, cel mai mare festival de publicitate din lume, premiul Silver Lion la categoria Direct Lions - Best Low Budget Campaign, Silver Lion la categoria Media Lions - Best Use of Digital Media si Bronze Lion la categoria Media Lions - FMCG.

Intrebat de unde ii vin ideile, bistriteanul Sebastian Olar spune ca este foarte important sa fii conectat la ce se intampla si mai putin sa fii o persoana culta.

“Toti oamenii care lucreaza in domenii creative, muzicienii, actorii, arhitectii, trebuie sa fie foarte empatici si conectati. Nu trebuie sa fie culti. Cunosc multi oameni culti care nu au performante in creatie pentru ca nu sunt flexibili. La un moment dat, eram frustrat pentru ca nu am citit mai mult, pentru ca nu am o cultura cinematografica precum au altii. Dar incepe sa nu imi mai para rau. Publicitarul trebuie sa stie cate putin din foarte multe lucruri. Nu trebuie neaparat sa aprofundeze un domeniu. Acesta este publicitarul de nivel mediu”, afirma creativul.