“Cand am in minte brandul Romaniei, ma gandesc la mai multe lucruri. In primul rand, la oameni. Am o parere foarte buna despre romani: le pasa, sunt persoane bogate spiritual, creative, antreprenoriale. Oamenii sunt una dintre cele mai puternice caracteristici ale acestei tari. In al doilea rand, Romania este una dintre cele mai frumoase tari din lume. Este uimitoare. Aici gasesti pintre cele mai frumoase lucruri date de Dumnezeu”, afirma Peter Georgescu, aflat in Romania la invitatia Institutului Aspen pentru o discutie despre brandul de tara.

Insa unul dintre aspectele care afecteaza imaginea tarii noastre este coruptia foarte mare.

“Romania este o tara cu structuri guvernamentale teribil de corupte, care au fost corupte de la Revolutie incoace. Este o tara care nu are legi clare si judecatorii pot fi manipulati. Deci nu exista o justitie solida. Coruptia este unul dintre lucrurile triste care afecteaza aceasta tara pentru ca oamenilor le este frica sa vina sa investeasca in Romania pentru ca nu sunt siguri de stabilitatea tarii, de soliditatea legilor. Este teribil de trist asta” mai spune Georgescu.

Peter Georgescu are o experienta de peste 37 de ani in pozitii de management, atat in Statele Unite, cat si in Europa. Intre anii 1994 si 2000, perioada in care a fost presedinte al Young & Rubicam, veniturile companiei au crescut cu 300%, iar profitul cu 900%. In timpul mandatului sau, Young & Rubicam a construit cea mai extinsa baza de date de branding la nivel mondial, si a dezvoltat pe baza acesteia un model propriu pentru evaluarea si gestionarea brandurilor. Young&Roubicam a fost cumparata in octombrie 2000 de catre WPP, unul dintre cele mai mari grupuri de comunicare la nivel mondial. In prezent, Georgescu este membru al consiliului de administratie al noua companii printre care Levi, International Flavors & Fragrances, EMI si Toys 'R' Us. De asemenea, detine functia de vicepresedinte al New York-Presbyterian Hospital si este membru al Council of Foreign Relations.

Publicitarul spune ca pentru a isi construi un brand de tara, Romania are nevoie intai de branduri individuale.

“Intai trebuie sa ai branduri locale puternice si de succes. De aici se incepe. Daca ai companii care sunt de succes este minunat, dar in final, brandul Romania trebuie sa adauge valoare fiecarui brand individual. Brandul <<Made in Romania>> trebuie sa devina un lucru pozitiv. Nu cred ca acum este negativ, este mai degraba neutru si se va transforma intr-un lucru pozitiv”, afirma Geogescu.

Citeste si:

Fostul presedinte al Young&Roubicam a venit pentru prima data in Romania dupa Revolutie in anul 1997, iar, ulterior, a revenit in 2002. De altfel, in urma cu zece ani a fost cea mai recenta vizita a sa in tara.

“Am vazut multe progrese de atunci. Este o noua generatie de oameni care sunt frustrati de probleme, care isi iau viitorul in propriile maini si care au succes. Incearca sa se implice, sa faca o diferenta. Nu am mai vazut asta inainte. Este un sentiment pozitiv de <<Acum este randul nostru ca lucrurile sa mearga>> si se uita inspre guvern cu o gandire sanatoasa, constructiva, cinica de tipul <<Da-te din calea mea >>. Si imi placea asta. Este incurajator, pentru ca mai devreme sau mai tarziu romanii vor alege leadershipul pe care tara il merita”, spune Peter Georgescu.

El adaua ca Romania are un brand mai degraba neutru, decat negativ, si ca este important ca pe viitor sa se defineasca foarte bine.

“Oricine are un brand. Poti sa ai un brand neutru cum are Romania acum. Esti ceea ce esti, nu poti sa spui ca nu existi. Existi. Cel mai important lucru in leadership si politca este ca ai doua alegeri: ori te definesti ori te definesc ceilalti cum ar vrea ei sa fii, nu cum vrei tu. Slujba unei tari, a unui politician este sa defineasca clar cine este“, afirma fostul sef al Young&Roubicam.