Pe de alta parte, fee-urile de consultanta au reprezentat in jur de 1,3 milioane de euro din cifra de afaceri a companiei de aproximativ 1,6 miilioane de euro pe anul trecut, restul fiind sume realizate din evenimente ori diverse activitati de PR.

Veniturile Grayling din servicii de consultanta au fost constante in ultimii ani si vor fi similare si in 2013.

In timp ce businessul agentiei generat de fee-uri a ramas constant, marja de profit a variat, pentru ca, daca inainte de criza, profitabilitatea putea ajunge si la 40% din cifra de afaceri, acum este intre 20-30%. De altfel, aceste procente de profitabilitate sunt valabile pentru Europa de Est, in restul lumii marjele fiind in jurul a 18-20%.

"In aceasta parte a lumii nu poti sa mergi pe marjele de profit din tarile mult mai dezvoltate, pentru ca businessul nu este la fel de predictibil, contractele sunt pe perioade mai mici si sunt mai putine pitch-uri. Criza a diminuat marjele deoarece clientii au avut mai putini bani dar au existat si exista si companii care au renuntat aproape complet la profitabilitate pentru a castiga cota de piata si clienti. Exista competitori care merg pe preturi de dumping si cred ca pe termen scurt, mediu si lung vor da chix. Pentru ca daca vei calcula costurile cu salariile consultantilor, costurile de operare poti sa observi ca nivelul de activitati propus de o agentie unui client este imposibil de sustinut la fee-ul cerut. Criza a impins foarte mult preturile in jos si cred ca firmele care au ales strategia unor preturi de dumping vor fi pierzatoare”, explica Cretan.

Companiile cu preturi mici renunta la profit sau au costuri nefiscalizate

El a adaugat ca agentiile care practica preturi foarte mici pentru serviciile oferite fie renunta la profit fie au costuri care nu sunt fiscalizate, prin angajarea de consultanti part-time, "la negru" ori pe drepturi de autor.

Managerul mai spune ca agentiile care propun tarife sub nivelul pietei sunt acelea care au cifre de afaceri de sute de mii de euro sau chiar milioane de euro, iar profitul este de cateva zeci de mii de euro.

“O astfel de companie trebuie ori sa isi creasca costurile si sa ceara mai multi bani clientului ori isi reduce din activitate…practic, consultantii ii vor raspunde clientului mai putin la telefon. Am avut la un moment dat un client care a venit la noi, i-am cerut un fee care era destul de mic, dar care ne-a zis ca trebuie sa renunte la noi pentru a merge la o companie care ii oferea preturi sub de doua ori mai mici. Dupa care anul urmator ne-a sunat, iar la discutii a fost un moment in care ne-a intrebat << Dar voi ne oferiti un om dedicat, da? Si ne va raspunde la telefon?>>. Nu poti sa platesti putin si sa obtii eficienta extraordinara. Cat platesti, atat primesti”, afirma seful Grayling Romania.

Compania de comunicare este prezenta pe piata locala din 1998, fiind printre primele agentii internationale care au intrat in Romania. Initial, numele agentiei a fost MMD, iar din 2010 s-a schimbat in Grayling.

In prezent compania are 21 de angajati cu experienta in domenii precum comunicare, jurnalism, comunicare politica, consultanta si marketing.

De asemenea, agentia vrea sa recruteze un account manager pe segmentul de servicii financiare.

Printre clientii Grayling Romania se numara British Airways, Cisco, Discovery, Erste Bank, GE Corporate, Google, Herbalife, HP, IFTF, Mars, MOL, Nabucco, Pokerstars, Research International, Sanofi Pasteur, UPS, SES Astra / Sirius, Visa, Wiener Boerse, APMGR, Diageo, DG Welcome Croatia, Panfora, Strabag, ABSL Romania.

Exista o cerere foarte mare pentru proiecte de public affairs

“Foarte multi clienti vin prin recomandari, dar am participat si la trei pitch-uri anul acesta. De la inceputul lui 2013 am castigat clienti din zona de oil&gas, industrie si public affairs si am extins foarte multe proiecte pentru clientii pe care ii aveam deja. De asemenea, serviciile de relatii publice sunt aproape egale ca venituri cu cele de public affairs, mai ales ca avem foarte multe proiecte in care este integrata partea de relatii publice cu cea de public affairs. Anul acesta am avut clienti care si-au pastrat bugetele constante, dar si clienti care le-au majorat pentru ca exista o cerere foarte mare de proiecte de public affairs, in special ca urmare a schimbarilor politice si de reglementare. Pe de alta parte, au fost si clienti care au decis la nivel international ca Romania nu mai este prioritate si si-au redus foarte mult bugetele sau chiar au renuntat la tara noastra si am trecut pe proiecte punctuale”.

Citeste si:

Cel mai vechi client al Grayling Romania este compania de plati electronice Visa.

Piata locala de relatii publice este estimata la circa 25-30 de milioane de euro, iar majoritatea managerilor de agentii de relatii publice din Romania afirmau la inceputul acestui an ca se asteapta la o crestere de 5-10% anul acesta.

“Nu sunt de acord cu oamenii care spun ca piata de PR, public affairs va creste cu 5-10%. Pe ce se bazeaza? Ca sa creasca piata trebuie sa creasca si economia. Dar estimarile arata ca economia va creste anul acesta doar cu 2%”, afirma seful Grayling Romania.

Cristi Cretan (43 de ani) are o experienta de 20 ani in jurnalism financiar si comunicare. Managerul a absolvit Facultatea de Jurnalism din cadrul Universitatii din Bucuresti si detine un MBA de la Warwick Business School, Marea Britanie.

Inainte de a se alatura Grayling, in 2008, Cretan a lucrat opt ani cu Dow Jones Newswires, in calitate de director al biroului din Romania, in aceasta perioada coordonand activitatea editoriala pe plan local si regional, cu accent pe sectoarele financiar si de business si colaborand constant cu cotidianul de business The Wall Street Journal. De asemenea a fost corespondent al agentiei americane de presa The Associated Press si director operational al Mediafax, cea mai mare agentie de presa din Romania.

Din pozitia de consultant in comunicare, Cristi Cretan a lucrat pentru clienti precum APMGR, Alenia Aeronautica, Erste Bank, Google, GE, Groupama, GED Private Equity, Gripen/Saab, ING Asigurari, MOL, SCA, SES Astra, Sanofi Pasteur, Selex, UPS, Visa Europe, Wiener Boerse.

Faptul ca scrii pe un blog nu inseamna ca esti jurnalist

“Cel mai mult mi-ar placea sa fiu manager la un trust de presa adevarat, care face business asa cum trebuia sa faca. Companiile mari de presa din Romania au un brand complet nefolosit, iar brandul de presa se creeaza in timp pentru ca trebuie sa castigi credibilitate. Lumea crede ca daca acum avem retele de socializare, oricine poate sa fie jurnalist sau formator de opinie. Brandurile vechi de presa erau branduri serioase in care aveai incredere, in unele dintre ele ai si acum incredere, spre deosebire de jurnalismul de pe retele de socializare. Acolo nu e jurnalism, faptul ca scrii pe un blog nu este suficient, trebuie sa ai o carte de vizita…adica eu, bloggerul X am facut aceste lucruri”, a mai spus managerul care admira branduri precum Financial Times, The Wall Street Journal si The Economist.

Grayling este una dintre cele mai mari agentii de consultanta la nivel global, compania furnizand servicii de strategie in comunicare in relatii publice, relatii guvernamentale, relatiile cu Investitorii si Organizare de Evenimente. Fondata in 1981, Grayling are birouri in 53 de locatii din 26 de tari din Europa, America de Nord, Orientul Mijlociu si Asia.

Compania face parte din grupul Huntsworth si a avut anul trecut venituri de 83,4 milioane de lire sterline (102,8 milioane de euro), inseamnand 48% din cifra de afaceri a grupului.

Huntsworth este un grup de comunicare ce isi desfasoara activitatea la nivel global in domeniul relatiilor publice si al comunicarii medicale. Acesta include patru marci de consultanta: Citigate (comunicare pentru domeniul financiar) Grayling - a doua mare companie independenta de consultanta din lume, Huntsworth Health- specializata in comunicare medicala integrata si Red, una dintre principalele companii de consultanta in relatii publice.