Imperiul Murdoch, concretizat in corporatia News Corp, include, pe langa celebrele publicatii The Sun, Times, New York Post, News of the World si acum Wall Street Journal, casa de editura HarperCollins, studioul de productie cinematografica 20th Century Fox, posturile de televiziune Fox, BSkyB, Star TV si site-ul interactiv MySpace.

Murdoch a revenit, inca o data, in atentia publica, datorita preluarii cotidianului Wall Street Journal din bratele familiei Bancroft, actionari majoritari ai truistului Dow Jones. Discutiile privind tranzactia si confirmarea noului proprietar al cotidianului au starnit si mai multa valva, dar si ingrijorari in privinta viitorului publicatiei: va reusi Rupert Murdoch, cu stilul sau agresiv, sa asigure in continuare independenta cotidianului?

Desi Murdoch a promis ca va constitui un comitet independent de redactori pentru Wall Street Journal, gurile rele spun ca Murdoch va actiona, in felul sau caracteristic, la fel cum a facut-o si pana acum. “Incerc sa pastrez legatura cu detaliile…de asemenea ma uit zilnic pe produs. Aceasta nu inseamna ca intervii, dar e important, ocazional, sa arati ca te implici. Acest lucru arata ca intelegi ceea ce se intampla”, sustine insa Murdoch.

Ce se afla insa in spatele puternicului miliardar? De unde aceasta agresivitate proverbiala, se intreaba BBCNews?

Rupert Murdoch a fost dintotdeauna atras de lumea publicatiilor. Nascut in 1931 in Australia, tatal sau a fost un magnat media regional care i-a ghidat primii pasi in cariera. Dupa anii studentiei petrecuti la prestigioasa Oxford University din Marea Britanie, Murdoch a obtinut un job de redactor la cotidianul britanic Daily Express.

La 22 de ani, Murdoch s-a intors in tara natala, pentru a prelua conducerea publicatiei tatalui sau, Adelaide News, care era in pierdere la acea vreme. Aducerea ziarului pe profit a fost punctul de plecare in succesele lui Murdoch si in lansarea de mai tarziu a imperiului sau media. Dupa episodul Adelaide News, s-a lansat puternic intr-o campanie laborioasa de achizitii, punand bazele primului sau ziar national, The Australian.

Murdoch insa avea planuri si mai ambitioase. Din Australia, el s-a indreptat spre Marea Britanie, America si Europa.

Drumul lui Murdoch nu a fost deloc usor, acesta infruntand adesea critici referitoare la calitatea jurnalismului si standardele editoriale, inlocuite de vulgaritate.

The Sun, preluat in 1969 intr-o etapa nefavorabila a cotidianului, la numai un an dupa ce Murdoch castigase batalia pentru News of The World in fata lui Robert Maxell, este exemplul cel mai elocvent. Introducerea rubricii “stunnas” in pagina a treia a ziarului, prezentand barfe si povesti de senzatie, a facut din The Sun cel mai citit cotidian al Marii Britanii, aducandu-i lui Murdoch porecla de “Dirty Digger”.

Inca de la inceput, Murdoch a negat promovarea vulgaritatilor in ziarele sale, adresandu-i-se odata unui intervievator: “M-am saturat de snobi care ne spun ca scriem doar ziare proaste, snobi care citesc publicatii pe care nimeni altcineva nu le vrea”.

The Times si Sunday Times s-au alaturat curand imperiului in crestere denumit News International. In anii ’70, Murdoch si-a exercitat influenta si peste Atlantic, cumparand publicatiile americane The New York Post si New York Magazine.

Adept al schimbarilor, Murdoch a a parasit Fleet Street pentru cartierul londonez East End, intr-un efort de a reduce costurile operationale. Mutarea i-a adus o continua disputa cu angajatii, care a culminat cu demiterea a 5.000 de persoane.

“Sunt un adept al schimbarii, nu pot sa stau deoparte si sa privesc succesul fara sa las macar o cicatrice in acel loc”, a declarat Murdoch, devenind celebru pentru replica sa.

Citeste si:

Intr-adevar, Murdoch evolueaza continuu, indreptandu-si atentia si spre industria de entertainment, in special in televiziune. In 1985, pentru a se conforma cu regulile guvernului american referitor la detinerea licentelor pentru trei posturi de televiziune, Murdoch si-a mutat resedinta in New York, devenind cetatean american.

Insa Murdoch nu a uitat imperiul sau britanic, completandu-si portofoliul cu lansarea televiziunii britanice Sky. Succesul publicatiilor i-a permis sa finanteze postul de televiziune, Sky devenind principalul rival al arhicunoscutului BBC.

In scurt timp, Sky difuza, in urma castigarii unuei licitatii de sute de milioane de lire sterline, drepturile difuzarii Premier League. Ca si cum nu era de ajuns, Murdoch a preluat televiziunea Star TV, cu sediul in Hong Kong, transformand-o in una din primele televiziuni asiatice cu aport capital strain.

Chiar si in televiziune, Murdoch nu a scapat criticilor, fiind acuzat de importarea programelor americane, ca Jerry Springer Show si reality-show-ul Police Stop, in grila de emisiuni a postului britanic Sky. Murdoch a negat orice acuzatie, spunand ca “Majoritatea lucrurilor care se intampla in televiziunea britanica sunt o reflectie a micii elite care o controleaza, dar eu am crezut intotdeauna ca gusturile britanice sunt sinonime cu calitatea”.

Multe emisiuni de pe Sky erau produse in reteaua americana Fox, detinuta tot de miliardarul Murdoch, incluzand unul din cele mai de success seriale din ultimii 20 de ani, The Simpsons.

Ascensiunea exploziva a postului Sky a ingrijorat sectorul entertainment-ului, Murdoch fiind acuzat ca detine prea mult control in media. Momentan, compania se afla intr-un conflict legal cu furnizorul de televiziune prin cablu Virgin Media, care pretinde ca Sky incearca sa deturneze clientii Virgin, refuzandu-le accesul la cateva canale de baza. Sky neaga monopolizarea pozitiei sale pe piata, precizand ca toate reclamatiile aduse “nu sunt fondate”.

Scandalurile in instanta nu sunt singurele probleme pe care Murdoch a trebuit sa le infrunte.
La inceputul lui 1990, Murdoch se afla intr-o situatie financiara critica, imperiul sau cumuland datorii de 8 miliarde de dolari. Ca rezultat, acesta a fost nevoit sa isi vanda majoritatea publicatiilor americane, pentru a-si putea plati datoria. In mai putin de un an Murdoch a revenit pe profit.

In 2003, magnatul a preluat controlul DirecTV, cel mai mare sistem american de televiziune prin satelit, oferind 6 miliarde de dolari. Astfel, Murdoch si-a permis sa isi ruleze propriile posturi TV fara sa mai apeleze la distribuitori. Avea, de acum, propriul canal de distributie.

Alte schimbari majore nu au intarziat sa apara, imperiul media fiind completat de revolutia internetului. Murdoch a lansat versiuni online ale celebrelor sale publicatii si a castigat segmentul tinerilor de pretutindeni, achizitionand in 2006 site-ul de networking MySpace.

Iar acum, cele 5 miliarde de dolari oferite grupului Dow Jones pentru Wall Street Journal au inchis, deocamdata, cercul imperiului sau media. News Corp detine, in sfarsit, controlul asupra “bibliei de business” Wall Street Journal, intr-un moment in care jurnalismul de business este la mare cautare.
Wall Street Journal este piesa de rezistenta a trofeelor lui Murdoch, aducand venituri substantiale si majorand incasarile publicitare ale grupului, conferind mai ales ceea ce isi doreste Murdoch cel mai mult: prestigiul absolut.

In timp ce Murdoch a pus mai intai interesul afacerilor in fata familiei, viata sa privata a devenit chiar mai complicata decat a imperiului sau media. Casatorit de trei ori, Murdoch a devenit, din nou, subiect de scandal, atunci cand a decis sa divorteze de a doua sa sotie, Anna, dupa 31 de ani de mariaj, pentru ca apoi sa isi uneasca destinul cu Wendi Deng, timp de 36 de ani producator executiv de televiziune si subalterna a sa, in numai trei saptamani de la divort. Cuplul are acum doi copii.

In anii ce au urmat mariajului din 1999, primii patru copii ai sai au parasit, rand pe rand, News Corp. Doar James, in varsta de 34 de ani, a ramas presedinte al grupului britanic BSkyB.

Murdoch continua si azi, la cei 66 de ani ai sai, sa influenteze industria media. El va lansa, pe 15 octombrie, noua televiziune Fox Business Network, concurand cu CNBC pe partea de business.