Wall-Street: Ati lansat, zilele acestea, un nou canal de animatie pentru copii. Ce aduce nou Jetix Play pe piata din Romania?

Maciej Bral: Noi avem, in Europa, trei canale: Jetix, Jetix Play si JXT. Jetix e cunoscut de toate lumea, Jetix Play a fost lansat in 2003, iar JXT a fost lansat in urma cu doi ani. Prin Jetix Play, incercam sa inaintam pe piata romaneasca propunerea unui pachet bazat pe animatie clasica, cum ar fi “Mica Sirena”, “Peter Pan”, “Pinocchio”, “Oliver Twist” si altii ca ei, si targetam copii de pana la sapte ani, dar si pe mamele lor. JXT functioneaza in prezent doar in Italia si se adreseaza adolescentilor.

Wall-Street: In ce tari mai functioneaza Jetix Play in prezent?

Maciej Bral: Pana acum, am lansat Jetix Play in Olanda, Turcia, Croatia, Rusia, Polonia. De asemenea, avem si varianta engleza a acestui canal, care este distribuita in tarile baltice si in Balcani. Cele mai importante piete sunt insa Rusia, Turcia si Polonia, unde Jetix Play se dezvolta puternic si numara mai multe milioane de abonati.

Wall-Street: S-a simtit nevoia unui nou canal de desene animate pe piata romaneasca?

Maciej Bral: A existat, cu siguranta, o cerere din partea operatorilor de cablu, dar si din partea parintilor, care isi doreau programe diversificate pentru copiii lor. Jetix Play este, in esenta un canal complementar lui Jetix. Daca Jetix inseamna actiune, aventura si comedie si se adreseaza copiilor mai mari, oferindu-le exact ceea ce vor, Jetix Play, prin animatia sa clasica, este canalul pe care parintii si-l doresc pentru copiii lor. Ofera povesti la care parintii se pot raporta. Daca spun “Pinocchio”, stii despre ce vorbesc, daca spun “Naruto”, nu stii. Asta ar fi, in esenta, ideea Jetix Play.

Wall-Street: Care a fost investitia pentru lansarea Jetix Play?

Maciej Bral: In Romania, investitia pentru lansarea Jetix Play a fost una tipica, raportata la celelalte piete si tradusa in bani romanesti. Desigur, operatorii de cablu sunt liberi sa aleaga intre versiunea in engleza si cea in romana. Pana in prezent, am introdus destul de multe episoade in oferta romaneasca, aproximativ 60% din pachetul complet. Acum asteptam sa vedem cum reactioneaza piata.

Daca vorbim de Jetix si investitii, pot sa spun ca ne aflam mereu cu un pas in fata competitiei. Investim nu numai in programare, ci si in localizare. Avem cele mai multe canale localizate din intreaga Europa. Mai exact, avem 19 canale diferite in intreaga Europa, cel mai recent fiind Jetix Bulgaria. Si nu difera doar limba in care sunt traduse desenele animate, e vorba de canale complet diferite, cu orare diferite si localizate, ceea ce presupune cheltuieli suplimentare. Oferim la fel de multa atentie fiecarui canal. Nu se mai intampla ca in urma cu cativa ani cand, daca un serial de desene animate era lansat intr-o tara occidentala, ajungea in Estul Europei dupa cateva luni. Acum le distribuim in acelasi timp, investim in mod egal in toate tarile in care suntem prezenti.

Lucram cu producatori romani, cu echipe autohtone care muncesc pentru ca acest canal sa arate si sa fie receptat ca unul romanesc. Pana la urma, noi nu putem spune ca Jetix e un canal romanesc. Asta decideti voi. Dar noi incercam sa producem un canal pentru piata de televiziune din Romania.

Wall-Street: Cum arata piata romaneasca de televizune?

Maciej Bral: In prezent, Romania are cea mai dinamica piata de televiziune din intreaga Europa. Este, de asemenea, o piata frumoasa pentru ca este foarte deschisa. Poate ca romanii nu realizeaza inca asta, dar piata de televiziune de aici este cu adevarat deschisa. Foarte competitiva, dar bine autoreglementata, din punctul de vedere al celor care rezista sau al celor care sunt nevoiti sa iasa de pe piata. Nu este o piata ca cea din tarile occidentale, cun ar fi Germania, Franta sau chiar si Ungaria, unde lucrurile sunt, in mare, gata fixate. Aici se intampla mereu ceva nou si, intr-un final, asta avantajeaza telespectatorul.

Piata romaneasca este, de asemenea, una dintre cele mai bune din punctul de vedere al cablului si transmisiei prin satelit, are mult potential si o oferta bogata. Iar segmentul pentru copii se dezvolta rapid: aveti acum Jetix, Cartoon Network, Minimax. Am auzit ca si BabyTV si Kidsco incearca sa intra pe piata. Ma aflu aici cu doi reprezentati ai companiei Disney, veniti aici sa analizeze piata si sa discute cu operatorii de cablu. Poate aveti impresia ca Romania are deja destule canale pentru copii, dar nu este deloc asa. In Marea Britanie exista 24 de canale pentru copii, in Franta 21-22, Spania are si ea aproximativ 20, Polonia are 11 canale dedicate copiilor, Rusia 10.

Citeste si:

Toate acestea sunt efectele digitalizarii, iar cei care rezista si se dezvolta sunt cei care au cele mai bune produse. Iar noi le avem. Suntem foarte mari ca structura, suntem parte din cea mai mare companie media adresata copiilor si familiei – Disney – care este actionar majoritar Jetix.

Wall-Street: Care este cota de piata detinuta de Jetix in Romania?

Maciej Bral: Cota de piata a Jetix difera in functie de unghiul din care privesti. In orice caz, suntem unul dintre cele mai puternice canale cu transmisie prin cablu si satelit. Si aici nu ma refer doar la nisa copiilor.

Wall-Street: Va aflati peste Cartoon Network?

Maciej Bral: Suntem cam la acelasi nivel. Cartoon Network nu este, oricum, competitorul nostru. Ei au o pozitionare unicat, noi avem o pozitionare unicat. Ei se adreseaza iubitorilor de animatie, generatiilor mai in varsta. Noi ne adresam copiilor, pe segmentul de varsta 4-15 ani, si nu voi pretinde niciodata ca avem alt target.

Wall-Street: Cum arata Jetix Romania ca business, ce sume de bani ruleaza?

Maciej Bral: Pot sa-ti spun doar ca piata din Romania creste dramatic, insa nu este o piata care sa genereze venituri atat de mari ca alte piete. Si aici nu vreau sa fac comparatii cu piete ca Franta sau Italia, dar chiar si in comparatie cu Cehia sau Ungaria... Romania este inca o piata in care procentul persoanelor cu abonamente la cablu este inca scazut, iar jucatorii din acest domeniu mai au inca de asteptat daca vor profituri mari. Piata este in crestere, nu s-a maturizat inca complet.

Wall-Street: Va adresati unui segment special de public, care are propria sa piata de produse. La ce nivel se afla publicitatea care tinteste copiii romani?

Maciej Bral: Ultimii doi ani au adus o crestere fantastica a advertising-ului in acest sector, insa cresterea este mai degraba procentuala. In Romania, canalele pentru copii au luat-o usor in fata pietei de produse pentru copii. Tarile care se afla in stadii mai avansate de dezvoltare au deja intregi sectoare dedicate copiilor, iar publicitatea in aceasta directie ajunge pana la 5%. Practic, oamenii sunt dispusi sa cheltuiasca mai mult pentru copiii lor.

Wall-Street: De unde cumparati continut pentru Jetix?

Maciej Bral: Avem case de productie foarte bune dar, totodata, cumparam continut din intreaga lume. Din Tokyo pana in Toronto, din Paris, de peste tot. Productia noastra este foarte diversificata: avem dupa-amiaza un serial de animatie clasic, “H2O”, urmat de unul produs in Japonia, apoi “Galactic Football” si la sfarsit o comedia clasica – “Iggy Arbuckle”, productie a National Geographic, care promoveaza comportamente responsabile ecologic. Vom lansa in curand un serial realizat cu tehnologia folosita in “Lord of the Rings”.

Wall-Street: Romania ar putea produce continut pentru Jetix? Avem case de animatie indeajuns de bune?

Maciej Bral: Nu cred ca Romania are o traditie puternica in crearea de desene animate. Dar asta nu inseamna ca nu aveti oameni talentati. Noi suntem deschisi oricarei initiative, suntem dispusi sa investim in tineri talentati sau chiar sa colaboram cu alte companii. Nu am fost abordati pana acum, in Romania, pentru o coproductie, dar asteptam oferte, desigur.