Pentru ca artisti de talia Depeche Mode sau Rolling Stones sa interpreteze pentru publicul roman, se pune in miscare un sistem complex, format din agenti, sponsori, promoter-i si producatori. Ca in orice sistem, si in cel al showbiz-ului se mai blocheaza cate o rotita.

“S-au intamplat multe pe piata evenimentelor live in ultimul an: am avut Coke Live, Rolling Stones, Julio Iglesias, George Michael, B’Estival. Piata s-a dezvoltat, in sfarsit, insa nu a adus atatea succese precum ne-am fi asteptat. Uneori, s-a produs chiar inversul efectului dorit de sponsori si promoter-i”, a declarat, in cadrul unui interviu acordat Wall-Street, producatorul de origine olandeza Bert van Horck.

La 51 de ani, van Hock are o experienta de peste doua decenii in industria organizarii de evenimente, din care 16 ani in cea a evenimentelor muzicale. Din 1995 pana in 2005 a lucrat pentru Live Nation, cel mai mare organizator de evenimente live din lume. In Romania, Bert van Horck s-a ocupat de organizarea concertelor Depeche Mode, Shakira si B’Estival, din postura de colaborator al Emag!c Entertainment.

Despre piata romaneasca de live entertainment, producatorul crede ca difera de cele din vestul Europei prin doua aspecte importante. “Cea mai mare problema in Romania e ca oamenii nu isi permit sa cumpere bilete de concert la preturile pe care le platesc cei din Europa Occidentala, Statele Unite sau Japonia. Daca in aceste tari, intrarea la concert costa 120-200 de euro, aici aceleasi bilete sunt puse in vanzare pentru 25 de euro. Asta inseamna ca piata romaneasca e mult mai dependenta de sponsorizari. Este singura modalitate de a-i aduce aici pe artisti. Nici unul din artistii de talie internationala care au concertat in Romania in ultima vreme nu ar fi venit daca nu s-ar fi gasit sponsori”, a declarat van Horck.

O alta diferenta este faptul ca pietele mai dezvoltate se bucura de servicii specializate, pe care olandezul le numeste “event supply industry” – o serie de firme care asigura securitatea, catering-ul si toaletele ecologice, exclusiv pentru concertele live. In aceasta zona, producatorii romani improvizeaza, colaborand cu furnizori de toalete obisnuiti sa lucreze cu constructori imobiliari sau cu firme de paza “specializate” in fotbal.

“In vestul Europei, exista companii specializate in securitatea pentru evenimente, ceea ce e complet diferit fata de omul incruntat care sta la intrare cu bastonul agatat, cu catusele si cu tubul de gaz. Daca vin la un spectacol, sunt oaspetele promoter-ului si ma astept ca omul de la securitate sa ma trateze ca atare. In Romania, singura forma de paza specializata este cea de pe stadioanele de fotbal, mult mai opresiva, pe cand paza la concerte ar trebui sa fie realizata pe model preventiv”, sustine Bert van Horck.

Evenimentele live de anvergura sunt construite pe baza unui sistem format din mai multe categorii de profesionisti. Totul incepe in momentul in care artistul anunta organizarea unui turneu. Agentul artistului cauta promoter-i locali, interesati de organizarea unui concert al artistului. Promoter-ul este cel care face legatura intre agent si sponsor, se ocupa de incheierea contractelor si de toate organizarea evenimentului. Aici intervine rolul sponsorului – cel mai important, la nivel decizional. Fiind finantator al evenimentului, sponsorul este cel care alege promoter-ul care ii va administra banii. La final de lista se afla producatorii, care sunt desemnati de promoter-i pentru a se ocupa de organizarea practica a evenimentului: amplasarea scenei, sunet, lumini, catering-ul, paza, toaletele, transportul si confortul artistului si al staff-ului sau.

Marea majoritate a banilor rulati in organizarea unui eveniment live ajung in buzunarul artistului. Restul sunt costuri de productie locala (scena, lumini, catering, securitate, etc.) si sunt administrate de catre promoter-i. Marimea acestor costuri depinde de “pachetul” cu care se prezinta artistul, daca are sau nu scena si staff proprii, sonorizare si lumini. De exemplu, costurile de productie locala pentru concertul Shakirei au fost mult mai mari decat cele pentru concertul Depeche Mode, acestia din urma venind cu propria scena si cu staff-ul personal.

Citeste si:

In Romania exista doar patru promoter-i implicati frecvent in organizarea de concerte live de mare anvergura: Emag!c Entertainment (organizator al concertelor Depeche Mode, Shakira, B’Estival), Events (Coke Live, Rolling Stones), Music Management International (Julio Iglesias), Modus Production (George Michael). Un buget de productie pentru un concert live porneste de la minimum 100.000 de euro si poate ajunge pana la mai multe sute de mii de euro.

“Sa nu credeti ca promoter-ul este o pisica grasa care face mereu o gramada de bani. Nu e asa”, spune Bert van Horck. Dupa achitarea tuturor costurilor, ramane o marja de profit, care este incasata de promoter doar in cazul in care a reusit sa vanda toate biletele la concert. “Promoter-ul poate iesi in pierdere cu sute de mii de euro, si asta nu pentru ca nu si-a vandut biletele, ci pentru ca nu a reusit sa le vanda pe toate”, a adaugat producatorul.

In aceasta ecuatie, producatorul este cel care se asigura ca, in seara concertului, totul va merge ca pe roate: artistul va avea sonorizarea cu care este obisnuit, paznicii sunt destui si bine instruiti, bautura este rece si ajunge pentru toata lumea, toaletele sunt curate, intrarile nu se blocheaza. Dintre toate acestea, cea mai importanta responsabilitate este siguranta consumatorului, crede van Horck: “Daca 48.000 de oameni intra pe picioarele lor, eu trebuie sa ma asigur ca 48.000 de oameni vor iesi tot pe picioarele lor. Daca unul dintre ei iese la orizontala, am esuat”.

Fiecare concert trebuie planificat si supravegheat in cel mai mic detaliu, pentru un public din ce in ce mai pretentios. “Multi dintre organizatorii concertelor de anul acesta au subestimat nivelul serviciilor la care publicul se astepta. Unele scapari ar fi trecut neobservate in urma cu cinci ani, la fel cum tot ceea ce am facut anul acesta nu va mai fi destul de bun pentru anul viitor”, a spus Bert van Horck.

Daca oamenii s-au inghesuit prea mult la intrare, daca cozile la standurile de bauturi au fost prea lungi sau daca sonorizarea nu a fost perfecta, publicul a protestat zgomotos. Astfel, organizatorii concertului Rolling Stones, compania Events, au fost nevoiti sa-si ceara oficial scuze spectatorilor pentru distributia ineficienta a bauturilor alcoolice si racoritoare. Iar cei de la Music Management International, care au organizat concertele Julio Iglesias, au fost tinta a aproximativ 20 de plangeri depuse la Oficiul pentru Protectia Consumatorului (OPC), cauzate de calitatea slaba a sunetului si de organizarea defectuoasa.

Toate acestea se rasfrang asupra sponsorului, entitatea cu cea mai multa vizibilitate in cadrul unui concert… dupa artist, bineinteles. “Prea multe critici la adresa sponsorului il vor determina pe acesta sa renunte la astfel de proiecte si sa isi investeasca banii in publicitate clasica sau in alte proiecte, care nu implica muzica. Daca se intampla asta, cei care pierd sunt tocmai consumatorii. Nu ne permitem, in Romania, sa dam 100 de euro pe un bilet, asa ca trebuie sa fim mai atenti cu sponsorii. Sa nu ii invinuim pentru esec, dar sa ii determinam sa fie mai atenti atunci cand isi aleg promoter-ii”, declara Bert van Horck.

In cazul in care sponsorii nu se vor retrage din organizarea de concerte, piata romaneasca de live entertainment, evaluata in prezent la 12 milioane de euro, va creste cu 50-100% anual, in urmatorii doi-trei ani. Evenimentele de calibru se vor polariza in Bucuresti si pe litoral, celelalte orase ale tarii nefiind pregatite pentru evenimente live foarte mari. Din 2010, industria se va lovi de o alta problema: lipsa de locatii care sa gazduiasca de la 5.000-6.000 de oameni pana la 70.000. Pana atunci, 2008 ne va aduce patru-cinci nume grele din muzica internationala, ne asigura Bert van Horck.