In cadrul unui interviu acordat Wall-Street, Mark Earls, creator al conceptului de “marketing de turma”, spunea povestea unui prieten de-al sau care reusise sa transforme un vin african banal intr-un real succes pe piata britanica, prin daruirea de sticle de vin unor bloggeri. Initiatorul acestei miscari de marketing este nimeni altul decat americanul Hugh MacLeod, care ne-a declarat ca aplica instinctiv strategiile “marketing-ului de turma”.

Daca vrei sa fii ignorat, vorbeste despre tine. Daca vrei ca oamenii sa te asculte, vorbeste despre ceva mai maret decat tine. Despre ceva care sa ii faca pe ei sa vorbeasca”, spune MacLeod.

Hugh MacLeod este de profesie desenator de animatie. Desi desenele sale au fost publicate in ziare ca The Guardian, spune ca nu s-a gandit niciodata sa devina desenator full-time, deoarece asta nu i-ar fi adus destui bani. Si-a creat insa un blog (gapingvoid.com), pe care il intituleaza “Animatii desenate pe spatele unor carti de vizita”. Permite oricarui doritor, inclusiv companiilor, sa ii preia desenele si sa le foloseasca in diverse scopuri, fara sa ceara drepturi de autor. Unul dintre desenele sale, un monstrulet albastru, a fost preluat de gigantul Microsoft si transpus pe cartile de vizita ale angajatilor sai, alaturi de sintagma “Microsoft – schimba lumea sau pleaca acasa”. Compania lui Bill Gates l-a rasplatit, totusi, pe Hugh MacLeod, cu suma de 50.000 de dolari, dupa cum declara acesta.

“Vrei sa stii din ce imi fac banii? Detin procente din compania de vinuri, din firma de croitorie si din alte afaceri la care am contribuit. Oamenii aud de mine, aud de produsele mele, vanzarile cresc, la fel si profitul”, spune MacLeod. Compania de vinuri Stormhoek si firma croitorului Thomas Mahon sunt doua din afacerile pe care desenatorul le-a dezvoltat folosind strategia de marketing a “obiectelor sociale” si blogosfera.

Citeste si:

Pentru a promova afacerea croitorului, MacLeod a creat blogul EnglishCut.com, unde a pozitionat businessul ca fiind locul unde se fac costume englezesti cu traditie. Afacerile croitorului s-au triplat in mai putin de sase luni.

Campania de promovare a vinului african Stormhoek a fost nominalizata in “Marketing 50”, topul campaniilor de marketing realizat de revista Advertising Age. Vanzarile vinului s-au inmultit de sase ori pe parcursul a doi ani de zile. Totul a fost realizat prin includerea unei comunitati de bloggeri in promovarea vinului. “Nu m-am dus la bloggeri sa le explic cat de bun e vinul meu si sa le cer sa scrie despre el. Abordarea a fost urmatoarea: «Noi producem vin. Ne place cum scrii pe blog. Ia niste vin»”, isi aminteste MacLeod. Bloggerii au scris benevol, postarile s-au inmultit dupa principiul bulgarelui de zapada, iar vinul Stormhoeck a devenit bautura preferata de bloggerii englezi la intalnirile lor, pe care Hugh MacLeod le numeste “geek dinners” (cine pentru tocilari).

“Vinul nu e cu nimic deosebit fata de alte vinuri, dar ei au un obiect despre care sa vorbeasca, un obiect social. Daca produsul tau nu este un obiect social, atunci ai o problema de marketing”, spune MacLeod.

Istoria obiectelor sociale dateaza de pe vremea triburilor de salbatici, povesteste desenatorul, iar unul din cele mai vechi astfel de obiecte a fost “kula”. Toti membrii unui trib aflat pe o insula erau innebuniti dupa kula. Mamele, tatii si copii il cautau, toata lumea intreba de el, cu totii il voiau. Lipsa lui ii ducea la disperare. S-a dovedit ca respectivul obiect era un simplu sirag facut din scoici care se gaseau pe toate plajele. Era insa un “obiect social”.

Obiectele sociale creeaza retele sociale, iar marketingul va trebui sa se concentreze asupra acestora daca urmareste eficienta. In viitor, mesajele publicitare se vor transforma in gesturi sociale, crede Hugh MacLeod, iar produsele vor fi plasate in noduri ale retelei sociale. “Ceea ce conteaza sunt oamenii. Ceea ce conteaza este iubirea. Si noi folosim obiectele pentru a obtine iubire. Internetul iti permite sa creezi, mai usor si mai ieftin, dragoste”.