Bogdan Nitu, General Manager Webstyler, Dorin Boerescu, General Manager Hyperactive, Mihai Fanache, General Manager Ninespices, si Adrian Alexandrescu, One-to-One Communications Director la OgilvyOne, s-au numarat printre vorbitorii celei de a 31-a editii AdBreak.

In discutia moderata de antreprenorul Dragos Novac, cei patru manageri au vorbit despre cum poate fi folosita creativitatea pentru a interactiona mai usor cu utilizatorii de site-uri. “Jobul fiecarei agentii e sa gaseasca o idee mare”, crede Mihai Fanache de la Ninespices.

Ideile mari se traduc in mesaje publicitare cu lipici, impachetate inteligent. Indicat e sa nu te limitezi la bannere clasice. Multi dintre clientii celor patru agentii au inteles deja asta. Doar 15% din munca celor de la OgilvyOne se transforma in bannere, restul de 85% fiind proiecte alternative creative. Pentru Webstyler, bannerele reprezinta aproximativ 50% din totalul proiectelor, iar pentru Hyperactive intre 20-30%. Procentul coboara sub 20% pentru Ninespices.

Online-ul lasa mult loc pentru inovatie. Printre exemplele pozitive date de invitati s-au numarat site-ul cu activare vocala facut pentru Opel si jocul Prepelix, creat pentru promovarea Connex. Publicitatea prin jocuri online a devenit foarte populara in ultimii ani, in Romania. Insa nu este de ajuns sa copiezi un joc clasic si sa pui brandul pe fundal pentru ca jocul sa fie eficient, crede Dorin Boerescu de la Hyperactive.
Eficienta e esentiala in orice campanie, este de parere Adrian Alexandrescu de la OgilvyOne. Exista idei creative, dar ineficiente, la fel cum exista si loc de greseli in implementarea ideilor, mai ales in zona FMCG.

Multe dintre ideile bune sunt omorate din start chiar de catre clientii pentru care au fost create. Bogdan Nitu a facut, la sfarsitul lui 2007, o lista de 20 de idei pe care le credea grozave si care au fost refuzate de clienti. “M-am tot intrebat de ce. Unii ne-au spus ca ideile sunt prea curajoase, ca abordare”. Pentru altii, preturile erau prea piperate.

Regiile de publicitate online, vanzatori cu imaginatie

Despre cum se imparte piata romaneasca de publicitate online au vorbit Calin Rotarus, Online Sales Director ARBOmedia si Val Voicu, Director Executiv AdEvolution. ARBOinteractive, divizia online a ARBOmedia, se pozitioneaza ca o regie care reprezinta interesele proprietarilor de site-uri, in timp ce AdEvolution “incearca sa inteleaga ce isi doreste consumatorul si sa gaseasca solutii creative”.

Piata de publicitate online a fost estimata la aproximativ 8,5 milioane de euro in 2007. Potrivit lui Rotarus, comisionul regiilor de publicitate este de 20-30%, de unde rezulta ca regiile au adunat anul trecut intre 1,7 si 2,5 milioane de euro. Daca impartim suma la zece – numarul aproximativ al regiilor romanesti – vom vedea ca o regie de publicitate a castigat, in medie, 200.000 de euro in 2007.

Citeste si:

“Problema mea este ca Val are preturile prea mici”, glumeste Rotarus. Spatiul de reclama din online se va scumpi, cede seful ARBOmedia, odata cu cresterea calitatii informatiei de pe site-uri si odata cu imbunatatirea serviciilor oferite de acestea.

Reteta succesului in .ro este nisarea plus originalitatea. Val Voicu ii sfatuieste pe viitorii antreprenori online sa nu mai copieze modelele deja existente, ci sa exploreze zone noi, orientandu-se spre nise. “Vremea portalurilor generaliste e trecuta”, crede si Rotarus.

Incursiuni publicitare in blogosfera

Ultima sectiune a evenimentului s-a concentrat pe publicitatea pe bloguri si a adunat vorbitorii Alex Borsan, Account Manager Cohn & Jansen | Ashley & Holmes, Radu Ionescu, Manager Director Kinecto, Doru Panaitescu, consultant independent Marketeer, si Vali Petcu, altfel spus Zoso.

In Romania exista putini bloggeri care castiga bani din publicitatea de pe blogurile lor. Cel mai citit dintre ei, Zoso, spune ca face 1.000 de euro pe luna. Pe de alta parte, Panaitescu crede ca blogurile sunt doar o alta forma de exprimare si ca pe viitor sa vor transforma in altceva.

In continuare, discutia s-a centrat pe campania realizata de Cohn & Jansen | Ashley & Holmes pentru noul Audi A4. O componenta a campaniei a fost oferirea a zece masini, pentru drive test, catorva din cei mai cititi bloggeri din Romania.

Panaitescu a obiectat ca unii bloggeri de pe lista nu scriu pentru un public potential interesat de Audi si ca intreaga campanie e nepotrivita pentru blogosfera romaneasca. Consultantul a adaugat ca ar fi fost mai eficienta o leapsa cu Audi, de la un blogger la altul.