Discutia, care aducea cu un talk-show politic presarat cu acuzatii si apelative, a fost etichetata de doi marketeri, fosti reprezentanti ai clientilor, drept “mascarada” si “batalie a orgoliilor creative”.

“E ok sa-i iei ideea altuia, daca-i multumesti?”, l-a intrebat Adrian Botan, creative director CEE McCann Erickson, pe Felix Tataru, managing partner GMP. Intrebarea, un rezumat al scrisorii deschise pe care Botan i-a trimis-o lui Tataru miercuri, si-a primit initial raspunsul tot printr-o intrebare: “De ce sa-ti raspund eu tie, mai Adriane? Cine esti tu sa-ti raspund la intrebare?”

Rezumat post-Effie

Cei doi publicitari se intalneau fata in fata dupa doua zile de ping-pong cu acuzatii prin intermediul presei. Totul a inceput marti, cand Adrian Botan si Razvan Matasel, head of planning Leo Burnett, au trimis o scrisoare deschisa comitetului de organizare Effie 2008 prin care cereau ca premiile castigate de Timisoreana sa fie reatribuite clientului Ursus Breweries, si nu agentiei GMP. Campania Timisoreana era, potrivit celor doi, gandita si implementata de agentia Lowe & Partners, doar ultimul spot fiind realizat de GMP.

Feilx Tataru a replicat, prin intermediul presei, ca Lowe a fost mentionata ca a doua agentie in cazul submis la Effie si ca GMP a multumit Lowe si i-a chemat pe scena atunci cand a primit trofeul. “Effie a devenit, din pacate, teatrul frustrarilor celor care nu au castigat cat ar fi vrut”.

Miercuri, Botan a trimis o a doua scrisoare deschisa, de asta data adresata lui Tataru. A devenit GMP un adversar important pentru McCann si Leo? “Nu, GMP nu este un competitor pentru noi, nu ne-am incrucisat spadele pe la pitch-uri. Este doar o agentie cu influenta politica in acest moment”, a spus Botan pentru IQads.

Tot miercuri, GMP a anuntat plecarea directorului de creatie Carmen Tiderle spre Leo Burnett, acuzand Leo ca “vaneaza din nou in curtea GMP” si ca echipa lui Stefan Iordache a fost zgandarita de rezultatele bune obtinute de GMP la Effie. Iordache a replicat ca modul in care GMP prezinta situatia este ridicol.

Cand am urcat pe scena, am stiut ca meritul GMP este pe locul 3”

Citeste si:

Miercuri seara, la AdBreak, Felix Tataru a inceput cu o declaratie emotionala: “Ne pare rau c-am avut atat de mult succes anul asta. Chiar a ajuns sa-mi para rau”. Dupa ce Adrian Botan i-a cerut sa vorbeasca in “criterii rationale”, seful GMP si-a continuat pledoaria: in martie 2007, cand GMP a castigat pitch-ul Timisoreana, brandul era deja lider in categoria sa (Timisoreana a urcat de pe locul sase pe locul intai in doi ani, timp in care contul a fost gestionat de agentia Lowe & Partners). “Obiectivul nostru era sa consolidam locul intai si sa-l crestem. Nu despre ce s-a intamplat intre locurile sase si unu e vorba”, a spus Tataru.

Cat despre spotul Timisoreana “Primul meci de fotbal”, storyboard-ul acestuia era deja scris de catre Lowe, GMP nu a facut decat sa-l verifice, sa-l ajusteze si sa filmeze spotul – “o adaptare”, in opinia lui Botan. “Mi-e greu sa cred ca tu de fapt cauti raspunsuri, ci mi-e mai clar ca vrei sa demonstrezi ceva”, i-a replicat Tataru, explicand ca el isi admira echipa pentru ca si-au calcat orgoliile de creativi si au acceptat sa realizeze un spot deja gandit.

“Cand am urcat pe scena (la decernarea premiilor Effie - n.r.), am stiut ca meritul GMP este pe locul trei, dupa echipa de brand de la Timisoreana si dupa Lowe”, a spus Tataru, adaugand ca inscrierea cazului la Effie a fost aprobata atat de client cate si de celalata agentie.

“In 2007, GMP a fost, noua luni din 12, agentia de brand a Timisoreana”, a intervenit Mihai Barsan, group brand manager Ursus Breweries. “In acel an, GMP a facut majoritatea muncii pentru Timisoreana si merita ca aceasta campanie sa fie inscrisa de GMP”.

Stefan Iordache, COO Leo Burnett, a intrebat sala daca li s-ar parea normal ca, la editia de anul viitor a premiilor Effie, premiul Sustained Success pentru campania Cosmote sa-i revina agentiei Ogilvy, care a castigat recent contul, si nu lui Cohn & Jansen|Ashley & Holmes, agentia care a gestionat contul Cosmote in ultimii ani. Raspunsul vociferat de sala: Cohn & Jansen merita premiul.

Batalia orgoliilor creative nu isi are locul la Effie

Schimbul de replici de pe scena a fost intrerupt de Eusediu Margasoiu, fost director de marketing Pepsi Americas, care a tinut sa citeasca un mesaj trimis de Mihai Ghyka, fost director de marketing la InBev Romania si unul din publicitarii romani care au pus bazele festivalului Effie in urma cu cinci ani. “Atunci cand GMP a chemat Lowe pe scena, la ridicarea premiului, au dat dovada de cavalerism si fair-play. Batalia orgoliilor creative nu isi are locul intr-un festival care masoara eficienta in comunicare”, transmite Ghyka.

“Ce am vazut aici este o mascarada de care mie, prin educatia primita in cei sapte ani de-acasa, imi e rusine”, a spus si Margasoiu, dupa care a parasit scena.