Miercuri, 22 iunie, prima zi de conferinte si prezentari la Internetics

Astfel, miercuri, 22 iunie, prima conferinta a fost oferita de Alpha Bank si a avut tema "Tendinte in dezvoltarea afacerilor online in Romania si pe piata europeana". Moderatoarea discutiei a fost Andreea Rosca (Capital), panelul fiind completat de Madalin Lazarescu (IDC Romania), Lidia Ene (MCTI), Sergiu Cone (No Cash), Calin Fusu (Neogen) si Nicolae Costake (eNsight Romania).

Principalul obiectiv al conferintei a fost sa inventarieze premizele pe care le are comertul online in Romania si factorii macro-economici pe care trebuie sa ii ia in calcul un antreprenor. Madalin Lazarescu a vorbit despre trei premize ale dezvoltarii sectorului de afaceri online: numarul celor care utilizeaza in mod frecvent internetul (in prezent 20% din populatie), investitiile companiilor romanesti in infrastructura bazata pe tehnologiile IP, si investitiile in sisteme software de tip ERP, CRM, Business Intelligence sau Document Management. Conform datelor oferite de IDC, volumul acestor investitii va creste in urmatorii 4 ani cu rate intre 8 - 11 % in fiecare an.

De asemenea, Sergiu Cone a aratat ca e probabil sa aiba loc o crestere foarte rapida a volumului de tranzactii online din Romania. Astfel, desi in sistemul trafic.ro sunt listate 500 de magazine online, dintre acestea doar 150 sunt active in privinta tranzactiilor online (sunt inregistrate in sistemul 3D Secure), urmand ca celelalte sa faca acest pas in perioada urmatoare. In privinta disponibilitatii de cumparare a consumatorilor romani, el a aratat ca in 2004, posesorii de carduri VISA emise in Romania au efectuat un numar 33.742 de tranzactii in valoare totala de 4.565.440 dolari. Dintre acestea valoarea tranzactiilor facute in Romania a fost sub 6%. In masura in care comerciantii romani vor veni cu oferte mai competitive, este probabil ca o parte din ce in ce mai mare din aceste tranzactii, pe care romanii le fac deja pe internet, sa ramana in tara.

In privinta motivelor pentru care antreprenorii romani si-ar extinde afacerile pe alte piete decat cea romaneasca, Calin Fusu a fost de parere ca acestea sunt: realizarea unor economii de scara (mai multi clienti cu aproximativ aceleasi resurse), realizarea unor economii de scop (mai multe produse, gen advertisng online, pentru aceiasi clienti), reducerea de costuri (relocarea unor servicii in zone geografice mai ieftine) si diversificarea riscurilor.

In privinta investitiilor in IT pe care le va face statul roman, ca premiza a dezvoltarii infrastructurii necesare afacerilor online, atat Lidia Ene cat si Nicolae Costake au aratat ca integrarea europeana impune o accelerare a acestora. De asemenea programele europene reprezinta o oportunitate importanta de finantare pentru proiectele de afaceri online ale intreprinzatorilor romani.

Conferinta "Cum sa iti dezvolti o afacere pe Internet", oferita de DotCommerce Romania a incheiat prima zi a Festivalului Internetics. Conferinta a fost moderata de Radu Preda (Saptamana Financiara), iar in panel s-au regasit: Ciprian Stavar (Vodanet), Marius Dosinescu (Avantaj Net), Orlando Nicoara (NetBridge), Dorin Ostaficiuc (Allied Telesyn) si Madalin Matica (DOT Commerce).

Afacerile online au inceput sa fie din ce in ce mai atractive pentru antreprenorii romani. Prezentarea lui Ciprian Stavar a aratat insa ca tocmai datorita faptului ca internetul pare o oportunitate de afaceri facila, antreprenorii sunt tentati sa cada prada unor greseli care ii vor impiedica sa obtina succesul pe care si-l doresc. Printre aceste greseli se numara: lipsa unui plan de afaceri (antreprenorii se lasa ghidati doar de entuziasm); ideea ca pentru o afacere online investitiile trebuie sa fie intotdeauna mici; ideea ca o afacere online trebuie sa aiba ca principal avantaj competitiv pretul mic al produselor; accentul pus mai mult pe vanzari decat pe strategia de marketing; tendinta antreprenorilor de a se considera “super-eroi” si de a tine sub control cele mai mici aspecte ale afacerii lor.

Facand o analiza comparativa a tipurilor de afaceri, Marius Dosinescu a aratat ca pentru un start-up, atat investitiile initiale cat si costurile operationale pe o luna sunt cu cel putin 50 % mai mici in cazul unei afaceri online fata de una clasica. In plus, pentru un antreprenor, internetul ofera mai multe avantaje competitive, printre care: capacitatea de adresare catre o piata nationala (2 milioane de utilizatori, potentiali clienti, doar in Romania), flexibilitatea in schimbarea ofertelor si a “vitrinei” magazinului, controlul total al incasarilor (nu exista un vanzator), disponibilitatea 24 de ore din 24 etc.

In privinta modului in care trebuie gandit marketing-ul unui magazin online, Orlando Nicoara a aratat ca internetul este un “mediu al mediilor” si ca el permite in cea mai mare masura un mix de marketing axat pe obiective masurabile. Atat el cat si Dorin Ostaficiuc le-au explicat participantilor la eveniment ca principala problema pe care o are de rezolvat un magazin online nu sunt preturile pentru promovare (mai mici decat pentru alte media) ci strategia de marketing si modul in care sunt planificati “pasii de conversie” prin care trebuie sa treaca un utilizator, de la stadiul de simplu vizitator al magazinului pana la stadiul de client fidel si de avocat al brand-ului.

Si pentru ca principala preocupare a unui antreprenor este modul in care incaseaza in siguranta banii de la clientii sai, Madalin Matica a enumerat la finalul conferintei lucrurile care trebuie avute in vedere in alegerea unui sistem de plata online. Acestea sunt: comisioanele implicate (atat pentru instalare, cat si pe parcurs), costurile pentru dezvoltarile ulterioare, eventualele costuri “ascunse”, modul si timpul necesar pentru decontari, bancile partenere, tipurile de carduri si valutele acceptate in sistem, flexibilitatea integrarii sistemului intr-un site existent, facilitatile de administrare, securitatea sistemului, experienta si portofoliul furnizorului, suportul tehnic si comercial pe care il ofera acesta.

Conform datelor detinute de compania DotCommerce, Madalin Matica a caracterizat de asemenea stadiul in care se afla comertul online din Romania si a aratat care sunt perspectivele de evolutie ale acestuia. Astfel, daca pana la sfarsitul lui 2006 piata se va afla inca in stadiul de “branding”, iar liderii ei nu vor avea inca o pozitie consolidata, 2006-2008 va marca inceputul unei perioade de “profituri bune”, urmand ca in 2008-2010 sa aiba loc o maturizare completa a pietei.

A doua zi de evenimente la Internetics

Joi, 23 iunie, la Muzeul National de Arta Contemporana din Bucuresti, s-au desfasurat evenimentele din cadrul celei de-a doua zile a Festivalului de Comunicare Digitala Internetics 2005.

Cele 2 conferinte si 3 workshop-uri s-au adresat oamenilor de marketing si comunicare si au vorbit despre exigentele la care trebuie sa se supuna comunicarea brand-urilor si a companiilor, in conditiile in care internetul a devenit o componenta din ce in ce mai importanta in viata consumatorilor.

Astfel, ziua a fost deschisa de conferinta "Cum sa iti transformi site-ul intr-un instrument de marketing eficient", oferita de Zapp, partenerul oficial al Internetics. Discutia a fost moderata de Dragos Stanca (Publimedia International), iar vorbitorii care au sustinut prezentari au fost: Robert Redeleanu (Zapp), Marius Deak (Green Pixel), Radu Ionescu (Kinecto), Serban Goran (StarCom) si Daniel Vatcu (Quadrant Interactive).

In opinia lui Robert Redeleanu, oamenii de marketing romani folosesc inca internetul ca un mediu aditional, si pierd din vedere avantajele competitive semnficative pe care le-ar putea obtine. Ei ar trebui sa inteleaga ca pot folosi internetul si pentru alte obiective de marketing decat branding-ul. Printre acestea se numara: cresterea vanzarilor (pentru companiile care comercializeaza produse), obtinerea de contacte ale potentialilor clienti (pentru companiile din zona de servicii), eficientizarea operatiunilor (pentru companiile din domeniul business-to-business) sau imbunatatirea relatiei intre companie si clientii deja existenti.

Tot despre rolul internetului in cadrul mix-ului de marketing a vorbit si Radu Ionescu. El a aratat ca mediul online este la ora actuala cel mai potrivit pentru a le permite consumatorilor sa obtina informatii detaliate despre un produs sau un serviciu. De aceea intr-o strategie de marketing online, primordiale sunt continutul pe care il ofera site-ul si modul in care ii ajuta pe consumatori sa ia o decizie de cumparare.

In privinta instrumentelor de branding, Serban Goran a aratat ca advertising-ul online a avut o evolutie rapida si spectaculoasa in ultimii ani de zile. Daca in ’97 rata medie de click a unui banner clasic era de 1,35%, in 2000 a scazut la 0,39%. De aceea pentru a reusi sa creeze o “experienta completa” pentru consumatori, brand-urile trebuie sa apeleze la instrumente noi, cat mai indepartate de ideea acestora de banner si de publicitate clasica. Printre acestea se numara: butoanle, link-urile text, advertorialele online, “keywords advertising” - ul, clip-urile video, newsletter-ele, camerele de chat, jocurile, cupoanele online, “DHTML advertising”-ul, microsite-urile etc.

In privinta modului in care trebuie gandit site-ul unei companii, atat Marius Deak cat si Daniel Vatcu au aratat ca succesul este asigurat de strategia de comunicare si nu de tehnologia si design-ul utilizate. In relatia dintre client si agentia de web design toate solicitarile trebuie sa fie masurate in functie de obiectivele de afaceri si nu de preferintele personale ale clientului sau de inclinatiile artistice ale agentiei.

Cea de-a doua conferinta a fost oferita de ARBOmedia si a urmarit sa le dezvaluie participantilor "Secretele unei campanii de comunicare online de succes”.

Pentru inceput, Calin Rotarus le-a aratat participantilor la conferinta pe cine pot sa atinga daca folosesc internetul. Astfel, conform datelor Arbomedia si SNA, publicul pe care il poate atinge un advertiser prin intermediul internetului este important pentru ca: este format in principal din populatie tanara (20-40 ani), are un stil de viata activ, este putin atins de celelalte medii publicitare, este consumator fidel si se informeaza aproape exclusiv prin intermediul internetului.

Analizand comparativ avantajele mai multor tipuri de media, Nicolae Laita le-a recomandat oamenilor de media sa se bazeze in deciziile lor pe urmatoarele puncte de diferenta: mediul online permite targetarea in functie de comportamentul utilizatorilor, evaluarea impactului unei executii creative in timp real, setarea frecventei de expunere a unui utilizator la un anumit mesaj, si, cel mai important – o masurare mult mai exacta a rapsunsurilor unei campanii. In plus, Dorin Boerescu a fost de parere ca un advertiser nu trebuie sa piarda din vedere faptul ca internetul este un mediu “cald”, care solicita din partea utilizatorului un efort mare de interactiune. De aceea, o campanie trebuie sa ofere ca recompensa pentru cei care au dat click un continut valoros. De asemenea o campanie nu trebuie sa exagereze cu expunerea la mesaje a utilizatorilor care s-au dovedit neinteresati.

Pentru a exemplifica capacitatea de targetare pe care o ofera internetul, Robert Zanescu a oferit un studiu de caz al campaniei pentru cardul de credit Raiffeisen Bank – Connex, un card adresat femeilor si promovat in exclusivitate pe o serie de site-uri specializate. De asemenea Bogdan Nitu a prezentat campania pentru Basescu de la alegerile prezidentiale, o campanie in care utilizatorii au fost stimulati prin intermediul internetului sa devina co-autori si vectori de raspandire a mesajelor campaniei (“user generated media”).

Prezentarile detaliate sustinute de vorbitori pot fi vazute pe site-ul Festivalului: www.internetics.ro/evenimente, in pagina fiecarei conferinte.

Castigatorii celei de-a cincea editii a Festivalului Internetics

Vineri, 24 iunie, au fost decernate premiile Internetics. Cel mai dorit trofeu, cel de Web Agentia Anului a fost castigat de 2Fresh Design.

Lista castigatorilor Internetics:

Media online: nu s-a acordat premiu

Portaluri tematice: www.1001case.ro, inscris de ARond SRL

Citeste si:

Portaluri generaliste: nu s-a acordat premiu

Arta si Cultura: www.liternet.ro, inscris de Liternet

Educatie: www.5pm.ro, inscris de Speed Promotion

Activism social: www.nustadeoparte.ro, inscris de Emblem SRL

Informatii de interes public: nu s-a acordat premiu

Prezentare de corporatie: www.unicredit.ro, inscris de A Rond

Prezentare de IMM: www.leoburnett.ro, inscris de Living Dots

Prezentare de brand / produs: www.passat.ro, inscris de 2Fresh Design

Servicii online: www.kestionare.ro, inscris de SC NETLOGIQ SRL

Comert electronic: www.fungift.ro, inscris de Creative Consulting & Communications SRL

Servicii financiare: nu s-a acordat premiu

E-guvernare: nu s-a acordat premiu

Comunitati virtuale : nu s-a acordat premiu

Celebritati si personalitati : www.voltaj.ro, inscris de FD Interactive

Jocuri online: www.doizece.ro, inscris de IT STUDIO SOLUTIONS SRL

Divertisment : nu s-a acordat premiu

Alicatii de prezentare: Prezentare Ceasuri Unicat, inscris de Spider Net SRL

Aplicatii ultilitare tematice: Portul Popular din Romania, inscris de Dot Commerce

Banner single: Lansare Skoda Octavia, inscris de Ninespices.com

Banner campaign: Milka M-joy, inscris de SC Ogilvy&Mather Advertising SRL

Campanie online: Sa traiti bine!, inscris de Webstyler

Newsletter-e pe e-mail : Ford Newsletter, inscris de Kinecto

Lista completa a castigatorilor si nominalizatilor Internetics 2005 se gaseste pe site-ul Festivalului, www.internetics.ro.