Pe fondul crizei economice care afecteaza majoritatea pietelor lumii, dar care are repercusiuni mai ales in tarile care au atins un nivel mai inalt de dezvoltare, unul dintre indicatorii care poate da masura gravitatii situatiei este starea pietei de media si publicitate, o piata care ruleaza, oriunde in lume, bugete semnificative.

Daca, spre exemplu, reprezentantii industriei de productie publicitara vorbeau la finalul anului 2008 despre cresteri anuale ale pietei de outdoor de aproximativ 30%, acestia intampina dificultati in realizarea unor previziuni pentru 2009.

Practicienii sunt rezervati in a face estimari, deoarece spun ca nu pot evalua inca efectele crizei economic. Doar cei de la Affichage au vorbit despre o dinamica pozitiva, dar redusa, cu cresteri de doar 15%, a pietei de outdoor in Romania.

Potrivit lui Stefan Iordache, COO Leo Burnett, anul 2009 va avea semnificatii diferite, in ceea ce priveste bugetele alocate publicitatii, in functie de specificul fiecarui client. "Vor fi bugete care vor scadea, altele care vor creste, ba chiar vor fi si companii care isi vor suspenda bugetele pana cand se dezgheata piata. Insa, ca trend general, estimez ca valoarea totala a bugetelor de publicitate va avea o crestere minima anul acesta, comparativ cu anul 2008”, spune reprezentanul Leo Burnett, potrivit NewsIn.

Liana Mihai, managing director al companiei House of Media, parte a grupului The Group estimeaza ca anul 2009 va insemna diminuarea sumelor investite in publicitate mai ales pentru acele categorii puternic afectate de criza. "Marii clienti internationali deja au facut reduceri de buget inca de la mijlocul anului trecut si vor fi apreciati furnizorii flexibili, care vin in intampinarea dorintelor clientilor prin oferte speciale sau parteneriate", a explicat Liana Mihai, citat de NewsIn.

La nivel mondial, specialistii in comunicare vorbesc despre 2009 in termeni de orientare catre TV si renuntare la celelalte canale de comunicare, care nu si-au demonstrat eficienta. De asemenea, acestia considera ca mijlocul de comunicare care va resimti efectele imediate va fi presa scrisa.

Si in cazul pietei romanesti, reprezentantii industriei intervievati considera ca televiziunea va continua sa joace un rol important in 2009.

"In mod traditional in Romania se investeste mult in publicitatea TV, pe de-o parte datorita penetrarii foarte bune (TV-ul inca reprezinta cea mai ieftina distractie a romanilor), dar si pentru ca publicitatea TV si-a demonstrat eficacitatea si puterea de a genera vanzari. Cu siguranta televiziunea va beneficia de cea mai mare parte din bugetul media in 2009, dar valoric nu se va ridica la nivelul din 2008 sau 2007", a explicat Liana Mihai.

Citeste si:

Pe de alta parte, reprezentanta House of Media considera ca afectata de reducerea bugetelor de publicitate va fi presa scrisa. In viziunea sa, publicatiile care se bazau pe investitiile industriilor puternic afectate de criza, precum auto, financiar, imobiliar si al produselor de lux, vor avea o perioada dificila.

Mona Opran, managing director Saatchi&Saatchi Romania explica rolul pe care il capata TV-ul in stransa legatura cu protejarea brandului, aceasta precizand ca in momentele de criza „ vom adapta mix-ul de comunicare in functie de oportunitatea pietei, brandului, proiectului” in incercarea de a obtine „un raspuns mult mai precis, relevant si, implicit, eficient”.

Pentru Stefan Iordache, anul 2009 nu va aduce, din perspectiva advertiserilor, schimbari ale mixului de comunicare, dar afirma ca televiziunea va beneficia in continuare de atentia firmelor si comunicatorilor.

„Din punctul de vedere al canalelor media care ar putea fi afectate de situatia economica actuala, cred ca cele mai mari riscuri sunt legate de presa scrisa. Probabil ca vom asista la mutarea catorva titluri din offline in mediul online. Si, la fel ca in anii anteriori, oportunitati vor exista in continuare pentru mediul TV”, a spus reprezentantul Leo Burnett.

Stefan Iordache sutine ca vor disparea mai multe publicatii anul viitor, insa considera ca acest lucru este firesc si normal in orice tara. "Lansam, testam, functioneaza – bine, nu functioneaza – inchidem sau mutam in mediul online unde costurile sunt mai mici. Nu este o situatie noua decat pentru Romania”, a explicat acesta.

Si comunicarea neconventionala va mentine, in viziunea lui Iordache, locul in mixul de comunicare, dar prudenta clientilor si orientarea catre canalele masurabile si cu eficienta dovedita va duce la diminuarea numarului de mega-evenimente.

Specialistii intervievati apreciaza ca efectele crizei financiare vor putea fi evaluate in detaliu abia la finalul primului semestru.