Aflat la a patra editie, studiul AdMarket a fost realizat de Uniunea Agentiilor de Publicitate din Romania (UAPR) in colaborare cu D&D Research, pe baza opiniilor a 247 de respondenti din 180 de companii reprezentand cele mai importante marci care au investit in comunicare in 2008.

Potrivit studiului, cel mai important aspect in relatia client-agentie este intelegerea businessului clientului si a nevoilor specifice ale acestuia, criteriu urmat de calitatea fluxului comunicarii si respectarea intelegerilor stabilite.

Despre nivelul de implicare pe care il asteapta din partea agentiilor de publicitate, 72,1% dintre clienti au declarat ca doresc ca acestea sa aiba o abordare mai larga si sa dezvolte solutii de comunicare care sa depaseasca brief-ul primit.

Cele mai importante motive pentru care companiile ar schimba agentia de publicitate cu care lucreaza sunt: lipsa creativitatii, costurile mari, neseriozitatea.

Intrebati care sunt cele mai relevante premii de care tin cont cand evalueaza o agentie, respondentii au mentionat Effie (65,6%), Cannes (35,2%), Portoroz (21,1%). Cu toate acestea, 38,9% dintre ei sustin ca nu este deloc important ca agentia cu care lucreaza sa castige premii la festivalurile de publicitate.

Citeste si:

Principalele criterii de evaluare a unei agentii media sunt: calitatea strategiei media (68%), negocierea costurilor media (42,5%), calitatea planificarii tactice (41,3%). Totodata, 76,1% dintre respondenti ar fi dispusi sa plateasca mai mult agentiilor media pentru proiecte neconventionale.

PR-ul ia cele mai putine procente din bugetele de comunicare

62,3% dintre respondenti au declarat ca brandul pe care il reprezinta a alocat mai putin de 5 procente din bugetul total de comunicare activitatilor de PR&Corporate Communication. Pe pozitia secunda in topul investitiilor se afla creatia, 20,2% dintre respondenti investind intre 25 si 50 de procente pentru aceasta activitate. Bugetele de media au fost si in 2008 cele mai mari, 24,3% dintre clienti declarand ca au investit in media peste 50% din bugetul total de comunicare.

Realizat in perioada octombrie-noiembrie 2008, studiul AdMarket contine topuri ale agentiilor romanesti in functie de criterii precum creativitate, strategie, nivelul de implicare al agentiilor (clasamente care nu au fost date publicitatii de catre UAPR, din ratiuni etice), cat si informatii despre intentiile si planurile de comunicare ale companiilor reprezentate. Fata de anii precedenti, studiul contine si o sectiune dedicata agentiilor de media.