Aflat la a noua editie, raportul concluzioneaza ca in pofida incertitudinilor economice globale, sectoarele TMT (telecomunicatii, media si tehnologie) raman fundamentale pentru o societate in care cantitatea enorma de informatie necesita zilnic metode mai rapide si mai inovative de comunicare.

“Pentru majoritatea jucatorilor de media, acest an se va dovedi o adevarata provocare pentru a supravietui”, considera Alina Dumitrescu, Associate Director in cadrul echipei Financial Advisory a Deloitte Romania.

Raportul global estimeaza ca una din zece publicatii isi va reduce periodicitatea la mai mult de jumatate, va inceta aparitia in format print sau se va inchide complet. In mod similar, eroziunea remarcata in ultimii ani pe piata print romaneasca se va accelera in 2009. Mai putini cititiori, dezvoltarea semnificativa a publicitatii online si costuri mai mari de productie vor conduce la consolidare.

“In acest an, existenta versiunii print a unei publicatii va fi dovada clara a importantei si soliditatii brandului respectiv pe piata locala”, subliniaza Dumitrescu. “In plus, industria media se va apropia si mai mult de telecomuniatii, pe masura ce tot mai multe publicatii isi vor dezvolta o platforma online sau mobila”.

Ea considera ca nivelul in scadere al bugetelor de publicitate va conduce si la consolidarea pietei de profil, mai ales in cazul agentiilor de dimensiuni reduse care coordoneaza conturi mici.

De altfel, publicitatea este un alt domeniu care migreaza treptat de la canalele traditionale precum televiziunea la mediul mult mai dinamic si mai putin costisitor al online-ului.

“Publicitatea online are potential important de crestere in acest an, in contextul celor doua campanii politice care vor avea loc”, considera Adrian Stanciu, Senior Associate in echipa Financial Advisory a Deloitte Romania.

“Comunitatea online a atras deja interesul politicienilor locali, dupa cum s-a vazut in campania parlamentara, initiativele lor fiind de asemenea inspirate de succesul masiv inregistrat in alte tari. De exemplu, Presedintele american Barack Obama a apelat la cele mai noi tehnologii in timpul campaniei sale, postand mesaje pe Twitter sau pe YouTube. In mod similar, cele mai recente informatii de pe front din timpul campaniei israeliene in Fasia Gaza au fost postate pe Twitter sau YouTube”.

Top 10 previziuni generale pentru media in 2009

• Segmentul print al industriei media are in fata noi provocari, ceea ce poate conduce la aparitia unor noi modele de business precum utilizarea in comun a infrastructurii de suport si livrarea exclusiv online a produselor;

• Televiziunea va asista la o crestere a numarului de ore de vizionare, ceea ce ar putea determina marii jucatori in domeniu sa investeasca in continut, contracte si infrastructura;

• Cinematograful a avut o evolutie buna in declinul economic din anii ’30, dar in acest an va avea nevoie de acel factor decisiv care sa convinga audientele; un raspuns in acest sens ar putea fi filmul 3G;

Citeste si:

• Site-urile care gazduiesc continut generat de utilizator si-ar putea revizui oferta, optand pentru continut realizat mai profesionist, care poate genera si venituri;

• Divertismentul live s-ar putea dovedi prea scump pentru public, in acest an, dar interesul se va mentine la cote inalte, motiv pentru care experientele mai ieftine vor deveni optiuni la fel de binevenite;

• Radioul pe Internet ar putea reinventa acest mediu pe deplin, expertii anticipand o crestere importanta a audientei si veniturilor;

• Cota de piata a publicitatii pe mobil s-ar putea dubla in acest an, atragand campanii masive de publicitate;

• Retelele sociale, care vor fi nevoite sa isi analizeze cu atentie veniturile, se vor axa mai putin pe crestere si mai mult pe exploatarea bazei actuale de abonati;

• Segmentul televiziunii pe suport mobil ar putea fi pus pe un plan secund, ca urmare a performantei nesatisfacatoare din 2008; companiile media vor reveni la platformele traditionale, generatoare de venituri;

• Brandurile si proprietarii de site-uri trebuie sa acorde atentie sporita unei amenintari din ce in ce mai prezente – malvertising-ul, care foloseste anunturi publicitare online, postate de obicei in publicatii importante, cu scopul de a distribui aplicatii software periculoase.

Previziunile TMT pe 2009 au fost realizate in urma discutiilor cu clientii firmelor membre Deloitte, a contributiilor celor aproape 6.000 de parteneri si manageri specializati in TMT din cadrul firmelor membre Deloitte, la care s-au adaugat opiniile analistilor din industrie si interviuri cu executivi de top din intreaga lume.

Metodologia folosita la intocmirea acestor rapoarte este revizuita in fiecare an, iar la editia pe 2009 procedura a fost imbunatatita printr-un program de interviuri detaliate cu 50 de executivi TMT. Printre respondenti s-au numarat specialisti de top din toate regiunile si sectoarele, de la tehnologie si telecomunicatii la media.

In 2009, operatorii telecom vor accelera procesul de atragere a clientilor de la competitie

In 2009, operatorii telecom vor accelera procesul de atragere a...