Prezent la Bucuresti cu ocazia anuntarii rezultatelor financiare ale companiei, alaturi de Marius Hagger, directorul Ringier Romania, Christian Unger-CEO si Marco Castellaneta-Director Corporate Communications, Michael Ringier a declarat ca situatia companiilor din mass-media variaza de la dificila la dezastruoasa ca urmare a crizei financiare.

“Desi trecem prin momente dificile sunt insa optimist luand in considerare istoria acestui brand, credinta mea in jurnalism si increderea in online. Aceasta companie a trecut prin doua razboaie mondiale, mai multe generatii si scenarii ce anuntau sfarsitul. Insa nu pot sa nu observ faptul ca nicio alta media nu vorbeste mai mult despre moartea ziarelor, decat ziarele insele”, declara Michael Ringier (foto).

In opinia acestuia, planurile pe termen lung ale unei companii ar trebui sa tina cont de revizuirea constanta a activitatilor, in functie de moment si de situatie.

Pe de alta parte, oficialul Ringier a subliniat faptul ca trustul pe care il conduce nu intentioneaza sa vanda titluri din portofoliu si nici sa treaca anumite publicatii exclusiv online in viitorul apropiat.

“Online-ul nu reprezinta raspunsul tuturor problemelor din print. Ar putea fi in aproximativ zece ani. Cred insa in puterea online-ului si a printului impreuna. Iubesc Internetul, petrec zilnic in medie 2-3 ore, si ii inteleg limita-faptul ca nu are limite. Cu toate acestea, jurnalismul online nu are modele de afaceri clare", considera Ringier.

La randul sau, Marius Hagger (foto), director general Ringier Romania, a precizat ca perioada urmatoare ar putea aduce noi oportunitati in industria de print, ca urmare a unei contractari a pietei-mai putine titluri si mai putini publisheri.

“Cel mai pesimist scenariu pe care ni-l faceam anul trecut era o scadere de 20% a vanzarilor din publicitate, acum ne confruntam cu un scenariu care prevede scadere de pana la 50%. Cred ca vom avea mai putine titluri si mai putini publisheri pe piata”, spune Hagger.

Oficialul Ringier Romania afirma ca atata timp cat isi va permite, compania din care face parte va continua sa tipareasca ziare, trecerea unor titluri in online nefiind momentan o prima optiune.

“Exista insa limite. Ca urmare a crizei, s-ar putea sa trecem pe online mai devreme decat de asteptam cu unele titluri. Credem insa in print. Am construit si tipografia din Chitila si nu vad niciun motiv pentru a inchide sau a trece unele titluri pe online. In print oamenii platesc pentru ce consuma, calitatea costa bani”, spune Marius Hagger, estimand un usor trend ascendent al presei scrise incepand cu 2011.

Afacerile Ringier Romania: 2008 vs. 2009

Ringier Romania a raportat pentru 2008 o cifra de afaceri de 171,8 milioane de lei (46,6 mil. euro), in scadere cu 27% fata de 2007 (216,9 mil. lei). In plus, competitia stransa si fluctuatiile de pe piata valutara au erodat marja de profitabilitate a companiei, aceasta scazand de la 10% in 2007, la 6%. Ringier Romania a inregistrat astfel un profit de 13 mil. lei (3,53 mil. euro).

Piata ziarelor a reprezentat 67% din totalul cifrei de afaceri raportate de Ringier Romania, in timp ce segmentul revistelor a reprezentat 16% din totalul cifrei de afaceri.

De asemenea, Ringier Romania detinea in 2008 o cota de piata de 38% din punct de vedere al tirajului distribuit, respectiv 41% din punct de vedere al vanzarilor.

Din punct de vedere al vanzarilor de publicitate, Ringier Romania detine 17% din piata, in timp ce Publimedia International este lider, cu 20%.

Totodata, numarul angajatilor Ringier Romania a scazut in 2008 la 693, dintre care 420 fac parte din structura editoriala. In anul 2007, compania avea 741 de angajati, dintre care 473 faceau parte din segmentul editorial.

“Nu pot sa estimez acum cum vor arata lucrurile anul acesta. Depinde foarte mult de felul in care va evolua piata. Nu pot exclude nicio masura pentru ca ar fi o imprudenta. De la debutul crizei si pana in prezent poti vedea cum s-a schimbat lumea”, spune Marius Hagger.

Pentru acest an Ringier va continua consolidarea titlurilor din portofoliu si dezvoltarea operatiunilor online. In acest sens, publicatia de business Capital, prezenta pe piata din anul 1992, va avea incepand din 11 mai un nou concept grafic si editorial, potrivit lui Claudiu Serban, deputy general manager.

"In primul rand produsul era destul de vechi in formula actuala si orice produs de presa are nevoie sa se improspateze. In al doilea rand, cu ocazia lansarii noii noastre tipografii era totusi o greseala sa tiparim in alta parte. Cu ocazia unei noi grafici era normal sa avem si o reimprospatare a continutului editorial. Intrucat vorbim de presa economica, de tip saptamanal, care pierde avantajul actualitatii, atunci trebuie sa gasim altfel de focus editorial care sa ne faca interesanti pentru cititori”, a declarat Claudiu Serban.

Printre particularitatile industriei de print din Romania in 2008, Ringier a identificat existenta unui numar mare de jucatori care “lupta pentru aceeasi felie de publicitate”, continuarea declinului ziarelor de referinta, stabilizate doar de cheltuielile de marketing imense (incluzand carti si DVD-uri), ascensiunea tabloidelor, probleme cu infrastructura care au afectat distributia.

Aceste aspecte ar putea influenta evolutia pietei in 2009-prea multe titluri identice pe aceleasi segmente, audienta limitata de distributie, concurenta pentru atragerea unor “felii” cat mai mari de publicitate, preturi de coperta foarte mici, in special in cazul tabloidelor. Toate aceste particularitati vor genera rate de profit mici sau chiar pierderi, o presiune enorma asupra preturilor in publicitate, orice titlu putand fi substituit.

La nivel de grup, Ringier a realizat afaceri de 967,6 milioane euro, in crestere cu 5,3%, si un profit de 39,1 milioane euro. Unul dintre principalele motoare de crestere a fost evolutia afacerilor din Elvetia, Republica Ceha si Slovacia. Un alt factor de crestere a fost mediul digital, care a ajuns sa genereze, in 2008, 8,5% din cifra de afaceri a grupului, comparativ cu cele 5,5 procente din 2007.

Anul trecut, grupul si-a inchis operatiunile din Ucraina prin vanzarea subsidiarei Free Media Ukraine, editorul cotidianului Blic, catre Adevarul Holding.

Ringier este prezenta in 10 tari din Asia si Europa Centrala si de Est si are aproximativ 8.000 de angajati. Trustul editeaza peste 120 de cotidiene si reviste, respectiv produce si comercializeaza aproximativ 20 de programe de televiziune. Desfasoara activitati in cadrul a peste 80 de website-uri si platforme mobile si detine 11 tipografii. Ringier este o afacere de familie, aflata la cea de-a cincea generatie.

Printre titlurile editate de Ringier in Romania se numara Libertatea – cel mai vandut ziar din Romania, anul trecut, cu o audienta de 1,3 milioane cititori – Evenimentul zilei, Capital, Unica, Bolero, Bravo.