Cel mai citit cotidian din Romania ramane Libertatea, cu o audienta de 1.413.000 de cititori pe zi, in crestere cu 34.000 fata de intervalul octombrie 2007-octombrie 2008. In schimb, topul ziarelor sufera cateva schimbari ca urmare a cresterilor importante raportate de tabloidele CanCan si Click.

Astfel, publicatia editata de CanCan Media a atras in intervalul ianuarie 2008-ianuarie 2009 cu 147.000 de cititori mai mult decat in valul precedent (783.000), situandu-se pe locul secund, in timp ce Click depaseste audienta Pro Sport si a Evenimentului Zilei, pozitionandu-se pe locul 5, cu 685.000 de cititori/zi.

Aceasta evolutia este determinata de cresterea de tiraj, dar si de faptul ca este vorba de doua ziare noi, al caror brand awareness creste, considera consultantul media, Iulian Comanescu.

“SNA masoara «cate persoane spun ca citesc» un anume ziar si se stie ca uneori respondentii dau indicatii in functie de notorietate. Nu stiu exact unde se va opri cresterea tabloidelor. Ce s-a intamplat in ultimul an si jumatate arata ca, in fine, profesionistii au inceput sa raspunda unei asteptari a publicului - informatii, analize, interpretari, care «nu au fost ieri la TV si nici pe site-urile de stiri». Chiar daca asta se intampla pentru moment pe zona mass market. Eu cred ca mai exista potential, mai ales in alte segmente decat cotidienele”, a declarat, pentru Wall-Street, Iulian Comanescu.

In schimb, Comanescu afirma ca, in unele cazuri, numarul de exemplare vandute scade, iar cititorii numarati de SNA sunt mai multi.

“Sa nu ne imbatam cu apa rece: in cresterile SNA se vede si sporirea brand awareness-ului, care rezulta si din succese de piata, dar si din campanii importante de marketing care au avut loc anul trecut si anul acesta. Din 2005 incoace, multe cotidiene si-au schimbat proprietarii, au beneficiat de bugete de ATL si BTL si de forta cross promotion-ului din noul grup in care au intrat. Asa se face ca in unele cazuri numarul de exemplare vandute scade, iar cititorii numarati de SNA sunt mai multi”, adauga Iulian Comanescu.

Gazeta Sporturilor si Jurnalul National coboara fiecare cate o pozitie in clasament. GSP, editata de Convergent Media, a atras in perioada ianuarie 2008-ianuarie 2009, 776.000 cititori/zi, clasandu-se pe locul trei in top, iar Jurnalul National, apartinand Editurii Intact, ii urmeaza cu 688.000 cititori/zi (in scadere cu 7.000 fata de valul precedent).

La capitolul cresteri ale numarului de cititori se situeaza si cateva publicatii apartinand presei quality, respectiv Adevarul, care ocupa locul opt in clasament cu 418.000 cititori/zi (+16.000) si Ziarul Financiar, cu 224.000 cititori/zi (+16.000)-locul 9.

Pe de alta parte, cea mai mare scadere a audientei (-22.000) a fost raportata de cotidianul Evenimentul Zilei, apartinand Ringier Romania, care coboara un loc in clasament si se situeaza pe pozitia a saptea cu 536.000 cititori/zi.

Nr. Publicatie Publisher Nr. cititori/editie in ianurie 2008-ianuarie 2009 Evolutia fata de octombrie 2007-octombrie 2008
1. Libertatea Ringier Romania 1.413.000 +34.000
2. CanCan CanCan Media 783.000 +137.000
3. Gazeta Sporturilor Convergent Media 776.000 +2.000
4. Jurnalul National Editura Intact 688.000 -7.000
5. Click Media Promo Valores 685.000 +147.000
6. Pro Sport Publimedia International 624.000 +5.000
7. Evenimentul Zilei Ringier Romania 536.000 -22.000
8. Adevarul Adevarul 418.000 +16.000
9. Romania Libera R 249.000 -7.000
10. Gandul Crucisatorul 240.000 -8.000

Sursa: Sna.ro