Mircea Gheorghe (foto), digital director al agentiei de media Starcom, sustine ca piata de publicitate online cuprinde atat rezultate raportate, cat si "o parte pe care nu o vedem, ce provine din vanzari".

“Cred ca anul trecut, in afara bugetelor masurate, o treime au fost underground. Acestea cred ca vor scadea in 2009. Cei care au promovat cel mai mult online-ul au fost jucatorii mari din FMCG, dar care nu au alocat bugete mari”, declara Mircea Gheorghe.

La randul sau, Marius Pahomi, interaction business development manager Mediaedge:cia (WPP), spune ca estimarea pentru valoarea pietei de publicitate online in 2008, realizata pe baza unor mecanisme interne, se situa la 18 mil. euro.

“Rolul publicitatii este sa vanda, insa nu avem niciun indicator de eficienta. Diferenta o face cercetarea, care este cea mai mare problema a publicitatii online locale. Nu exista studii de impact, nu se izoleaza impactul online-ului. Toata lumea se asteapta ca online-ul sa creasca insa singura baza este nivelul de penetrare a Internetului”, crede Pahomi.

De asemenea, Cristian Petriceanu, presedinte IAB Romania, afirma ca exista probleme la nivelul pietei de publicitate online intrucat advertiserii nu au incredere totala in acest mediu, din lipsa cercetarii.

“Trebuie sa-i convingem pe clienti ca e un mediu interesant, sa popularizam povestile de succes si sa-i convingem sa investeasca in search. Acei clienti de care ne plangem ca desconsidera online-ul poate au o experienta mai indelungata in TV. Lipsesc informatii legate de aportul avut de online la succesul unei campanii”, spune Petriceanu.

Potrivit presedintelui IAB Romania, in urma unei discutii purtate cu un reprezentat Google acesta a sesizat faptul ca, la nivel local, pentru marile companii publicitatea prin motoarele de cautare nu prezinta un interes ridicat, cum se intampla in cazul jucatorilor mai mici, precum magazine online sau publisheri care doresc sa-si mareasca traficul. In plus, Petriceanu afirma ca publicitatea prin motoarele de cautare situeaza piata cu 20-30% peste evaluarea IAB Romania-PwC.

Pe de alta parte, Arina Ureche, director general BRAT, sustine ca mediul online romanesc a realizat deja “un pas mare”, fiind un mediu masurabil, alaturi de televiziune, presa scrisa si radio. La evolutia online-ului romanesc au contribuit si masuratorile Studiului de Audienta si Trafic Internet (SATI), a completat Ureche.

In opinia lui Mihai Trandafir, managing director Universall McCann, un alt element important in evolutia pietei il constituie depasirea “tehnicalitatilor pe care aproximativ 90% dintre clienti nu le inteleg”.

“Refuz sa cred ca piata de publicitate este batuta in cuie din punct de vedere al volumelor cand avem clienti care cheltuiesc si un 1 mld. de euro in piata pe an. Cred ca trebuie sa le aratam clientilor ca le intelegem business-ul si valorile. Trebuie sa ajungem in zona in care le aratam ca le intelegem nevoile”, declara Mihai Trandafir.

Preturile practicate in publicitatea online romaneasca-mult prea ridicate

Pascal Viguie (foto), presedinte KanKan si fondator al companiei BlueSky Capital&321auto.com, a explicat ca preturile practicate in industria locala de publicitate online sunt mult prea ridicate. Daca in Romania, CPM-ul (cost per mia de afisari) se situa in 2008 in jurul valorii de 8-10 euro, in Franta acesta era de 2-4 euro.

In opinia acestuia, CPM-ul in Romania nu ar trebui sa fie mai mare de un euro, in conditiile in care in Franta poti cumpara reclama si cu doi euro CPM-ul.

De asemenea, Tomasz Teodoroczyk, director de vanzari al Nugg.ad, afirma ca piata de publicitate online din Romania se confrunta acum cu aceleasi probleme pe care Polonia le experimenta in urma cu doi ani.

“Nu trebuie sa va fie rusine de nivelul la care se afla piata online in acest moment. Acum doi ani, bugetul alocat online-ului era de 5% si ne uitam la tari precum Marea Britanie, care avea peste 10%. In prezent, noi avem 10-11%”, spune Teodoroczyk.

“Si noi ne simtim mici fata de Statele Unite sau Marea Britanie, dar industria creste. Criza financiara seteaza mai multa eficienta in online. Acest mediu poate masura aproape tot, in contextul in care clientii masoara acum banii cheltuiti”, adauga Tomasz Musial, director general BusinessClick.com.

Piata de publicitate online s-a situat in 2008 la valoarea de 72,4 milioane lei (19, 66 mil. euro), in crestere cu 70% fata de 2007, potrivit IAB Romania. Cei 72.417.533 lei (cu o marja de eroare de doar 8 lei) reprezinta suma neta a vanzarilor celor mai importante regii de publicitate online si publisheri independenti. La studiul IAB au participat 11 jucatori: regiile AdEvolution, ARBOinteractive, Netbridge Investments, Splendid Interactive si publisherii HotNews.ro, Internet Corp, Media Pro Interactiv, Neogen, Realitatea-Catavencu, Rol Online Network si Sanoma Hearst. Cifrele de vanzari ale acestora au fost centralizate si structurate de PricewaterhouseCoopers.

Nivelul de optimism si importanta celui mai recent raport despre publicitatea online

Nivelul de optimism si importanta celui mai recent raport despre...