Wall-Street: Cat de familiarizat sunteti cu publicitatea romaneasca? Cum ati descrie-o, pe scurt?

Igor Lutz:
Din nefericire, nu sunt foarte familiarizat cu publicitatea romaneasca. De asta e putin dificil sa ofer un comentariu relevant. Judecand dupa festivalurile la care am participat si dupa colegii romani pe care i-am intalnit, pot spune ca creativii romani sunt foarte activi, ambitiosi si focusati pe lucrari remarcabile la festivaluri.

Toate motivele insirate mai sus m-au convins sa accept invitatia organizatorilor. Un festival reprezinta o platforma buna pentru a te familiariza cu piata de publicitate, sa vezi ce functioneaza, sa ii cunosti pe expertii de top ai unei piete.

Wall-Street: Ati facut parte pana acum din juriul altor festivaluri de publicitate? Daca da, care sunt principalele lucruri pe care le-ati invatat din procesul de jurizare?

Igor Lutz:
Un festival de publicitate este intotdeauna o loterie. Trebuie mai intai sa participi ca sa castigi. In al doilea rand, cu cat cumperi mai multe bilete la loterie, cu atat ai mai multe sanse sa prinzi unul castigator. Intamplator, participarea extrem de activa a agentiilor de publicitate romanesti la festivalul Golden Drum si numeroasele premii pe care ele le castiga imi confirma ipoteza.

Wall-Street: Care sunt cele mai importante festivaluri de publicitate din Rusia? Sunt centrate pe creativitate sau pe eficienta?

Igor Lutz:
Sunt mai multe festivaluri de publicitate in Rusia, dar cel mai prestigios si reprezentativ este RED APPLE – Festivalul International de Publicitate si Marketing din Moscova. Traditional, festivalul este centrat mai degraba pe creativitate, dar anul acesta a fost pentru prima oara cand a fost introdusa o componenta de marketing puternica (reprezentanti ai clientilor vor face parte din juriu).

Wall-Street: Este nevoie de un festival local de publicitate sau sunt indeajuns cele internationale si regionale pentru a seta standardele industriei de publicitate dintr-o tara?

Igor Lutz:
Cred ca avem nevoie de toate – locale, regionale si internationale. Cel mai important e ca toate aceste festivaluri sa-si serveasca obiectivele si sa se completeze reciproc.

Wall-Street: Care din brandurile din portofoliu au generat cele mai creative lucrari al BBDO Moscova?

Igor Lutz:
Mi-e greu sa aleg un singur client, dar as mentiona P&G, Mars, Pepsi Co.

Wall-Street: Gasiti similaritati intre publicitatea ruseasca si cea romaneasca?

Igor Lutz:
Vad mai multe diferente decat similaritati. Dar dupa cum v-am spus deja, nu cunosc piata romaneasca de publicitate destul de bine. Publicitatea romaneasca este mai integrata in contextul european decat cea ruseasca. Creativii romani pe care ii cunosc, spre deosebire de colegii mei rusi, par sa fie mai ambitiosi, mai muncitori si focusati pe lucrari creative foarte bune. Dar poate ca am avut doar norocul sa cunosc astfel de romani.

Wall-Street: Cum se reflecta criza in munca dvs. de zi cu zi, in Rusia?

Igor Lutz:
Criza este un lucru normal. Viata nu se opreste pe timp de criza. Face parte dintr-un ciclu al vietii. Eu le spun colegilor ca trebuie sa muncim mai mult, mai repede si mai bine pentru bani mai putini. Bineinteles ca nu ne mai este la fel de confortabil ca inainte. Dar atata timp cat inca mai avem de lucru, nu vad in asta o tragedie.

Wall-Street: Cum este creativitatea, in general, afectata de scaderea bugetelor de marketing?

Igor Lutz:
Nu vad nici o conexiune serioasa intre bugete si creativitate. Din contra, limitarile (absenta unui buget, de exemplu), stimuleaza adesea creativitatea.